Anmeldelsesdato:07-08-2001
Patrick MageeFrank Alexander
Michael BatesChief Guard Barnes
Warren ClarkeDim/Officer Corby
James MarcusGeorgie
Aubrey MorrisP.R. Deltoid

A nice bit of the old ultraviolence…

Viddy, droogs, moloko, ultraviolence, horrorshow. Det er stort set uforståeligt for en tilfældig, ordinær filmbeskuende personlighed, men alle der har stiftet bekendtskab med Stanley Kubricks futuristiske dystopi, A Clockwork Orange, vil nikke genkendende til de ovenstående fraser. Det handler om at beskue voldsbøller drikke mælk, slå, voldtage og dræbe uskyldige mennesker - et sandt skrækspil for den, som tør følge med.

Me and my droogs
A Clockwork Orange tager sit afsæt i en nær fremtid. Vi møder Alex og hans Droogs, hans bande, som er noget nær den største samling sociopatiske unge mennesker, man kan gøre sig forhåbning om at støde på. Alex og hans bande bruger deres fritid - som basalt set udgør al deres tid - på meningsløs vold, overfald, indbrud, voldtægt og mord. En typisk aften starter på den lokale mælkebar, hvor Alex og venner indtager mælk tilsat diverse former for narkotiske stoffer, der kan bidrage til entusiasmen over aftenens forestående udskejelser. Herfra finder Alex og hans Droogs som regel en enkelt hjemløs eller to, som de kan tæske sanseløs. Aftenen fortsættes så med lidt indbrud, en hurtig voldtægt, et voldeligt overfald og et opgør med en anden bande. Aftenen afsluttes med en storslået omgang Johan Sebastian Bach.

Den omvendte verden
Men det kan ikke blive ved med at gå for Alex. Hans voldelige tilværelse må på et eller andet tidspunkt vende tilbage og bide ud efter ham, og da hans Droogs beslutter, at de ikke er tilfredse med hans styring af banden, begynder det hele at falde fra hinanden. Alex får midlertidigt genvundet sin lederposition, men under et overfald, hvor Alex ved et uheld kommer til at slå en ældre dame ihjel, bliver han forrådt. Alex ryger i fængsel for mord, og nu begynder mareridtet for alvor. Et nyt eksperimenterende behandlingssystem sættes i værk, og Alex bliver mirakuløst helbredt for sin psykopati. Eller gør han?

En ekstremt stiliseret film
Malcolm McDowell leverer en fantastisk præstation som Alex. Resten af hans karriere taget i betragtning, må man med bagklogskabens velsignelse kunne kreditere hans fremstilling af den sociopatiske Alex til Kubricks fantastiske talent som instruktør. Kun han har været i stand til at få fremtvunget en mere end anstændig præstation fra McDowell. Der er ingen vej udenom Alex, fra hans mørke tolkning af Singing in the Rain til hans evige monolog, der kører i filmens baggrund; når der ellers er stille, er Alex på alle måder filmens centrum. Han er volden, ondskaben og den fraværende, kolde ungdoms manifestation. Og netop disse aspekter af filmen er essentielle. Volden, der til tider er ekstremt udtalt og næsten mavevendende i sin kontante (men dog ikke involds-glinsende) præsentation, er filmens omdrejningspunkt, og det gør A Clockwork Orange til en film, der godt kan skræmme mange væk. Filmens scener griber fat i tilskueren med en sygelig fascination, holder én fast med sit lidt indforståede, kodede sprog og tvinger en stillingstagen ud af én ved enhver given lejlighed.

Måske Kubricks bedste film
Det er farligt at begynde at pege på en given film fra en instruktør og udråbe den til den bedste, vedkommende har lavet, men i dette tilfælde, er der næsten ingen vej udenom. Lige fra filmens visuelle stil, til skuespillet, til opfindsomheden i scenernes opsætning og udførelse, er der tale om en film, der på mange måder overgår alt andet, Stanley Kubrick har lavet. Faktisk er filmen så god, at den tager en del væk fra bogen, når man efterfølgende læser den. Man kan ikke gøre andet end at visualisere Kubricks scenerier, hans presonligheder og hans musik. Der er billeder med i filmen, som ikke kan formidles tilstrækkeligt i bogen, og det gør faktisk filmen overlegen i forhold til dens ophav. En utrolig præstation fra mesterinstruktøren, og absolut en film, enhver filmentusiast ikke bør snyde sig selv for.

Igen skuffer ekstramaterialet. Som med de andre film, der er blevet udsendt i denne serie af Kubrick-film, er der blevet begået en gigantisk fejlvurdering i forbindelse med inkluderingen af ekstramateriale. Der er ganske enkelt ikke noget. En biograftrailer og informationer om, hvilke priser filmen har vundet, er det eneste, der har været plads til - det er ganske enkelt for ringe.
Der findes et utal af dokumentarfilm om A Clockwork Orange, Malcolm McDowell er stadig i live, og det burde ikke være umuligt at få smidt bare en smule ekstramateriale på på lille skive. Men, ak nej.
Tyndt, tyndt, tyndt!