Anmeldelsesdato:06-06-2001
John TurturroPete Hogwallop
Tim Blake NelsonDelmar O'Donnell
Charles DurningGovenor Pappy O'Daniel
John GoodmanBig Dan Teague
Holly HunterPeggy

Rejsen mod et bedre liv

I Preston Sturges’ Sullivan’s Travels fra 1941 kæmper hovedpersonen, instruktøren Sullivan, for at få lavet en musical med titlen O Brother, Where Art Thou?. Det lykkes aldrig, men her 60 år senere sørger Coen-brødrene for at projektet gennemføres – og på uforklarlig vis lykkes det dem også at involvere Homer i en ret vidunderlig blanding, ofte uforklarlig og ulogisk, men hele tiden med et overskud af fortælleglæde og trang til at vise sig.

Blot for sjov
Alene tanken om at kombinere Homer med sydstaterne anno 30’erne lyder i bedste fald anstrengt, men selvom O Brother åbner med den underfundige tekst ”Baseret på Homers Odyseen”, så viser det sig hurtigt, at man roligt kan tage den påstand ret afslappet. Godt nok hedder vores hovedperson Ulysses, og i begyndelsen af filmen, hvor de tre hovedpersoner stikker af fra et arbejdshold af fanger, møder de en blind mand, som forudsiger dem en begivenhedsrig fremtid, men det er kun nedslagspunkter som disse, hvor inspirationen fra Homer træder igennem. Ellers er der tale om en rigtig gavtyvefilm, hvor pudsige hændelser kommer væltende ned over vores hovedpersoner i et tempo, de næsten ikke selv kan fatte.

På flugt
Coen-brødrene har valgt at sende et noget ynkeligt trekløver ud på den aparte dannelsesrejse gennem et USA i depressionens svøbe. Everett Ulysses McGill er ’leader of the pack’, og så længe der er hårnet og ”Dapper Dan”-hårpomade indenfor rækkevidde har han helt styr på sagerne. Fordi han har været fast lænket til psykopaten Pete og den noget langsomme Delmar, har han indviet dem i sin plan. En skat ligger og venter på dem alle 3 – og den skal findes indenfor ganske få dage, da den ellers bliver oversvømmet, når den store dæmning for enden af dalen bliver sprunget i luften. Men naturligvis har de hele tiden lovens barske arm i ryggen – og mange skæve oplevelser forude – før skatten er nået.

Gå, løb og syng
O Brother er i bund og grund en road-movie, men med de to filmiske brødres enome kendskab til amerikansk film- og almenhistorie tager det yderst velskrevne manuskript os med på et par kuriøse omveje. Ku Klux Klan, depressionens korrumperende virkning og radioens betydning for en valgkamp – masser af historisk betingede scener præsenteres som løsrevne sentenser i skønsom blanding med musiknumre (filmen bliver jo af nogen betegnet som en musical), lidt mere Homer (John Goodman gæsteoptræder som enøjet kæmpe, og vi får en vidunderlig scene med 3 forførende sirener) og små bidder filmhistorie (et meget Bonnie og Clyde-inspireret røveri).

Exentricitet
Da hovedrollerne skulle besættes har Coen-brødrene været ude i alle ender af udvalget af skuespillere. John Turturro er en fast kending fra brødrenes film, og man kan simpelthen kun nyde hvert eneste sekund, han får på lærredet. Her skærer han ansigter en hel film igennem og leverer masser af farlighed som den ustabile Pete. Tim Blake Nelson er ukendt, men behøver ikke frygte for sin fremtid. Som den langsomme Delmar får han meget godt ud af den begrænsede rolle – og endelig er der castingen af en af øjeblikkets mest hotte skuespillere, George Clooney. Han har haft masser af succes i film som Three Kings og The Perfect Storm, men i O Brother viser han en hidtil ukendt side af hans talent – den komiske. Som Everett Ulysses McGill er Clooney et rent fund af små mærkværdige tics og ukuelig charme – og han bringer minderne om en Clark Gable på toppen frem.

Så absolut en Coen
Samarbejdet mellem Joel og Ethan Coen fungerer efter en fast model. De skriver begge manuskriptet, Ethan producerer og Joel instruerer. Fra deres hænder er vi vænnet til overraskende nye drejninger og fascinerende universer kombineret med en gennemgående trang til at drille publikum. O Brother er en konstant overraskende film, men det skyldes primært, at den ikke ville eksistere uden overraskelserne. Hvis man piller alle de helt ekstraordinære situationer ud af plottet, sidder man tilbage med en småsentimental fortælling – og filmen har på den måde presset sig selv til hele tiden at lave en ny drejning på plottet. Det lykkes i store træk, men i perioder kan det ikke undgå at føles en smule forceret. Men så er der jo altid den dejlige musik og de vidunderlige skuespillere til at glatte ud og gøre O Brother, Where Art Thou? til en musikalsk crazykomedie med tematiske tråde til både USA's historie og Homer. Og det er da ganske godt gået.

Den danske DVD-udgivelse af O Brother udemærker sig udelukkende ved at have nogle flotte og stemningsfulde menuer på dansk. Udover en trailer til filmen er der intet ekstramateriale, og med kun 18 kapitelopdelinger er det svært at ramme præcist den ønskede scene i filmen. Billedsiden nyder dog det digitale format i fulde drag - men det tæller formentlig kun for de mest fanatiske fans.