Anmeldt af:Karsten Christian-Laursen

Helle VirknerElsa
Lily WeidingOlga
Christos TsangasNikolaus
Kirsten OlesenHenriette
Peter AudeLars Asker

De gamle har ordet

Vibeke Muasya debuterede i 1999 med novellefilmen Tulipannatten om den gamle dame Emma, spillet af Helle Virkner (Maudes søster, Elisabeth, i tv-serien Matador), der lever en stille eksistens alene i sin etværelses lejlighed. Livets gang betragtes gennem brevsprækken og dagens glæde leveres af hendes kanariefugl Hannibal, for børnene kommer sjældent forbi. ”Efter min første film, følte jeg, at jeg ikke var færdig med gammel hud, æg og flyvende fugle,” begrunder Muasya sit fortsatte valg af de ældre i fokus i hendes nye novellefilm ...Trækfugle, der har fået chancen på det store lærred. Helle Virkner lægger igen krop og stemme til, i fint selskab med Bodil Udsen og Lily Weiding.

Søren Kirkegaard på komedieform
Dansk films gamle divaer er oftest hensat til biroller i dagens filmproduktion. Det gør Muasya noget ved med sit eget manuskript og instruktion i ...Trækfugle. Med udgangspunkt i Kierkegaard-citatet ”At vove er at miste fodfæstet for en tid; ikke at vove er at miste sig selv for altid” fortæller hun i komedieform den i grunden alvorlige historie om tre ældre damers flugt fra plejehjemmet på en ’sidste rejse’ til sydens Grækenland. Bodil Udsen spiller den rebelske Emma, der ikke vi spise sig af med plejehjemmets ekskursioner i København.

Bankrøveri og paraplydrinks på stranden
Efter et bankrøveri, begået lige i nærheden af plejehjemmets søndagsudflugt, kommer Emma hjem med en plasticpose fyldt med kontanter. Med påskud om at hendes bekymrede samboende Elsa (Helle Virkner) skal fungere som engelsk tolk, får hun lokket hende med til sol, strand og romantik. Hvad hun ikke havde regnet med er, at også den demente Olga (Lily Weiding) bærer en indre fugl gemt i sig og insisterer på at følge trop. Mens de tre vidt forskellige damer tager på eventyr, finder politiet hurtigt frem til en elefanthue og en plasticpose på Emmas værelse. Og i Grækenland bliver der slynget lige lovlig mange sandheder ud over ouzoen.

”Man skal leve i øjeblikket, men når der ikke er flere tilbage?”
Muasyas lille intenderet rørende film er af den stilfærdigt følsomme skuffe, men iklædt, som vi danskere kan lide det bedst, komediens klæder. Her er lettilgængelig symbolik som en rulator, der bliver smidt ud af plejehjemsvinduet; den demente Olga, som ynder at slippe kanariefugle ud af deres bure; den sidste tur til havet og appelsintræerne; den græske førsteelsker, osv. På den alvorlige side er det temaerne død, ensomhed og at turde vove – også i en højere alder, der presser sig på komikkens overflade.

Historiefortælleren
Vibeke Muasya er utvivlsomt et stort talent i dansk film. Hun har en god evne for historiefortælling og er i stand til at sætte enkle billeder på sine eftertænksomme ideer. Og så er det selvfølgelig ligeså lunende som det er nødvendigt, at nogen tør sætte vores ældre medborgere i aktivt centrum på spillefilmen. Det viser sig nemlig at være et ligeså almengyldigt perspektiv at se de eksistentialistiske temaer fra deres synsvinkel. Og ligeså befriende er det, at instruktøren ikke sætter tempoet ned, fordi vi har med en særlig gruppe at gøre. ...Trækfugle er til syvende og sidst slet ikke nogen målgruppefilm for pensionister og plejehjemsbeboere – selvom også de burde gribe chancen og komme ud af hullerne og ind i biografen til en god oplevelse, man kun sjældent får mulighed for at se på set store lærred.

Grand old ladies
Historiens fortæller er Bodil Udsen som Emma. Selvom hendes forklarende stemme dybest set er unødvendig, bliver den aldrig direkte beskæmmende eller brydende for filmens rytme. Det gør til gengæld et lidt umotiveret klimaks i filmen, hvor Emma og Elsa verbalt skal konfrontere hinandens personligheder. Først her fornemmer man for alvor kortfilmens begrænsninger og høje krav til instruktøren. Det bliver nemlig svært at sætte sig ind i deres modsætninger, der meget pludseligt får ord. Vi synes ikke, vi kender personerne bag de skarpe replikker godt nok, og konfrontationen virker en smule påtaget og gennemskuelig. Faktisk er det historiens plot, der lever bedst i Muasyas film. De tre ’grand old ladies’ markerer sig ganske vist upåklageligt med overrumplende erfaring og naturligt talent, men man savner også lidt personlighed i instruktionen, der synes at give frit løb til de velkendte og så sikre præstationer.