Anmeldt af:Jesper Vestergaard
Varighed:90 minutter
Instruktør:Patrice Leconte

Anmeldelsesdato:22-10-2001
Vanessa ParadisAdèle
Daniel AuteuilGabor

Knivkastningens erotik

Når man tænker på fransk film, så er romantik, erotik og psykologisk spænding som regel de første elementer, der melder sig. Patrice Lecontes Pigen på Broen er ingen undtagelse. Til gengæld er den med sin intensitet, sin renhed og sin usædvanlige erotik en af de bedre af slagsen.

På randen til selvmord
På en bro over Seinen i Paris står en dybt fortvivlet ung pige. Hun hedder Adèle og er på vej til at kaste sig ud i det mørke vand for at gøre en ende på sin miserable tilværelse. Forinden har vi lært hende at kende, da hun i en lang monolog ganske usentimentalt har berettet historien om sit liv, hvor der ikke har været en dag uden, at hun er blevet snydt, og hvor alt, hvad hun har rørt ved, er gået galt. I sidste øjeblik træder en anden person frem fra nattens mørke. Det er knivkasteren Gabor, der, som altid når han skal finde en ny assistent, har opsøgt broen for at finde selvmordskandidater.

Chancerytteren
For Gabor selv går tingene heller ikke alt for godt. Han rejser rundt med sit show og optræder ved forskellige varietéer og cirkusforestillinger. Men han har svært ved at få job og er konstant på randen af fallit. Han er dog også en sand chancerytter og af det blevet en umiskendelig optimist. Han får sig altid hutlet igennem problemerne, og således får han også overbevist Adèle om, at hun besidder uanede mængder af ubrugt held, og han overtaler hende til at rejse og optræde med sig. Således har vi den pudsige situation, at verdens uheldigste pige bliver assistent for en knivkaster, og optimisten og pessimisten, der begge har deres følelser forankret i ensomheden, bliver bragt sammen. De er som to halvdele, og som deres rejse og filmen skrider frem, oplever de, at de ikke kan leve uden hinanden.

Uovertrufne platoniske sexscener
Daniel Auteuil (Kilden i Provence, Tyvene, Den ottende dag) kan være kølig som bare Bogart, og han kan stadigvæk levere præcis den mængde underspillet sentimentalitet, der gør lidenskaben fuldstændig overbevisende. Spillet mellem ham og den underskønne Vanessa Paradis (Une chance sur deux) damper af erotik og nogle af knivkastescenerne, hvor Marianne Faithfulls "Who Will Take My Dreams Away?" hjælper de stemningsmættede billeder langt over kogepunktet, bliver til nogle af filmhistoriens smukkeste platoniske sexscener. Den sanselighed, de leverer foran kameraet, er ganske enkelt uovertruffen.

Skønhed og sød melankoli
Ud over at være en af de smukkeste erotiske film, vi har set i Danmark i år, er den en af de smukkest fotograferede. De sort-hvide billeder understreger fintfølende skuespillernes mangfoldige udtryk og bringer mystikken en ekstra dimension. At farverne er borte understreger tillige historiens renhed. Enten er kærligheden, eller også er den ikke. Enten er heldet, eller også er det det ikke. Der er ingen bløde mellemvarer. Med så få forudsætninger er faren, for at eventyret bliver banalt, overhængende. Og her klarer Leconte (Monsieur Hire, Frisøsens Mand, Ridicule) da heller ikke helt skærene. Hvor den poesi og mystik, han slår an i filmen, enkelte steder er helt enestående smuk, falder den andre steder tungt igennem. Man glæder sig dog mere over de første øjeblikke, end man ærgrer sig over de sidste, og når man i slutningen af filmen bliver mindet om begyndelsen, er alt rent igen, og man kan forlade den med betagelsen af den musikalske og visuelle skønhed og beruselsen af sød dybsindighed.