Dragonheart 2
Dybet [1989]
Galaxy Quest
Stargate

16:9 Wide Screen, 2.35-1

Dolby Surround 5.1

2 versioner af filmen: 1. den oprindelige biografudgave, 2. special edition med 9 minutter ekstra, Kommentarspor med instruktøren Roland Emmerich og producenten Dean Devlin, Kommentarspor med special-effect-folkene Volker Engel og Doug Smith, trailere og tv-spots, "Bag om kameraet", Mockumentary (falsk dokumentar om ruminvasionen), HBO: First Look (alternativt "Bag om kameraet"), Den oprindelige slutning, storyboards, artwork, fotografier
Independence Day

Genre:Action/Science Fiction
Varighed:147 minutter
Instruktør:Roland Emmerich

Anmeldelsesdato:17-04-2001
Will SmithSteven "Eagle" Hiller
Bill PullmanPresident Thomas J. Whitmore
Jeff GoldblumDavid Levinson
Judd HirschJulius Levinson
Robert LoggiaGeneral William Grey

De fremmede kommer!

Den tyske instruktør Roland Emmerich har altid tænkt store tanker. Med interessen solidt plantet i filmens tekniske afdeling har visionerne ofte været med til at teste selv Hollywoods yderste grænser, og det vel nok medst udtalte – og mest vellykkede – eksempel på det, er den DVD-aktuelle Independence Day.

De gode og de onde
Rumvæsener har alle dage udgjort en stor trussel mod menneskeheden, i perioder har man forsøgt at nuancere beskrivelsen af dem (som f.eks. i Spielbergs E.T.), men effektiviteten har altid været højest, når de har udgjort en entydig trussel mod vores kære planet. Og det er netop her, at Emmerich & Co. lader deres fortælling begynde. Ved menneskets yderste grænse mod det uendelige rum, på Månen.

USA og resten af Verden
Under dybe basbrøl ser vi Neil Armstrongs fodaftryk blive udvisket på månens overflade, mens en gigantisk skygge glider ind over billedet, og sammen med det amerikanske flag, der blæses væk af lufttrykket, forstår vi på et øjeblik truslens omfang. Snart bliver man på Jorden klar over problemet – og i løbet af meget kort tid er selve handlingen i gang. Enorme rumskibe placerer sig tavst og truende over verdens vigtigste storbyer – heraf ca. halvdelen amerikanske – og afventer. Kun David Levinson forstår, hvad det hele går ud på – og på rekordtid står han sammen med præsidenten i kommandorummet for den største samlede militære indsats i Jordens historie.

Stort persongalleri
For det uafvendelige sker naturligvis. Uden nåde angriber rumskibene og udsletter en ganske betragtelig del af klodens befolkning – og da den amerikanske Uafhængighedsdag er nært forestående er det jo oplagt, at der skal kæmpes til sidste jordiske blodsdråbe. Udover David Levinson (Jeff Goldblum ), som den vakse forsker med svaret på mysteriet, har vi en lang række hovedpersoner, som vi følger episodisk filmen igennem. Bill Pullmans Præsident Whitmore står dårligt i meningsmålingerne og har derfor brug for en episode som den aktuelle til at bevise sit mod. Piloten Steven Hiller (Will Smith) kæmper for at komme hjem til kone, barn og vovse, mens de kæmper for at finde deres mand. Præsidentens rådgiver er David Levinsons ekskæreste, og præsidentfruen er strandet et andet sted i USA end hendes mand. Endelig får Randy Quaids fordrukne pilot også en afgørende rolle. Filmens indre dramatik er altså bundet op på at få en masse udgaver af traditionelle amerikanske ’family values’ til at falde på plads, på trods af rumvæsnernes utidige indblanden – primitivt, jo vist, men også uhyre effektivt som spinkelt fundament for filmens egentlige målsætning.

Den enorme invasion
For Independence Day er ikke andet end et par velvoksne drengerøves behov for at vise sig; spille med de digitale muskler. Og det får de lov til. I ren storslåethed leverer filmen den mest mindeværdige ruminvasion set på film. De har tidligere været lavet med mere fintfølelse og med en mere snigende uhygge, men erindringen om rumskibenes gennemført beregnende og mekanisk ondskabsfulde destruktion af Jorden sidder fastbrændt hos alle, der har lagt nethinde til.

Effektiv afvikling
Ved hurtigt at suge tilskueren ind i filmen, undgår Emmerich den langsommelige opbygning, som denne type effekt-film ofte lider under. Ganske smart rykker man introduktionen af figurerne lidt ind i historien, så den kan afvikles sideløbende med den ubønhørlige nedtælling mod angrebet. Og efter destruktionen af storbyerne formår filmen i over 1 time at accelerere konstant til et plan, hvor den amerikanske præsident flyver forrest i et luftangreb mod rumskibene, mens nørden redder dagen ved at installere virus-inficeret software ombord på fjendens moderskib.

Den er da for dum!
Det er let at kritisere Independence Day for at være dum, og det er endnu lettere at brokke sig over den umådeholdne amerikanske selvpromovering, der finder sted i samtfulde 150 spilleminutter. Men begge dele vil være at skyde gevaldigt forbi målet. Independence Day er et produkt af en tid, hvor producenterne er villige til at pumpe alle de penge, de har, i en genre, som tidligere måtte nøjes med at være billig underholdning – nemlig den uhøjtidelige, friske og opfindsomme actionfilm. Vel er handlingen dum, men den er det så bevidst og med så god fornemmelse for sine egne virkemidler, at man ikke kan tillade sig at kritisere den for det.

Når pengemændene rammer rigtigt.
Opfattelsen af USA som verdens absolutte supermagt skal ses som en kombination af dels en ironisk kommentar til amerikanernes selvopfattelse (husk på at filmen er lavet af en tysker), og dels genrens behov for en entydig helt overfor den entydige skurk. Det havde simpelthen ikke virket med timevis af internationale forhandlinger, mens rumskibene bombede løs.
Independence Day er stor og klodset, men sprængfyldt med lyst til at underholde og teknisk kapacitet til at impnoere – et af de bedste resultater fra den mest profitorienterede del af amerikansk filmindustri.

Wow!

Det er vist den bedste beskrivelse af oplevelsen med Independence Day på DVD. 2 skiver sprængfyldt med interessant ekstramateriale - naturligvis mest relevant for dem, der rent faktisk synes om filmen.

På disk 1 ligger to versioner af Independence Day. Dels den version man kender fra biografen - og dels en udvidet udgave, hvor yderligere 9 minutter er blevet tilføjet. Det er primært i personbeskrivelsen, at tilføjelserne er sket - og det kan diskuteres, hvor meget bedre den er. 2 kommentarspor med i alt 4 personer giver mulighed for at se filmen flere gange og lære nye interessante ting undervejs. Det er ikke overlæssede kommentarspor og i perioder bliver pauserne lige lange nok - men det går endda.

På disk 2 ligger udelukkende ekstramateriale. For at gøre beskrivelsen kort, så er der tale om enorme mængder af interessante ting. Afvekslende og grundigt tegner det billedet af en af de bedste fan-udgivelser overhovedet. I den underholdende afdeling er bl.a. den oprindelige slutning, som simpelthen bare skal ses - den er med i en halvdårlig kvalitet, fordi den blev sakset inden det afsluttende effektarbejde, men den havde klart potentialet til at blive filmhistoriens største popcorn-slutning. Det drillende dokumentarprogram om ruminvasionen bruges i udpluk i selve filmen, men fremstår her som en lidt langtrukken men også ret morsom vittighed.

Baggrundsprogrammerne tager naturligvis fat i filmens tekniske aspekter - og gør det godt. Man kommer fint rundt om arbejdet med at skabe filmen, og man kan ikke andet end imponeres over omfanget af arbejdet.

Endelig er der rigeligt med statiske billeder i form af storyboards, artwork og fotos fra optagelserne - og det er i høj grad med til at skabe den komplette DVD-udgivelse med materiale for alle interessegrupper.