Anmeldt af:Kasper Christoffer Larsen

Premieredato:20-07-2001
Ryo IshibashiShigeharu Aoyama
Eihi ShiinaAsami Yamazaki
Tetsu SawakiShigehiko Aoyama
Jun KunimuraYasuhisa Yoshikawa

Under huden

I Danmark er det ikke almindeligt at blive præsenteret for en japansk gyserfilm på det store lærred. Men efter årets Natfilm Festival, hvor Hideo Nakata’s The Ring endte som publikumsfavoritten, vover Øst for Paradis Film at hente én mere til landet. I Japan har den psykologiske gyser længe været en populær genre med sit eget unikke udtryk, langt fra Vestens karikerede bidrag, oftest forbeholdt teenagere. Det japanske gys er nemlig ondskabsfuldt realistisk og erstatter ofte de billige chok-effekter med tilbageholdt og underspillet mystik. Instruktørerne søger at fremmane den inderste angst og Miike Takashis ‘David Lynchske’ Audition er også tæt på at lykkedes til fulde.

Mellem drøm og virkelighed
Fader og søn
Forretningsmanden og den selvbestaltede direktør, Shigeharu Aoyama, har tragisk mistet sin kone. Første scene er på hospitalet, hvor den sørgende mand ved sengen er vidne til, at deres søn kommer for sent med en gave til moderen. Præcis på grænsen til det melodramatiske klipper Takashi brat - 7 år senere. Shigeharu lever alene med sin teenage-søn, og de to deler tykt og tyndt i en helt almindelig, men ‘nærmest lykkelig’ hverdag. Men også kun ‘nærmest’, for der mangler selvfølgelig én ved spisebordet.

‘Kvinde søges’
En pragmatisk kollega har en ide. Hvorfor ikke lave en audition under dække af at søge en kvindelig skuespiller til en filmoptagelse? Shigeharu er betænksom, - “Jeg føler mig som en forbryder,” siger han - men lader sig til sidst overtale. Han føler sig stadig utilpas til mode, da kvinder i alle aldre, farver og størrelser træder ind til samtalen. Men én kvinde, hvis melankolske levnedsbeskrivelse har ramt ham lige i hjertet, slår ham af stolen. Filmen kommer aldrig i produktion, men Shigeru tager kontakt til kvinden, og de mødes til flere intime middage og samtaler. Som forholdet skrider frem bliver Shigeru mere end lykkelig, men en dag begynder hans drømme at blande sig med virkeligheden. Og det er for det meste mareridt, der afslører små bidder af kvindens makabre fortid.

En klaverstreng er ganske skarp og kan bruges til flere ting...
Den snigende realisme
Miike Takashi fortæller som en god japansk auteur. Med overvågningskameraer i hjørnerne, tålmodig tidsfornemmelse og plads til sine personer som i The Ring, opbygger han langsomt indestængte spændinger, der strækkes alt hvad de kan bære - og så ikke mere. Første udgangspunkt for mange af de japanske gys er nemlig, at vi skal stole fuldt og fast på forudsætningerne - karaktererne. Der kan sagtens indgå mystiske elementer, men ikke før vi kender hovedpersonen så godt, at vi kan forstå hans skræk og forundring. Takashi mestrer til fulde at bygge fundamenterne op, før han river dem væk. Tvivlen om hint og nær får lov at slå dybe rødder, som det er livsnødvendigt for genren.

Japansk David Lynch
Stemningen ligger tæt op ad den, som den amerikanske uhygge-mester David Lynch, mestrer til perfektion. Der er psykologiske baggårde i verdener mellem drømme og virkelighed som i Twin Peaks, seksuelle perverteringer som Frankies i Blue Velvet, symbolske billeder som i Coen-brødenes Barton Fink og udpenslede kropslige tortureringer, der får Nattevagten til at tage sig ud som klassens pæne dreng. Det er virkningsfuldt og overdrevent uden at tabe den røde tråd. Gamle temaer som drømme/virkelighed og uskyld/smerte forenes på ny af gennemtænkte klip i tid og billeder.

Velkommen Japan
Audition når aldrig det sublime, men det er stadig en fornøjelse at stifte bekendskab med en genre, der ikke er populær i den danske presse og som tilmed er fra et land, hvor der normalt skal flere store festivalpriser til for at opnå dansk distribution. Det kan vi måske takke Natfilm Festivalets publikum, der traf en både interessant og overraskende beslutning i april, da de kårede The Ring som vinder. Miike Takashi har nemlig fortjent at komme ud i verden, og et seværdigt skridt er taget mod en spændende fremtid.

I hvilken film indgår der ikke en begravelse?