Anmeldelsesdato:05-12-2001
Orlando JonesDr. Harry Block
Julianne MooreDr. Allison Reed
Seann William ScottWayne Gray
Ted LevineGeneral Woodman
Ethan SupleeDeke

Halvkedelig komedie i herlig høj fart

David Duchovny får lov at lave grin med sit tidligere job som Agent Mulder og Orlando Jones tager pis på en af Hollywoods race-klichéer indenfor gysergenren. Ivan Reitman, der lavede Ghostbusters, Twins og Junior, tager alle grine-midler i brug i hans nyeste film Evolution, hvor de to skuespillere spiller college-professorer, der redder verden ved hjælp af Head & Shoulders-shampoo.

De fire små helte
Ira Kane og Harry Bloch er kolleger og gode venner, så da Harry er blevet sendt ud for at tjekke op på en nedstyrtet meteor, tager han Ira med. Styrtet blev overværet af den unge Wayne, der var i gang med at træne til sin brandmandseksamen. Både han og hans bil var tæt på at blive ramt, men Wayne overlevede med nød og næppe. Og så rykker militæret ind. Sammen med epidemiologisten Allison Reed bliver de to mini-forskere sparket ud i kulden, men får sneget sig ind igen for bare at opdage, at situationen er langt mere faretruende, end de havde kunne forestille sig og værst af alt, så lader militæret ikke til at have synderligt meget styr på at bekæmpe den fremmede fare.

Trist skuespil
Evolution gør sit bedste for at være sjov og stadig nogenlunde intelligent på samme tid. Den mener for eksempel, at det er kært, at Julianne Moores lidt stramme Allison er en klodsmajor, der falder og snubler i tide og utide. Og Orlando Jones bliver bogstavelig talt invaderet af en nærgående myg, men disse komiske optrin virker ikke rigtig efter hensigten. Skuespillet er for uinspirerende, og de fleste af de medvirkende, med undtagelse af Jones, virker, som om de er ved at kede sig ihjel. Duchovny er ellers dejlig tør som Ira Kane, der viser sig at have en noget broget fortid, men han får ikke rigtig plads til at lade humoren komme til sin fulde ret, og det samme kan siges om Moore.

Tåbeligt fjolleri
Historien er naturligvis dødelig forudsigelig. Man ved fra starten, hvem der vil redde dagen. Det er heller ikke svært at regne ud, at Ira ikke hader Allison, og de to super-tumpede elever, som Ira skælder ud i en af filmens første scener, viser sig ikke at være så tumpede igen. De mest interessante af personerne i filmen er faktisk de ikke-menneskelige. Der bydes på en psykotisk buffet af sære arter og væmmelige væsener, der dukker op i det lille område af det sydvestlige USA. Og som det er så populært på den anden side af Atlanten, så er det naturligvis den lille mand, hans bedste ven, hans nye kæreste og hans nye unge sidekick, der redder os fra den slemme fjende. Det hele er tåbeligt utroværdigt, men sådan er det med komiske katastrofefilm - jo mere tosset, jo bedre. Så filmen, der tit prøver at være vittig, sarkastisk og tør, ender som en fjollet gang ligegyldigheder af lavpandede platheder.

I fuld fart
Tilgengæld har Evolution et fantastisk flow. Reitman har godt fat i tempoet, og selvom det betyder, at karaktererne taber deres glans på grund af det, stagnerer handlingen til gengæld aldrig. Selom Ivan Reitman ikke har skrevet den mest overraskende historie, pacer han den alligevel frem, så sveden sprøjter. Det er en morsom rutchebanetur, og så gør det alligevel ikke så meget, at plottet er lidt halvlummert, og skuespillerne ikke fremstår synderligt interessante.

Elsk mig!27/4
Guardians of the Galaxy Vol. 227/4
The Fits27/4