Angelina JolieSway
Giovanni RibisiKip Raines
Robert DuvallOtto Halliwell
Delroy Lindodet. Castlebeck
Scott CaanTumbler

Med strømerne i bakspejlet

Det er tredje gang, at Nicolas Cage og Jerry Bruckheimer arbejder sammen, og det er anden gang, de to herrer at gøre det til Scott Rosenbergs skriverier. Det er ikke unormalt, at de samme mennesker teamer op film efter film. Det, der til gengæld er overraskende, er, at filmene ikke bliver bedre af den grund. Men 60 sekunder er heller ikke en fiasko. Den er bare en undskyldning for, at et par gode kolleger kan hænge ud sammen og have det sjovt.

Tilbage til fortiden
Randall Raines, med tilnavnet Memphis, har trukket sig tilbage fra den kriminelle levevej. For seks år siden var han Los Angeles-egnen Long Beachs mest effektive biltyv, men tyverier droppede han pludselig, og han forlod LA til fordel for et værksted ude på ødelandet. Lillebroren Kip (Giovanni Ribisi) udfyldte tabet af storebroren ved at overtage hans plads som biltyv deluxe. Men Kips talent er ikke helt så sikkert som Memphis’, så da han fejler en kæmpe levering af 50 luksuriøse sportsbiler til gangsteren Raymond Calitri (Christopher Eccleston), må Memphis vende tilbage for at hjælpe sin bror. Hvis Menphis nægter, vil Kip blive dræbt.

For fuld skrue
Memphis påtager sig naturligvis opgaven. Han har præcis 72 timer, indtil de 50 frække biler skal befinde sig på Long Beachs kaj nummer 14. Så med 180 km/t kaster han sig ud i opgaven med at finde en løsning på den akutte bilsituation. Han samler først sine gamle bandemedlemmer fra fortidens storhedstid. Men en håndfuld folk er ikke nok til at negle de mange biler, så da Kip og hans unge bande af biltyve melder sig som assistance, hjælper det på situationen. For at bilkuppet skal lykkes uden politiets indblanding er de nødt til at stjæle alle bilerne på én nat. Men Memphis’ gamle nemesis Detective Castlebeck (Delroy Lindo) er fuldt informeret om det kommende bilkup, så det er ikke kun tiden, der er imod den forhenværende biltyv, loven ligger lige efter i svinget.

Kække Cage
Nicolas Cage er en af den slags skuespillere, der ikke kan gøre noget galt. Hans talent er ubeskrivelig omfattende, så selv med en halvligegyldig rolle som superbiltyven Memphis, er han vanvittig spændende. Manuskriptforfatter Scott Rosenberg (Things to do in Denver When You're Dead, Con Air) er ikke typen, der kreerer de mest komplicerede personer, men der er masser af kækhed i hans historier, og han er god til at finde på farverige personer, der altid bliver beskrevet med stor sympati og charme.

Hensat til fyld – men sikke fyld!
Det er absolut en gave at opleve Giovanni Ribisi, Angelina Jolie, Robert Duvall, Will Patton, Christopher Eccleston og Vinnie Jones i sammen film. Men alle disse pragtfulde folk får aldrig lov at oplyse lærredet. De er alle hensat til fyld og ligegyldighed, hvilket ikke kun er en skam, det er næsten en forbrydelse! De altdominerende bi-roller i denne film er bilerne. Udsøgte, smukke og heftige små sataner, der kan få selv den mest bil-ligeglade person til at savle. Er man til de superhurtige små biler, er 60 sekunder en lækkerbisken ud over det sædvanelige.

Redder morskaben på stregen
Derimod er der ikke meget hæsblæsende action at komme efter. Instruktøren Dominic Sena formår aldrig at sætte tempoet op i femte gear. De mange biltyverier ligner hinanden for meget, og spændningen mellem Memphis og loven bliver aldrig rigtig nervepirrende. Uden at være decideret forudsigelig, er man aldrig i tvivl om, at Memphis nok skal undslippe Castlebeck og hans bande. 60 sekunder er et must-see for alle bilfanatikere, men actionelskere skal sætte deres forventninger ned. Karaktermæssigt er den fyldt med klicher, men samtidig larmende fornøjelig, måske på en lidt simpel måde.