Anmeldelsesdato:06-06-2001
Helena BergströmMona
Thomas HanzonBosse
Jonas KarlssonDavid
Björn KjellmanCandy Darling
CarolaCarola

Svensk melodi freak show for fuld udblæsning

Når man har en sangskrivende spasser med bidende selvironi, en transvestit med AIDS og en arbejdende mor til 4 med melodi grand prix-mani, burde enhver kok vide, at den ret ikke skal krydres mere. Tilføj alligevel et bredt sortiment af svenske kändisar, en vommet og luddoven netsurfende umulius af en far – og bryg det hele sammen til et lyserødt eventyr af en fabel om den ganske almindelige mor, der blev forvandlet til en syngende prinsesse på en nat – så har du Hånden på Hjertet.

Carola & Co.
Mona er en positiv og sej lille kvinde med 4 børn, en slap arbejdsløs mand og et herligt job, hvor hun passer den CP-skadede David. Selvom hendes bror, transvestitten Candy Darling er døende af AIDS og hendes mand, Bosse, formår at være noget nær det optimale indenfor menneskeligt sløvgængeri, lever den godhjertede Mona videre på et ukueligt og naivt håb om at komme med til Melodi Grand Prix.
Så naivt viser det sig dog ikke at være, efter at David afslører en helt ny side af sig selv: Han kan skrive fængende musiknumre! Mona griber chancen og skriver tekst til en af hans sange, sender den ind – og pludselig er drømmen gået i opfyldelse: Mona Berglund skal med til Melodi Grand Prix!

Hollywood i Sverige
På én nat ændrer hverdagen sig pludselig. Men den pludselige og usandsynlige succes går Mona til hovedet. I forbifarten glemmer hun alt om David og sine 4 børn – og går ekstatisk rundt og mænger sig med sine idoler.
Her begynder Hånden på hjertet for alvor at få problemer. Monas skifte fra varm og kærlig kvinde til svigefuld chancerytter er utroværdig – især når den fantastiske, svenske skuespillerinde Helena Bergström gør et så stort arbejde ud af at virke ’almindelig’. Hun leverer en pragtpræstation i filmens første halvdel – men får ikke rigtig facon på Mona under den balstyrisk poppede slutning.
Det samme kan siges om Susanne Bier. Nu behøver det ikke være USA og nærmere betegnet filmbyen Hollywood, der skal have patent på kliché-prægede succeshistorier om almindelige menneskers kontrastfyldte møde med de kendtes papmaché-verden. Men i dette tilfælde er eksekveringen halvhjertet og kaotisk. Biers sans for at pille ved folks fordomme og få mennesker til at grine af sig selv med kærligt bidende selvironi drukner i karikerede og utroværdige roller.

Broget skare
Dermed bliver fablen om Mona og hendes syngende succes til en bundskraber i den bølge af ’livsstilskomedier’, som det skandinaviske marked har spyttet ud de seneste par år. Her er figurernes relation til familie, venner og endda karriere skubbet til side i den fatalistisk/fantastiske fortælling, der i modsætning til film som Adam og Eva, Voksne mennesker og Det bli’r aldrig som man har tænkt sig løber helt af sporet.
Tilbage står man med en amerikansk, stereotyp historie tilsat svenske grand prix-melodier (og Carola!), udsat for et dansk publikum, der håbefuldt valfarter til biografen for at se ‘efterfølgeren’ til Den Eneste Ene. De vil blive underholdt på den mest tomme måde med ekstremt følelsesladet melodrama ... og desuden blive udsat for Monas musikalske bidrag – “Jag vil aldrig sluta älska deg...” igen og igen og igen og [...]

(-vega)
Hvis man hører til typen, der kan lide at dupere sine venner og irritere sine fjender med navnene og titlerne på svenske Melodi Grand Prix-vindere gennem tiderne, så har man en ret enestående grund til at investere i DVD-udgivelsen af Hånden på hjertet. Udover den komplette vinderliste udgør ekstramaterialet biografier og filmens trailer, hvis man nu ikke skulle være helt sikker, at det er den, man vil se. Susanne Biers seneste komedie vinder dog lidt på udgivelsens lydside, ligesom Monas fine kjole ikke bliver mindre farvestrålende.