Filmpriser fra online-kritikerne

Anmeldelsesdato:12-12-2001
Guy PearceLeonard
Carrie-Anne MossNatalie
Joe PantolianoTeddy
Mark Boone JuniorBurt

Når livet og filmen forstås baglæns

En af filmmediets største forcer er, når en dygtig fortæller formår at trække tæppet effektivt væk under tilskueren. Det kan gøres, så man overraskes, chokeres og undres - men samtidig bevarer forbindelsen til historien og personerne. Det lykkes i dette tilfælde for den unge brite Christopher Nolan, der har skrevet det forbløffende manuskript til Memento over en novelle af broderen Jonathan Nolan. Memento er kun hans anden spillefilm efter debuten Following, der blev utrolig rost ved sin premiere i USA i 1998.

Når man glemmer sig selv
Teddy bliver skudt – en kynisk henrettelse, og så er Memento sparket effektivt i gang. Leonard er en tidligere forsikringsmand på en dybt personlig mission. Hans liv er blevet effektivt ødelagt siden hans korttidshukommelse forsvandt på grund af konens tragiske død. Den sidste erindring han har fast lagret i hukommelsen er hendes sidste åndedrag på gulvet i deres badeværelse - overfaldet og voldtaget af ukendte gerningsmænd. Leonard blev selv slået ned ved overfaldet, og lige siden har han arbejdet hårdt på at identificere, opsøge og dræbe gerningsmanden. Da han konstant glemmer de ting, der sker omkring ham, må alle håndfaste fakta nedskrives. Ting, der relaterer direkte til opklaringen af mordet på hans kone, bliver tatoveret på hans muskuløse krop, så han til hver en tid kan holde sig up-to-date med sagen. Andre informationer bliver nedskrevet på polariod-billeder af personer, steder og genstande.

Leg med formerne
Den første scene, vi ser i filmen, er slutningen. Teddy er Leonards gode ven og hjælper, og at få ham identificeret som den skyldige inden for filmens første minut er et frækt træk. Men festen stopper ikke her. På grund af Leonards hukommelsessvigt er hele Memento bygget op som fragmenter af handlingen frem til mordet på Teddy. Efter indledningen som afspilles regulært baglæns – vi ser patronerne ryge op i pistolen, Teddy forvandles fra blodigt lig til skræmt offer og polaroidbilledet af liget kører tilbage i kameraet - skifter stilen til almindelig fremadskridende film. Men vi får historien fortalt i små bidder af 2-6 minutter i omvendt rækkefølge. Første scene efter indledningen viser således begivenhederne i minutterne op til mordet på Teddy, anden scene dækker minutterne før første scene osv. Vi får altså brikkerne til puslespillet udleveret i omvendt rækkefølge og må selv huske indholdet af dem, når senere brikker pludselig afslører nye dimensioner i historien.

Hvor langt kan man komme baglæns?
Ved således at bytte om på den traditionelle rækkefølge af en fortællings elementer skaber Christopher Nolan en ret unik oplevelse for tilskueren. Historien er på overfladen en ganske traditionel beretning om kærlighedens hævn, udført af en ægtemand knækket af sorg. Konens morder må ikke gå fri, og derfor indleder han en solo-vendetta, komplet med opklaringsarbejde og fuldbyrdelse af hævnen. Ved i filmens allerførste scene at vise os mordet på den skyldige, er den traditionelle spænding ved opklaringsarbejdet løftet ud af filmen. Vi ved, hvem morderen er, fordi vi har set det. Hurtigt bliver motiv og baggrund for det tragiske mord, som har sat filmens begivenheder i gang, også slået fast, og dermed er der ingen egentlig spænding tilbage i fortællingen. Den naturlige fremdrift er fjernet, og spørgsmålet er om en film kan tåle at køre i bakgear i samtlige 100 minutter.

Stærke hovedroller
I den helt centrale hovedrolle som Leonard spiller australske Guy Pearce med tilpas forvirret muthed. Hans fysiske forvandling fra pæn forsikringsmand til hævngerrig desperado understøttes af en flot mental ændring i måden at gebærde sig på – og for alle med en svaghed for tatoverede overkroppe er der rigelig med lejlighed til at betragte de mange spor i sagen, fornemt spredt over de mest præsentable dele af hans krop. I rollen som Teddy er Joe Pantoliano et oplagt valg. Få har som han en evne til at træde direkte ind i skurkerollerne og tilføre dem en ynkelig og samtidig underspillet farlighed. Bag de store briller og den direkte adfærd fornemmer man et mere komplekst menneske end blot en skyldig morder – og at filmen holder sin intensitet hele vejen igennem skyldes på mange måder nuancerne i hans indsats. Endelig er Carrie-Anne Moss – kvinden fra The Matrix - den klassiske femme fatale, som er langt mere involveret i plottet end hendes første optræden lader ane.

Film noir i det nye årtusinde
Umiddelbart er der noget dystert over Memento. En tung stemning af uundgåelig smerte og nederlag. Der kan trækkes mange paralleller til film noir-genren og dens fatalistiske fortællinger om stærke kvinder, svage mænd og falske skurke. Men Memento er så sandelig også en moderne film. Både i sin opsplittede fortælling, men også i den modige indfletning af humor. Man griner flere gange, selvom scenerne egentlig ikke er sjove. Det havde været let at lave ren slap-stick ud af hukommelsestab, men Christopher Nolan formår at tilpasse humoren selve filmens tone, og man griner sig derfor et godt stykke ind i elendigheden.

Tilbage til filmen i bakgear
Kunststykket med at holde plottet, personerne og selve filmen i gang lykkes fornemt trods den atypiske konstruktion. Ved at nulstille de elementer, som normalt får os til at interessere os for filmens handling, er vi tvunget til at betragte personerne. Vi må forsøge at forstå Leonard og Teddy – deres handlinger og deres motiver. Men vores opfattelse af dem er stadig bundet af den måde, vi normalt ser film på. Når Leonard har noteret på billedet af Teddy, at han er en løgner, så må vi stole på det – også selvom vi reelt ikke ved, hvad der har fået Leonard til at skrive det. Deri ligger manuskriptets chance for at skabe overraskelser – og det gør det så sandelig. Mementos hovedperson lider at svigtende korttidshukommelse, og den oplevelse bliver på skræmmende vis overført til tilskueren. Vi bliver tvunget til at huske alle de små detaljer, men samtidig tvivle på oprigtigheden af hver enkel begivenhed.

Et stort gennembrud
Christopher Nolan får sit navn slået solidt fast i den mest ambitiøse del af den amerikanske independentscene med hans imponerende overblik over små og store tråde i den komplekse historie. Tråde, der sikrer, at tilskueren holdes i et tilpas hårdt jerngreb af forvirring og medfølelse for den plagede hovedperson, men samtidig forstår tilstrækkeligt meget af det komplicerede plot til at kunne følge med i handlingen. Nolan og skuespillerne driller, lokker og tirrer os ud på kanten af sædet og sætter de afgørende trumfer ind, når man er mest sårbar. Jo, Memento er bestemt årets amerikanske film.

Det er en gevaldig skuffelse, at det ikke er lykkedes at få noget ekstramateriale med på en DVD-udgivelse af Memento. Der er simpelthen intet - og selv den obligatoriske kapitelinddeling er med sine kun 12 kapitler (hvor det sidste er rulletekster) næsten ubrugeligt til at finde bestemte scener i filmen. Øv!!