Anmeldelsesdato:31-07-2001
Paul NewmanBrick Pollitt
Burl IvesBig Daddy
Judith AndersonBig Mama
Jack CarsonGooper
Madeleine SherwoodMae

Fornem lugt af løgnagtighed

Baseret på Tennessee Williams' skuespil af samme navn filmatiserede Richard Brooks i 1958 Kat på et varmt bliktag med nogle yderst dygtige unge skuespillere. Elizabeth Taylor var allerede en erfaren skuespiller med et omfattende CV, mens Paul Newman kun havde lavet nogle enkelte film, der til gengæld var blevet godt modtaget. Så begge skuespillere var enormt populære, da de indspillede filmen, der siden har vist sig at være en sand klassisker - ikke til at slide op!

Familiekrise
Familien Pollitt har deres problemer. Det aldrende overhoved, Big Daddy, har være indlagt, og på hans 65-års fødselsdag holder familien en stor fest for ham. Hans ældste søn, Gooper, har slæbt sin rædselsfulde kone og fem møgunger med, mens den yngre bror, Brick, Big Daddys yndling, er i selskab med sin kone, den smukke Maggie. De to slås dog som hund og kat i de gode øjeblikke, resten af tiden ignorerer han hende, mens hun frustreret gør alt for mildne ham. Den sitrende situation tilspidses yderligere, da det kommer frem, at Big Daddy er dødeligt syg, og det kun er et spørgsmål om tid, før hans enorme formue vil rive endnu større flænger i den kriseramte famile.

Atmosfærisk trykkende
Kat på et varmt bliktag handler dog ikke kun om familiekriser og griskhed. Maggie og Brick er filmens egentlige hovedpersoner, et par, der uden tvivl har elsket hinanden inderligt, men som også lider under hans skader. Helt fysisk lider han med et brækket ben, men mere alvorligt er han plaget af selvhad og sorg. Hans bedste ven, Skipper, har begået selvmord, og siden har Brick drukket tæt, mistet sit job (eget valg) og mistet selvrespekten. Maggie elsker ham stadig, hvilket bare gør det endnu værre.
Den trykkende stemning er overalt i filmen, der yderligere foregår i sydstaternes varme fugtighed, og man kan næsten mærke den hede temperatur på den anden siden af skærmen. Elizabeth Taylors sensuelle spil gør det heller ikke dårligere. Filmen oser af atmosfære og intensitet og er et krystalklart eksempel på, at godt håndværk og kunstnerisk excellence sagtens kan gå hånd i hånd.

Hemmeligheder og løgne
Lag for lag afpilles de indebrændte følelser og frustrationer, og Brooks holder tilskueren fanget fra start til slut uden på noget tidspunkt at løsne grebet om de dramatiske spændninger. Både Taylor og Newman brillierer, men birollerne er også både velspillede og vedkommende. Den 43 år gamle film og endnu ældre historie er trods skiftende mode og stor kulturel udvikling stadig lige gribende og relevant i vore dage. Det er næsten umuligt at gå igennem livet (i hvert fald kedeligt) uden nogen form for knæk, Kat på et varmt bliktag handler om, hvordan man overlever knækkene. Den er intet episk mesterværk, men en hårdtslående fortælling om kærlighed, længsel, død, smerte og overlevelse. Mere essenstielt bliver det næppe, og med de ingredienser har Richard Brooks skabt en klassiker med nerve og nærvær.

Der er desværre kun blevet lagt en enkelt trailer i bonusmaterialet på denne disk, mere kunne åbentbart ikke opgraves - en skam taget i betragtning at der garanteret af blevet lavet flere programmer om denne film, der er en sand filmskat. Til gengæld kan filmen nydes i to formater, både almindeligt tv-format og det anbefaldelsesværdige widescreen-format. En anden fordel er muligheden for at se filmen uden underteksterne. Men det ændrer ikke ved, at det er en ufortjent lille mængde ekstramateriale til en stor film.