Christian DamsgaardMilo James Thatch
John Hahn-PetersenCom. Lyle Tiberius Rourke
Stine StengadeKida
William RosenbergKing Kashekim Nedakh
Magrethe KoytoWilhelmina Packard

Eventyr for alle pengene

I februar sendte Disney den atypiske Kejserens nye flip i biograferne. Den var skæv i stregen, hurtig i humoren og markerede på mange måder en mere voksen tankegang hos de kreative bagmænd i Disney-studiernes farvestrålende gange. Nu er vi nået til årets andet udspil, og i en periode, hvor computeranimationer truer med at overtage markedet helt, viser Atlantis, at der stadig er god underholdning i den rendyrkede eventyrfortælling.

Den skjulte verden
I modsætning til de store Disney-film fra begyndelsen af 90’erne er der mere historie og mindre overflødig sang og dans i Atlantis. Vi kastes direkte ind i hovedpersonen Milo Thatchs verden, i kælderen under museet, hvor han passer det genstridige varmefyr. Men Milos verden stopper ikke her. For han mener at have fundet svaret på spørgsmålet om sagnriget Atlantis. Om det overhovedet har eksisteret tvivler man ikke på, men hvordan man finder de oversvømmede rester har skabt en del hovedbrud i de lærde kredse. Et besøg hos en gammel rigmand, der viser sig at have kendt Milos bedstefar – en kendt Atlantis-forsker – bliver startskuddet på en spændende rejse til noget nær jordens indre.

En ægte eventyrer
Alle med smag for eventyr på film kan genkende kendetegnene. Museum, jagten på legendariske myter, fuld fart og fare – jo, Indiana Jones har ikke levet forgæves. Men heldigvis får Disney drejet deres rutsjebanetur ind på et selvstændigt spor, da de vælger at udstyre Milo med en lang række hjælpere. Der er militærmanden, der skal sikre holdet mod eventuelle fjender, der er den gravebesatte geolog, den dumsmarte kok, en handlekraftig mekaniker, en livstræt radiodame – og sådan fortsætter det. Det er et smart valg. Man får mange forskellige strenge at spille på, og samtidig kan man skjule plottets selvfølgelige skurke godt i det store persongalleri.

Rutinerede drengerøve
Instruktørerne bag Atlantis er veteranerne Gary Trousdale og Kirk Wise, der har stået bag to af de helt store Disney-film, Klokkeren fra Notre Dame og Skønheden og Udyret. De har helt klart fundet de mest kåde drengedrømme frem og sat kursen direkte mod unge teenagedrenges ofte overdrevne fantasiverdener, hvor enome undervandsuhyrer og letpåklædte skønheder i fare uden problemer kan optræde side om side – og selvom teenageårene for længst er tilbagelagt, så er det svært ikke at blive godt underholdt af de vilde løjer.

Østlig inspiration
For holdet finder naturligvis vejen ind til Atlantis, hvor den urgamle befolkning lever beskyttet i et undersøisk hule af enorme proportioner. Her lever de på en fælles energikilde, som dannes af visdommen fra de afdøde guder. Det er en tankegang, som umiddelbart er en smule fremmed, men hvis man har stiftet bare et overfladisk kendskab med japanske tegneserier, enten gennem de få tegnefilm eller hæfter som kan skaffes i Danmark eller f.eks. via de mange japanske rollespil, som har vundet udbredelse på PlayStation-platformen, så føles det slet ikke så verdensfjernt igen. Man oplevede også denne idé om livskraft udsprunget af en fælles kilde i den computeranimerede biograffilm Final Fantasy, som netop var baseret på computerspil.

Fuld fart frem
Drivkraften i filmen hentes fra de store actionscener, men det velskrevne manuskript holder også liv i de mere forklarende scener, hvor det i bund og grund ret komplicerede plot skal udredes. Det er forfattere og instruktøres store fortjeneste, at tempoet aldrig falder under den kritiske grænse, hvor man begynder at tænke på noget andet. Kompakt og koncentreret sendes man på 1½ times begivenhedsrig rejse til Atlantis og hjem igen. Skurkene får deres bekomst, heltene redder dagen til sidst – og undervejs får man grint, gyset og glædet sig over, at den tegnede film stadig lever i fin form side om side med sine rent computeranimerede fæller.