Anmeldelsesdato:14-11-2000
Robert ArmstrongCarl Denham
Bruce CabotJack Driscoll
Frank ReicherCaptain Englehorn
Sam HardyCharles Weston
Noble JohnsonNative Chief

Kongen fra 1933

Da King Kong blev bragt på det store lærrede i 1933 havde lydfilmens gennembrud betydet en stor vækst i antallet af gyserfilm; en genre, der unægtelig nød godt af muligheden for at akkompagnere de sort/hvide-billeder med stemningssættende lyd. Udover de oplagte gys fra litterære forlæg som Dracula og Frankenstein, så blev forfatternes fantasi sat på arbejde, og en dag dukkede idéen om en kæmpeabe op. Et levn fra dinosaur-tiden, måske….i hvert fald måtte konfrontationen mellem den moderne verden og King Kong omdannes til levende billeder, og det blev en markant titel, der har haft betydning helt frem til vores dage.

Gys fra fantasien
Monsterfilmen har altid været forankret i det ret beset enkle møde mellem et fantasifoster og en gruppe heltmodige mennesker. Monstret lever gerne isoleret og enerådigt i sit eget miljø, men menneskets begær resulterer i en eller anden form for bekæmpelse eller erobring af monstret, og det ender pr. tradition med en række drabelige sammenstød. Et letforståeligt univers at plante en primitiv pointe i, men som oftest også svært underholdende.

Krav om succes
King Kong introducerer denne opskrift i sin reneste form og siden har et utal af film fulgt den uden diskussion; et de nyeste eksempler er Spielbergs fortsatte serie om livet i og omkring Jurassic Park. Instruktørerne Merian C. Cooper og Ernest B. Schoedsack arbejdede for RKO-Radio Pictures, og deres film blev hurtigt udråbt som redningsplanke for det hæderkronede selskab, der vaklede på kanten af fallit. Man efterlignede det store stumfilmshit The Lost World, og håbede så på, at lydsiden og det fantastiske univers kunne lokke publikum i biografen. King Kongs ø blev fyldt op med dinosaurer for at øge fornemmelsen af eventyr, en smuk blondine tog med på den farefulde søfart og så kunne Skønheden og Udyret ellers støde sammen i den ufarbare jungle.

Jagten på en god film
Historien er enkel. En gal instruktør er kendt for sine dyrefilm, og han er kommet i besiddelse af et gammelt søkort, der viser vej til en hemmelig ø, hvor der efter sigende skulle leve en kæmpeabe. Han vil ud og filme dyret, men tør ikke fortælle sit mandskab om planen. De rejser derfor ud i det blå med en blond pige ombord, som er blevet lovet en stor karriere, hvis hun tager med. På øen afbryder de et ofringsritual hos de lokale indbyggere, og i stedet for den søde brunhårede pige bliver vores heltinde kidnappet og ofret til King Kong i stedet. Instruktøren, den handlekraftige mandlige helt og resten af mandskabet må derfor begive sig ind på øen og i direkte konfrontation med den forelskede kæmpeabe.

Cut to the chase
Der bruges ingen unødvendig tid på introduktion og personskildring. Alle figurer er firkantet beskrevet og mindst ligeså intetsigende spillet. Store armbevægelser, opspilede øjne og velklingende skrig er ingredienserne, som de levende medvirkende kan bidrage med - derimod er effektfolkene i absolut topform, og selvom vi med år 2000-øjne godt kan se, at King Kong virker lidt animeret og stiv i leddene, så er det stadig et imponerende syn, når Kong udkæmper en drabelig kamp med en flyveøgle, eller når mandskabet kæmper mod en af de store dinosaurer, der udgør udfordringerne på vej mod King Kongs hule.

Det sympatiske monster
Dramaet i filmen ligger i de mange kampe mod King Kong. For mennesket forstår naturligvis ikke dette store væsens inderste logik. Alt, der ikke kan passes ind i den faste opfattelse af verden, er per definition af det onde og skal derfor bekæmpes. Hvis man vælger at sluge denne noget firkantet følsomme logik, så er slutscenen, hvor Kong har forvildet sig tilbage til New York, der også den gang savnede to høje tårne at klatre i, og har besteget Empire State Building, gribende på grænsen til det tårevædede.

Rendyrket underholdning
Og det er vel netop definitionen på et godt eventyr. Man bliver underholdt, tempoet er højt og til sidst er man så opslugt af historien, at man hopper med på selv de letteste og mest overfladiske kneb. Den ros skal King Kong bestemt have, men man må også se i øjnene, at meget af dens gennemslagskraft lå i de effekter, som i dag er forældede og derfor mest af historisk interesse. Det er godt at få den ud på video og DVD, så man kan få udvidet sin samling med noget af det solide råstof, der rent fortællemæssigt har banet vejen for næsten alle de monsterfilm, vi har set siden – men nogen stor repriseforestilling på videoen bliver den næppe. Og for dem, der bekymrer sig lidt om det historiske….King Kong blev en tilstrækkelig stor succes til at RKO Radio-Pictures overlevede og først senere forsvandt fra produktionsmiljøet i USA.

Et par biografier på de medvirkende giver en glimrende fornemmelse af, hvor i amerikansk filmhistorie, vi befinder os, men det er ingen overvældende udgivelse.