Anmeldelsesdato:05-03-2002
Robert DuvallLt. Colonel Bill Kilgore
Martin SheenCpt. Benjamin L. Willard
Frederic ForrestChef
Albert HallChief Phillips
Laurence FishburneMr. Clean

Dommedag før og nu

Af og til kommer rygterne om en films produktionsforhold selve filmen i forkøbet. Specielt svære vilkår for instruktør og skuespillere giver ofte spændende historier og halvkiksede film. Dommedag nu har en af de mest fascinerende produktionshistorier i Hollywoods historie, men i modsætning til dens beslægtede nyder den endelige film godt af anstrengelserne – man fornemmer ligefrem de 18 måneders tropiske mareridt skinne ud gennem de medvirkendes desperation.

Et stort talent
Francis Ford Coppola havde først i 70’erne slået sit navn fast som en af de nye unge instruktører i USA. På linie med de unge Scorsese og Spielberg stod han for en teknisk fascineret generation af instruktører, der formåede at fortælle medrivende historier og udfordre det traditionelle filmsprog uden på noget tidspunkt at tabe fodfæstet i den fortællende Hollywood-film. De to film om Godfather-klanens liv havde bragt ham helt til tops, og i et anfald af overmod og visioner kastede han sig ud i sit Vietnam-projekt. Dommedag nu var på vej til at blive en realitet.

En indre rejse
Baseret løseligt på Joseph Conrads roman ”Mørkets hjerte” følger John Milius’ manuskript kaptajn Willard, der bliver sendt på en mission i det krigshærgede Vietnam. Han skal finde general Kurtz, som har forladt hæren og tilsyneladende har slået sig ned dybt inde i den cambodianske jungle. Hvad der foregår inde i mørket, ved man ikke, men man tør ikke længere have generalen rendende frit rundt. Willard accepterer opgaven, og hans rejse op af floden og ind i junglen bliver i Coppolas hænder til en besættende beretning om rejsen ind i sig selv, om civilisationens beskyttende fernis, der forhindrer menneskets primale instinkter i at få frit spil. Kurtz har isoleret sig i en selvskabt verden konstrueret på lige dele genialitet og sindssyge, hvor den øverste guddom regerer skånselsløst.

Også en krigsfilm
Bygget op omkring bådrejsen som den centrale tråd får vi krigens galskab præsenteret i en række enkeltstående scener, og det er i disse små afsluttede fortællinger, at Coppola virkelig viser sin alsidighed. Den nye version af filmen, der indeholder omkring 50 minutters nyt materiale, ændrer ikke ved denne struktur, men tilføjer både ekstrasekvenser til de eksisterende scener, samt en helt ny scene på omkring 20 minutter, hvor Willard og hans mænd støder på en lille enklave af franskmænd, der fastholder forsvaret af deres plantage dybt inde i junglen. Scenen har et næsten drømmeagtigt skær over sig, og den sætter handlingen delvist i stå – men med Coppolas egen forklaring i baghovedet om, at franskmændene skal ses som efterladte spøgelser, der tjener som en advarsel for amerikanerne, kommer den til at fungere som en glimrende optakt til slutningen. Alle enkeltscenerne i løbet af rejsen er kommentarer om krigens natur og ofte meget specifikt om den rolle, som USA har valgt at spille i en krig så unaturligt langt fra dets egne kyster.

De brændende billeder
Stærkest i filmen står stadig de centrale scener: den helt uforglemmelige åbningssekvens, hvor helikoptere, The Doors og det svedige hotelværelse i Saigon brænder sig ind på nethinden, Robert Duvalls, nu udvidede, visit som napalm- og surfingbesat general, det uoverlagte mord på en vietnamesisk familie på et båd og det surreelt afsluttende mareridt hos general Kurtz i Marlon Brandos imposante skikkelse. Men via sit nærmest meditative tempo formår filmen som helhed også at suge tilskueren ind i en verden, der langsomt ændrer karakter og fortaber sig i en betændt og forvrænget udgave af virkeligheden. Det er både skræmmende og fascinerende og en triumf for instruktøren som personlig kunstner.
Skuespillet er fænomenalt. Martin Sheen leverer uden tvivl karrierens største præstation som Willard, der tavst iagttagende rejser mod et ukendt mål, mens Marlon Brando, alle hans egocentriske nøkker til trods, leverer en nærmest overmenneskelig Kurtz, der har antaget Buddha-status overfor de tro følgesvende i junglens mørke.

Endelig Dommedag!
Coppola var aldrig tilfreds med den oprindelige version af filmen, selv da den vandt Guldpalmerne i Cannes i 1979 betragtede han den stadig som et ”work in progress”. Det skyldtes, at han savnede flere af de oprindelige elementer, som producenten havde valgt at klippe ud inden lanceringen i Cannes for at bringe den ned på en mere menneskelig spilletid på omkring 2½ time. Nu er en stor del af scenerne kommet tilbage på plads efter en stor indsats af Coppola og klipperen Walter Murch; de ændrer ikke ved filmens beundringsværdige måde at forene underholdende historiefortælling og billedpoesi på uhørt højt niveau – her bør sendes en varm tanke til fotografen Vittorio Storaro, der står for filmens brændende intense billeder – men sætter blot tingene yderligere i perspektiv. For mange vil spilletiden på 3 timer og 20 minutter føles lige i overkanten, men filmen forløber forbløffende flydende, når først besætningen er kommet ombord, og båden har sat kurs mod junglen, mod mørket – mod Kurtz.

Når man udgiver en film på over tre timer på én DVD, så kniber det lidt med pladsen til at lægge en masse spændende ekstramateriale ved. På Dommedag nu finder vi en flot sammenklipning af den alternative slutning, som Francis Ford Coppola i sidste øjeblik alligevel besluttede sig for at droppe, fordi den ikke passede ordentligt ind i hans vision.
Optagelserne viser ødelæggelsen af den store junglekulisse, hvor optagelserne med Kurtz er foregået. I filmen skulle det se ud som om Willard havde tilkaldt bombefly til at udrydde lejren - og filmet med en lang række forskellige filtre, har scenen et kraftigt, psykedelisk præg.
Den kan ses både med musik og med Coppolas kommentarer - begge dele interessant.