Anmeldelsesdato:24-10-2001
Viveka SeldahlBarbara
Reine BrynolfssonBiederman
Linda KällgrenKarin
Lisa WerlinderElisabeth
Peter EngmanPhilip

Kærlighedens kamp

Bille Augusts karriere har de seneste år været en konstant vekselvirkning mellem store, internationale produktioner og mere intime skandinaviske film. Efter de to seneste udspil med Frøken Smillas fornemmelse for sne og Les Misérables er det rart at se Bille August tilbage i det nordiske filmmiljø, især fordi han med En sang for Martin søger tilbage i egne rødder og blander sin enestående evne til at finde den relevante historie i enhver fortælling med en nådesløs dyster, skandinavisk tone med direkte forgreninger tilbage til inspiratoren Ingmar Bergmans produktion.

På toppen
Martin er en mand med succes. På toppen af sin professionelle karriere som komponist møder han under øvetimerne med symfoniorkestret førsteviolinisten Barbara Hartman, og den indledende flirt bliver hurtigt til et mere intimt forhold, hvor det snart står klart, at begge parters respektive ægtefæller må besinde sig på skilsmisse. Barbara forlader sig mand, som hun ikke har elsket i flere år, og bliver tvunget ud i et opgør med børnene – lidt skematisk har datteren forståelse for moderens disposition, mens den karrieremindede søn ikke har plads i sine fremtidsplaner til en skilsmisse og derfor afbryder kontakten. Kærlighedens pris er som altid i skandinavisk film dyr at betale, men også sine omkostninger værd. For Martin og Barbara er et par, der er bestemt for hinanden.

Et lille tegn
Vi følger dem på bryllupsrejsen sydpå og i den efterfølgende hverdag, hvor deres fælles lidenskab, musikken, er med til at skabe en harmonisk ramme om hjemmet. Tidligt i filmen ligger den første scene, hvor man aner, at noget er galt. Martin mister en dag orienteringen under morgenbarberingen. Han kan ikke genkende sit hus, sine møbler – kun Barbara står klart i hans hukommelse. Det går hurtigt over, og lægerne afskriver symptomet som stress over den foreliggende deadline på en opera.

Sammenbrud
Men symptomerne fortsætter. Små dagligdags ting smutter fra hukommelsen, og selvom Barbara forsøger at holde gejsten oppe, står det klart, at Martin rent mentalt er ved at forlade denne verden. Diagnosen lyder på Altzheimers-sygdom. En frygtelig lidelse, hvor hjernen langsomt forfalder, og de nærmeste kan blot se til, hvordan det menneske de kender og elsker, ufrivilligt oplever sin egen forvandling fra levende menneske til uhelbredeligt syg. Det er en gribende og meget barsk proces, som Bille August med insisteren følger fra ende til anden. Vi er med Barbara og Martin på alle trin i processen, og det vidner om Bille Augusts store klasse, at han så godt som hele vejen styrer uden om de mest oplagte tiltag til udstillende melodrama. I enkelte scener kan han klandres for at spille på en lidt for oplagt symbolværdi, som da Barbara sætter husets ur i stå, da Martin synker ind sig selv, for først at sætte det i gang, da han bliver indlagt på et hjem, og hun igen kan gå i gang med at forme sin egen tilværelse.

En voksen film
Løseligt basereret på en bog af Ulla Isaksson, Boken om E., har Bille August drejet sin mest modne film til dato. Barbara og Martin er begge nået grænsen til den 3. alder, og der søges ingen lette genveje for at gøre materialet mere spiseligt for et stort publikum. Råstoffet i En sang for Martin er den ubønhørlige skildring af en ufrivillig skæbne – Barbara bringes i den frygtelige situation at skulle opgive omsorgen for sin elskede; det står klart tidligt i filmen, og hele filmens midterstykke roterer om hendes proces med at indse det oplagte. Det er hendes konflikt, som sættes i fokus, men aldrig uden at glemme Martins ligeså hårde bryde; at være bevidst om, at man langsomt mister evnen til at gengælde kærlighed og omsorg.

Med to af svensk films rutinerede skuespillere i front har Bille August også sørget for at have det filmiske råstof på plads, og det er naturligvis nødvendigt til roller i denne vægtklasse. Både Viveca Seldahl og Sven Wollter leverer fabelagtige præstationer, understøttet af instruktørens eget manuskript. Birollerne er mere skematisk sat op, og her kniber det for de ellers rutinerede folk at skabe samme opmærksomhed. For Bille August insisterer på at gøre filmens konflikt til forholdet mellem Barbara og Martin – og dermed undgå det sensationalistiske element i skildringen af omverdens reaktion på sygdommen. Med nådesløse enkeltscener og en streng fokus på historiens kerne forløser Bille August En sang for Martin med sans for dramaet og respekt for emnet.

Et kortfattet portræt af Bille August på 2 tv-skærme er det eneste ekstramateriale, der ledsager den obligatoriske trailer for filmen. Lidt tyndt - her var ellers chancen for at lave en flot DVD om både Bille August, Altzheimer-sygdommen og selve filmen, men sådan skulle det desværre ikke være.