Anmeldt af:Jesper Vestergaard

Robert HansenViktor
Jonas GülstorffNikolaj
Karl BilleTorkild
Rasmus AlbeckEsben
Peter GantzlerTobias

Hik!

Som man næsten umuligt har kunne undgå at bemærke, er det blevet til endnu et slagkraftigt hik i dansk film . To år er der gået siden Kærlighed ved første hik, og der tager Anja & Viktor nu over. Den første film fortalte om 1. g’eren Viktors scoring af den mest ombejlede 3. g’er, Anja. I opfølgeren er de stadig sammen. De forlader forstadsidyllen og rykker et skridt nærmere det virkelige liv. Helt virkelig bliver det dog aldrig. Filmen skal nå at være både sjov for de yngre teenagere og romantisk for de ældre.
Har man fået hikke, kan det som bekendt være svært at stoppe. Men der er nu også andre end naturlige grunde til at storproducenten (be-)Regner Grasten har sat Anja & Viktor i værk. Forløberen solgte omtrent 360.000 biografbilletter og et rekordstort antal videokopier. Opfølgeren får nu premiere i mere end 100 biografer, hvilket er en god del mere end halvdelen af landets samlede antal. Der er altså satset på endnu et publikumshit med gode udsigter til cool cash.

2 år senere
Den slags beregninger burde næsten kun undskyldes med en god film, og Anja & Viktor viser da også flere takter i den retning. Viktor har nu selv fået status som eftertragtet 3. g’er på gymnasiet i den idylliske københavnerforstad. Han hænger stadig ud med de to kammesjukker Nikolaj og Torkild. Han har dog et problem - den stadig naivt charmerende Viktor - hans kære Anja er pludseligt blevet voksen og skal starte på sit første rigtige job på et smart reklamebureau inde i København. Allerede da Viktor kører Anja på arbejde den første dag, fornemmer han risikoen for at glide i baggrunden.
Bedre bliver det ikke, da den sleske Peter - Viktors gamle rival - dukker op igen. Først hængende i underbukser på reklameskiltene over hele byen, og siden på Anjas arbejde for at medvirke i en reklamefilm. Så galt går det endda, at Peter får installeret Anja og veninden Gitte i en lækker lejlighed i samme opgang som ham selv. Og Peter er ikke Viktors eneste bekymring. I kulissen venter den topsmarte instruktør Tobias.

Tilnærmelser og fristelser
Den første halvdel af filmen minder, som forløberen, om en opdateret dansk folkekomedie. Endnu engang er der blevet passende plads til det sprælske galleri af bipersoner. Anja og Viktors to yngre brødre spiller væsentlige roller igen, og endnu engang er de dybt charmerende. Det er således dem, der, for at kunne indrette et bollerum i Viktors gamle værelse, hjælper Viktor til at få jobbet som vicevært med tilhørende lejlighed i kælderen af den bygning, Anja er flyttet ind i. Der kan han så ellers bakse med fyret, mens han ihærdigt forsøger at komme i kontakt med Anja, der bliver mere og mere voksen og opslugt af sit arbejde. Begge to er de stadig unge og naive. Når Anja står overfor Tobias’ tilnærmelser og tilbud om at komme med til New York, og Viktor over for de fristende nye 1. g tøser, kan den før så ubetvivlelige kærlighedspagt mellem dem så holde?

Fra folkekomik til melankolsk romantik
Instruktøren, der har gjort et ihærdigt arbejde for at få lidt mere genkendeligt menneskelighed ud af filmens to hovedpersoner, er Charlotte Sachs Bostrup. Hun har tidligere stået bag en række teaterstykker med Teater FÅR302 og har de to udmærkede novellefilm Fridas første gang og On the road bag sig. Det er dog ikke helt nok. Skuespillerpotentialet og de kommercielle produktionsvilkår er ikke til et drama med de store menneskelige dimensioner. Fordi, det starter helt samme sted som Kærlighed ved første hiks til tider virksomme og til andre tider barnagtige humor, er det svært at tage den pludseligt postulerede alvor alvorligt. Filmen finder nemlig i anden del sit fokus i det melankolsk romantiske, hvor den faktisk går så vidt, som til at lade tilskueren fornemme, at kærlighed kan gøre ondt. På den led går den langt længere end sin forgænger. Men det ligner samtidig et forsøg på at udvide målgruppen, så også de, der tog Den eneste ene og Italiensk for begyndere til sig, vil falde for de to yngre turtelduer. Det er der nu ingen grund til at forvente. En anbefaling vil stadig begrænse sig til landets teenagere.

Gode biroller
Robert Hansen får en hæderlig figur ud af Viktor og evner på fin vis, at få det til at se sørgeligt ud. Han bliver klart værd at holde øje med. Men Sofie Lassen-Kahlke får derimod aldrig en flydende og overbevisende figur ud af Anja. Hun er stadig blandt dansk films yndigste på et lærred, men mangler en del for at komme videre end blot udynamisk repliklevering. Når det gælder komikken lever spillet dog glimrende, specielt på grund af gode biroller som de to brødre (Rasmus Albeck og Sebastian Jessen), de to venner (Jonas Gülstorff og Karl Bille), Anjas veninde (Mira Wanting) og den sleske Peter (Joachim Knop). Også Peter Gantzler som den glatte Tobias glider fint ind i selskabet.

Afstemt efter kasseapparatet
Det skæmmer i høj grad indtrykket, at musikken bruges på samme måde som filmens øvrige iøjefaldende product placements. Det er mere PR end passende, at hver anden scene absolut skal introduceres med et nummer fra den danske pop-top10, ikke så meget for stemningens skyld, som for mulighederne for ekstra indtjening. På den måde er final cut afstemt efter kasseapparatet. Det samme er historien med dens appel til lidt for enhver smag. Bostrups forsøg på at dyrke menneskeligheden er hæderligt, men har samtidig størst chance for at give bagslag.
Folk skal dog nok strømme til for at få syn for sagen, og hvis de gør det, så er målet jo ligesom nået.