Anmeldelsesdato:04-02-2002
Maria SchraderFelice
Juliane KöhlerLily Wust
Johanna WokalekIlse
Detlev BuckGünther Wust
Peter WeckRedaktør

En dans på vulkaner

Den tyske instruktør Max Färberböck har til sin første spillefilm fundet en enestående historie i Erica Fischers biografiske roman. Midt i Berlin, midt i 2. verdenskrig, og midt imellem paranoidt kaos og almindelige menneskers forsøg på at leve et normalt liv, finder to kvinder sammen i usædvanligt og forbudt kærlighedsforhold.

En husmor i Berlin 1943
Da vi første gang møder Lily Wurst, som er den virkelige person Fischers bog og filmen bygger på, er det som en almindelig småkedelig, men ganske eftertragtet tysk husmor i 1943. Hendes mand er ved fronten, og hun får tiden til at gå med at hygge sig med diverse officerer, der charmerer hende, mens stuepige Ilse tager børnene med i zoologisk have. Lily lever i det hele taget et ganske trygt og normalt liv i starten. Det bliver der imidlertid hurtigt lavet om på. De allieredes bombninger af Berlin tager til. Og da hun møder den rapkæftede og smukke Felice bliver der vendt op og ned på hendes liv og forestillinger.

Modsætninger og kaos
Scenen, hvor Felice og Lily møder hinanden første gang, er ret sigende for filmens modsætningsfyldte univers som helhed. De er begge til den samme klassiske koncert. Lily med en af sine elskere og Felice med sin veninde, Lilys stuepige Ilse. Midt under koncerten bliver musikkens blide toner afløst af den dystre luftalarm. Den ellers rolige og civiliserede stemning afbrydes af berlinerne, der haster mod beskyttelsesrummet. Midt i kaoset står tiden stille, da Lily og Felice pludselig står overfor hinanden.

Aimée og Jaguar
Der går dog nogen tid, inden de rigtigt finder sammen. Felice blev med ét forelsket i Lily og hendes umiddelbare naive uskyld. Men de lever i vidt forskellige verdener. Felice er som Ilse i virkeligheden jøde og lever under dække sammen med et kuld lesbiske veninder i et dekadent kabaretmiljø. På overfladen er Felice redaktionssekretær på en nazistisk avis. Imens arbejder hun hemmeligt for modstandsbevægelse. Hun lever livet yderst farligt. Hun er fanget mellem truslerne fra bomberne over hende og nazismen under hende. Men med en blanding af eksistentiel livslede og frygtløshed bevarer hun en uknækkelig stolthed og kampvilje. Således er også hendes forsøg på at forføre Lily ustoppelige. Hun starter med at sende hende kærlighedsdigte under dæknavnet Jaguar. Lily kalder hun Aimée – elskede.

Nuanceret skildring
På trods af deres forskeligheder og kaoset omkring dem svarer Lily efterhånden på Felices forsøg på at forføre hende, og de to kvinder finder sammen. Deres forelskelse bliver det eneste meningsfulde for dem i en tid og en by, hvor alt er ødelagt af krigen. Deres kærlighed er forbudt, og hver gang de ses kan være den sidste. Som deres kærlighedshistorier er skildringen af det Berlin og de berlinere, der omgiver dem, præget af modsætninger og kaos. Folk prøver hver for sig at leve et så normalt liv som muligt, mens bomberne sejler ned fra himlen og SS hele tiden lurer i kulissen. Vi er langt fra de skildringer, man oftest har oplevet, når Tyskland og tyskerne under nazismen har været behandlet på film. For det meste er de blevet skildret ganske ensidigt. Oftest er de blevet latterliggjort eller fremstillet som helt igennem ondskabsfulde. Få film har som denne set, at der også var rigtige mennesker i datidens Tyskland. Mennesker som ikke blot var personificeringer af Nazismen, men som også var bange og stolte, paranoide og frygtløse.

Sammensat historie
Filmen har som rammefortælling et møde mellem Lily og Ilse på et plejehjem i slutningen af halvfemserne, der sætter tankerne og den egentlige historie i gang. Den fungerer godt som slutning og bearbejdelse, men er ikke specielt god rent teknisk. Enkelte gange er overgangen mellem nutid og datid mere forvirrende end forklarende. Det er et problem, der går igen i hovedhistorien. Klipningen og sammensætningen af historien virker nogle gange kaotisk og uigennemtænkt. Man kan dog hævde, at det er med til at understrege det kaotiske og forvirrende, der er kendetegnende for filmens univers, og de små skønhedspletter får da heller ikke den samlede oplevelse af filmen til at vælte.

Pirrende, intim og betagende
Juliane Köhler og Maria Schrader delte velfortjent Sølvbjørnen for bedste skuespillerinde ved forrige års festival i Berlin. Schrader spiller sin rolle som Felice med ild i øjnene. Og Köhler indfanger den unge tyske husmor og hendes udvikling utroligt præcist. Färberböck har lagt mest af energien i den intime stemning og det tætte spil mellem personerne. Det er han sluppet særdeles godt fra. Fotografen Tony Imi fanger det fantastiske spil i alle facetter. Lige fra de skælvende erotiske scener mellem den elskede og kattedyret til Felices mørke ensomhed, når hun må gemme sig og Lilys længsel efter hende, når hun står, sidder eller ligger i perfekt lyssatte scener, hvor billedkompositionen med klassisk fortryllelse går rent ind. Intimiteten kontrasteres fint af frygtindgydende billeder af bombningerne og den brændende by. Disse billeder er ligeledes yderst effektfulde og med komponisten Jan A. P. Kaczmareks forførende toner, er de med til at fuldføre filmens dybt betagende stemning.

Fængslende og livsbekræftende
Färberböcks film er som helhed en helstøbt, spændende og på alle måder pirrende fortælling. Der er så mange interessante elementer i filmen, at stort set ingen vil blive skuffet over at se den. Den enestående kærlighedshistorie mellem de to vidt forskellige kvinder er fængslende og livsbekræftende, og med de sammensatte karakterer og den historiske baggrund, lader filmen ikke en sidde i ro, før man er nået helt til slutningen, og det bør man helt klart byde sig selv at gøre.

Human Flow9/11
The Shining9/11

I hvilken film har Keanu Reeves spillet overfor Uma Thurman, Glenn Close og Michelle Pfeiffer?