Anmeldt af:Kim Dorff Hansen

Billy CrystalLee
Catherine Zeta-JonesGwen Harrison
John CusackEddie Thomas
Hank AzariaHector
Stanley TucciKingman

Romance og mediekuller

Efter længere tids ægteskabelig tumult, partnerbytte og celebre sidespring i det altid medieomsuste Hollywood er appetitten på nyt fra stjernernes højborg i høj kurs. Enhver svag odeur af antydningen til en ny tragisk skilsmisse kan forvandle sladderjournalisterne til frådende sporhunde i den fri presses hellige navn. Følgelig er der ikke mange, der lever i uvished om den aktuelle kærlighedsstatus for stjerner som Meg Ryan, Nicole Kidman, Tom Cruise, Goldie Hawn og den hormonforstyrrede Russell Crowe, der efterhånden har skummet fløden efter manifesteringen af sit machoimage. I America’s Sweethearts er det netop et sådant famøst kærestepars brud med hinanden, der er brændpunktet i en satirisk fortælling om filmbyens kalkulerende og kværnende mediemaskine – men også fortællingen om den grimme ælling forvandlet til en smuk svane.

Et hasarderet skaktræk
Da Eddie (John Cusack) og Gwen (Catherine Zeta-Jones) slår op, bliver hele USA ramt af sorg. De 2 famøse skuespillere er gennem deres ægteskab og 9 romantiske storfilm et levende eventyr, som forvandles til en grum fortælling, da Gwen falder for den læspende spanioler Hector. Panikken er dog størst i filmstudiet bag den nye ’Eddie & Gwen’-film, der med al tydelighed kan se deres investerede 84 millioner dollars fordufte i tabte entréindtægter. Situationen forværres, da firmaets direktør (Stanley Tucci) modtager en testversion af filmen fra den excentriske instruktør Hal Weidmann (Christopher Walken), der kun indeholder få sekunders titeltekster. Weidmann holder filmen – ”Time Over Time” - som gidsel og vil ikke frigive den før selve premieredagen.
Gode råd er dyre, men det bliver studiepublicisten Lee Phillips (Billy Crystal), der skal rage kastanjerne ud af ilden. Han får til opgave at arrangere en pressetur for medierne, der skal promovere filmen – uden at vise den! Lee Phillips søger hjælp hos Gwens søster, Kiki (Julia Roberts), for i en kort stund at forene de alt andet end venskabelige Eddie og Gwen på presseturen.

Mellem to stole
Dette har den tidligere Disney- og Fox-direktør Joe Roth fået en romantisk komedie ud af, der i modsætning til Julia Roberts seneste fadæser i den genre (The Mexican, Runaway Bride), bringer et forfriskende pust til genren. På trods af, at tænderne ikke er for skarpe, er filmens kyniske syn på Hollywood et forfriskende pust, som især kommer til live i kraft af en forrygende samling af kompetente skuespillere, der ikke står tilbage for at slække på skønheden for at skabe et komisk øjeblik. Julia Roberts er skøn og elskelig (også når hun er udstyret med et ’fatsuit’ på 60 kg), Zeta-Jones er kølig og manipulerende og Cusacks hjertesorger er desperate på grænsen til det hysterisk morsomme. Alligevel er det den hypnotisk karismatiske Christopher Walken, der stjæler billedet i filmens sidste kvarter i den herlige præstation som den halvgale instruktør, der vil vise Hollywoods sande ansigt.

Bedre end gennemsnittet
Billy Crystals velskrevne manuskript bliver dog aldrig så satirisk og samfundskritisk godt eksekveret som man så det i Wag the Dog, eller gedigent humoristisk som i Bowfinger. De romantiske scener er i passager så ærlige og fyldte med indsigt, at humoren taber pusten og putter grus i den ellers velsmurte Hollywoodsatire. Scenerne er enkeltvis velfungerende, men set som en helhed er farcen ikke vovet nok, og den bidende snert i latterliggørelsen for overdrevet. Det billede af de kendte og pressen, der lever af hinanden, og de forledende pengemænd bag, er ikke tegnet skarpt nok op, men opkvikkende for den romantiske genre, der oftere end godt er, udelukkende fastfryser brændpunktet på den åh så-smertefulde kærlighed.

Han blev tilbage i 1941 den første i historien, der modtog 4 Oscar-nomineringer for den samme film. Hvad hed filmen?