CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Ratcatcher

Produktionsland:
England

Produktionsår:
1999

Manuskript:
Lynne Ramsay

Producere:
Gavin Emerson

Fotograf:
Alwin H. Kuchler

Klipper:
Lucia Zucchetti

Komponist:
Rachel Portman

Censur:
Tilladt for alle over 11 år

Distributør:
Sandrew Metronome

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(5 stemmer)

Læs også...
Nyheder:
17-07-06:
Future Shorts tilbage i København
31-12-02:
Ny skotsk film i Cinemateket
15-11-01:
Winterbottom laver film afghanske flygtninge
 
Anmeldelser:
15-11-04:
Morvern Callar
 


Ratcatcher

Anmeldt af:Jesper Vestergaard
Genre:Drama
Varighed:94 minutter
Instruktør:Lynne Ramsay
 
Anmeldelsesdato:22-01-2002
Medvirkende:Som:
William EadieJames
Tommy Flanaganfaren
Mandy Matthewsmoren
Michelle StewartEllen
Lynne Ramsay Jr.Anne Marie
Leanne MullenMargaret Anne
Se komplet creditliste her

Når ingen tager skraldet
 
En 12-årig dreng drejer rundt om sig selv i en stue med et gardin tæt svøbt om sit hoved. Der er en dyb tavshed. Det kunne være en drøm eller et mareridt. I hvert fald er man fra Ratcatchers første billeder opslugt og overbevist om, at det her er filmpoesi af en meget anderledes art, end den man så ofte får serveret. Ligesom en instruktør som Michael Winterbottom er den spillefilmdebuterende Lynne Ramsay et nydeligt bevis på, at fremgangen i britisk film de senere år udgøres af andet end dopede gangsterhistorier og lumre komedier.

Psykologisk realisme
På trods af, at det er et fattigt og gennemført anti-idyllisk Glasgow-kvarter, der danner rammen om historien, så er det mere en psykologisk end en social realisme, der udgør filmens tematiske baggrund. Man følger og oplever med og gennem drengen James, der bor sammen med sin mor og stedfar og sine to søstre. De drømmer alle om at forlade den tiltagende slum. Fattigdom, fordrukne forældre og forsømte børn og evigt regnvejr er kvarterets realitet. Billederne driver af ubehag, så man næsten selv kan mærke det. At skraldemændene har strejket så længe, at baggårdene er blevet bakteriologiske krigszoner af råddent affald og rotter i alle afkroge, gør ikke tingene bedre. James formår dog at få tiden til at gå. Men en dag forårsager han ved et uheld sin vens druknedød i den beskidte kanal, der løber som et væskende sår igennem kvarteret.

Mesterlig instruktion
Ingen andre kender til ulykken, og James gemmer hemmeligheden for sig selv. Ikke mindst lydsidens elegante skiften mellem drømmende støj, reallyd og sigende stilhed, og klipningen mellem maleriske og tæt beskårede suggestive billeder trækker os fra starten helt ind i James’ oplevelsesverden. William Eadie er et sandt fund til rollen. Hans tiltagende indesluttethed og forsigtige kontaktforsøg, sammen med blandingen af skyld og uskyld skildres mageløst. Ramsays instruktion er intet mindre end mesterlig, ligesom Eadies præstation bakkes flot op af filmens øvrige skuespillere.
Ratcatcher er en af den slags film, der, ved fra starten ikke at love meget om hvor den vil hen, hele tiden kan tage tilskueren med sig nye veje. James isolerer sig fra sin familie og finder i stedet en form for venskab hos den sære nabodreng Kenny og hos den lidt ældre, løsslupne Margaret Anne. Margaret Anne, der lægger krop til kvarterets drengebandes første seksuelle eksperimenter, finder en ømhed og en ærlighed hos James, som hun ikke har oplevet før. Det samme gør James hos hende. Filmens skildringer af James’ psykologiske liv er enestående og udfordrende uden at være konkluderende.

Overtydelig pointe
Et andet sted, James drømmer sig hen, er til udkanten af Glasgow, hvor han havner en dag ved et tilfælde. Der ligger de nye bebyggelser, som familien har fået stillet til udsigt at kunne flytte ind i af kommunen. Derude sprudler det af lys og farver. Kornet på markerne er høstmodent, og himlen er dyb blå. Man fornemmer lidt for tydeligt, at det er her, det hele skal ende snart. Denne overdrivelse af symbolikken synes mærkværdig, da Ramsay ellers anvender sine greb på utrolig sofistikeret vis. Filmen antyder på denne måde, at kun et ordentligt sted at bo giver ordentlige mennesker - en overtydelig pointe, der, ovenpå den utrolig stærke skildring af James, er komplet unødvendig.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Hjertelandet20/9
BlacKkKlansman20/9
Bare Juliet20/9
The Predator13/9
The Seagull13/9
Mod solnedgangen13/9
In the Aisles6/9
Den dag på stranden6/9
The Raft5/9
Ordets magt30/8
Flere bio-anmeldelser
 
Peter Kanin3/9
Avengers: Infinity War31/8
Rampage Out of Control27/8
A Quiet Place24/8
Ready Player One17/8
Pacific Rim Uprising13/8
You Were Never Really Here10/8
Red Sparrow20/7
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvilken amerikansk skuespiller spiller hovedrollen i den film der vandt 'The Golden Swan' ved Copenhagen International Film Festival i 2003?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google