Kevin CostnerMurphy
Courteney CoxCybil Waingrow
Kevin PollakDamitry
Thomas Haden ChurchQuigley
Christian SlaterHanson

Sønderskudt action – gode ideer, rodet udført

Både Kevin Costner og Kurt Russell har overstået deres storhedstid tilbage i 80’erne, men som et par gamle og rå Elvis-bastarder får de her mulighed for at bevise, at de stadig har noget at tilbyde filmverdenen. I samspil med en solid skuespillertrup går den vilde pengejagt i Demian Lichtensteins voldelige video-lignende B-film, der meget overraskende har fået lov at køre i biograferne.

Elvis has left the building – in a bloody mess!
Kevin Costner er Thomas J. Murphy, Elvis-elsker og ultra-psykopat, Kurt Russell er Michael Zane, lige løsladt efter 5 års fængsel. De to er gamle bekendte og har store planer for den årlige Elvis-uge i Las Vegas. Sammen med tre nye mænd gør de deres optræden på The Rivera Hotel iklædt de mest pralende Elvis-kostumer, men de er der ikke for showet eller konkurrencernes skyld. Deres guitarkasser indeholder automatvåben og pengeboksen er årsagen til deres tilstedeværelse. Jobbet ender dog galt, De slipper afsted med pengene, men det koster dem en af mændene og Rivera hotellet efterlades i sønderskudt tilstand.

Fra Hong Kong-action til roadmovie
Demian Lichtenstein har mest lavet musikvideoer siden han forlod filmskolen, og det mærkes tydeligt. Det hele lugter lidt mere af stil end indhold. Den omfattende hotelscene kunne lige så godt have fundet sted i en actionfilm fra Hong Kong, det hele er overkoreograferet ned til mindste detalje, og Lichtenstein går efter det æstetiske i skyderierne. Kuglerne flyder over det hele, alt sprænges i tusinde stykker og folk flyver gennem luften, men den rappe stil taber hurtigt pusten. Da de restende fire mænd skal fordele de $3,2 millioner imellem dem, går det igen galt, og Murphy ender med at likvidere dem alle – tror han, Michael kender ham og har derfor iklædt sig det altid brugbare kevlar, og filmen udvikler sig herfra til at være en jagt om, hvem der først når manden, der kan hvidvaske deres penge.

Rodet blanding af genrer
Linierne er tydeligt trukket op, på den ene side er der Murphy, der har et lidt usundt forhold til 'kongen', som man langsomt lærer mere om. På den anden side er der Michael, der allerede inden røveriet havde rendt ind i Cybil Waingrow og hendes kvikke knægt Jesse James. Cybil er strandet ude i ørkenen og er helt vild efter at komme ud af hullet, Michael er vejen ud, så staklen må også kæmpe med hende, selv om han nu trods store protester ikke rigtig har så meget imod det. Situationen ender dog med, at Murphy først får fat i hende og senere er det drengen han 'låner', og derved får Lichtenstein også flettet lidt romance og familie-spekulationer ind i voldelighederne. Kronen på værket er de to federal marshalls, der er lige i hælene på de to bakkenbartede mænd. Filmen har mange gode indfald, der virker, og ofte underholder den stort, men så ødelægger den det alligevel lige efter.

Langt fra Graceland og den normale verden
3000 Miles to Graceland er en sær bastard. Den kan ikke rigtig finde ud af, hvad den vil, så den går amok i jagten på meningen med virvaret og budskabet bag det hele. Den er morsom, når den kører på Michael og Cybil og det herlige marshall-makkerpar, og så er det en fryd at se Kevin Costner som rå psykopat, en rolle der klæder ham, men filmen lider af en alt for lang historie. Handlingen, der lige så godt kunne være kopieret fra en tegneserie eller lånt af en tilfældig B-film, når at skifte retning alt for mange gange, og hvis filmen havde været 20-30 minutter kortere, så havde den slået langt hårdere. Men Lichtenstein kan ikke begrænse sig, og det skamferer hans film. Hvis man er til meget voldsomme film, så vil man utvivlsomt blive underholdt, men Lichtenstein skal oppe sig gevaldigt, hvis han skal gøre sig forhåbninger om at få yderligere succes som filminstruktør.