CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Les Enfants du Siècle

Produktionsland:
Frankrig

Produktionsår:
1999

Manuskript:
Murray Head, Diane Kurys, François-Olivier Rousseau

Producere:
Diane Kurys
Alain Sarde

Fotograf:
Vilko Filac

Klipper:
Joële Van Effenterre

Komponist:
Luis Enríquez Bacalov

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Gloria Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(6 stemmer)

Læs også...
Nyheder:
08-02-05:
Binoche i Ferrera-drama om Maria Magdalena
15-04-02:
Binoche og Boorman i Sydafrika
 
Anmeldelser:
25-01-12:
Mødet i Toscana
24-02-10:
Paris
16-12-02:
Kode ukendt
25-11-02:
Pianisten
04-03-02:
Enken fra Saint Pierre
24-09-01:
Chocolat
16-07-01:
Elsk mig
 
Artikler:
28-02-01:
Juliette Binoche: Intellektuel femme fatale
 


Århundredets børn

Anmeldt af:Jesper Vestergaard
Genre:Drama
Varighed:135 minutter
Instruktør:Diane Kurys
 
Premieredato:16-08-2002
Medvirkende:Som:
Juliette BinocheGeorge Sand
Benoît MagimelAlfred de Musset
Stefano DionisiPagello
Robin RenucciFrançois Buloz
Karin ViardMarie Dorval
Isabelle CarréAimée d'Alton

Forfattere og elskere
 
Fra de første billeder, der i øm belysning viser klargøringen af trykkepladerne til Alfred de Mussets store roman ”Confessions of a Child of the Century”, der udkom i 1836, slås tonen an til en storfilm, der nok er litterær i sit anslag, men også dybt betagende og gribende i sin skildring af den historiske kærlighed mellem de Musset og forfatterinden George Sand.


Paris 1832
Efter ti år som baronesse kom Aurore Dupin til Paris i 1832. Gaderne var præget af studenteroprør, og de borgerligt intellektuelle cirkler var så småt begyndt at blive infiltreret af flanører og bohemer og andre, der satte kærligheden og friheden højere end fornuften. Det var i dette frie åndelige klima, blandt efterkrigens børn, Dupin skiftede navn til George Sand og indledte sin karriere som forfatter.
Under en offentlig oplæsning af hendes ”Léila”, møder George Sand dog ikke megen forståelse. Mens kritikkerne med fråde om munden lover hendes kontroversielle litteratur helsiders nedsablinger i aviserne, er de Musset den eneste, der forstår hende. Det bliver snart til en nært venskab og samarbejde mellem de to, og inden længe er de også blevet elskende. I filmens store midterdel er de taget til Venedig for at slippe væk fra offentlighedens interesse. Her vokser deres kærlighed til en mere og mere kompliceret affære, der både bliver vild, inderlig, tragisk og smuk.

Stærke hovedroller
Blandt filmens største styrker er dens to hovedrolleindehavere. Juliette Binoche, som vi sidst kunne se i Michaels Hanekes Kode ukendt og Lasse Hallströms Chocolat præsterer her en af sine største roller siden Kieslowskis Blå. Med sin stoiske femininitet, udstråler hun på en gang uskyld elegance og ultimativt overblik.
Uden at det virker hverken fortænkt eller forskrevet udgør George Sand på flere måder en stærk modpol til den balstyrige Alfred de Musset, der hellere suser på bordel end sætter sig til at trøste, da Sand bliver syg i Venedig.
Også hans karakter er fremragende dækket ind. I den komplicerede rolle, der balancerer uroligt på kanten af genialitet og galskab, kan man opleve den unge franskmand Benoît Magimel, der ligeledes kunne opleves sidst i en film af Michael Haneke, nemlig Pianisten, hvor han spillede op i mod en frustreret wienerkvindes seksuelle fantasier.


Kærlighed til materialet
Filmen er skrevet af instruktøren Diane Kurys, i fællesskab med Francois Olivier Rousseau og Murray Head, på basis af forfatternes bøger og en række brevudvekslinger imellem dem. Det er først og fremmest Kurys store kærlighed til materialet, der får det hele til at gå op i en højere enhed. De biografiske elementer er holdt i hævd, men vigtigst af alt mærker man, at Kurys har set på menneskene før forfatterne og omgivelserne før omstændighederne. Hun har prioriteret melankolien over sentimentaliteten. Der er ingen helte, ingen skurke. Kun hele, elskende mennesker, næsten som man kender dem af i dag.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Sicario 2: Soldado19/7
Mamma Mia! Here We Go Again19/7
Landet af glas19/7
Skyscraper12/7
Under træet5/7
Ant-Man and the Wasp4/7
Du er den28/6
Hereditary28/6
Far til fire i solen28/6
Huset ved havet28/6
Flere bio-anmeldelser
 
The Shape of Water16/7
Game Night13/7
Molly's Game6/7
Black Panther2/7
Den skjulte tråd29/6
Coco22/6
De originale21/6
Darkest Hour14/6
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvad var ”Sonny” Corleone’s fornavn?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google