Anmeldelsesdato:29-01-2002
Remy RyanNikko
Rip TornThe CEO
MakoKanemitsu
CCH PounderBertha

Invasion fra Japan

Bemærk: Denne version kan kun købes i Robocop Trilogy, som også indeholder RoboCop og Robocop 2.

Byen er stadig Detroit og problemerne tårner sig atter langt op over det knapt så hæderkronede firma, OCPs, bestyrelseslokaler. I de to første film i Robocop-serien kæmpede OCP en brav kamp for at overtage byen, og nu er udfordringen at få befolkningen til at acceptere overtagelsen. Via nogle omfattende genhusningsprojekter, hvor folk ikke bliver spurgt pænt om lov, men snarere deporteret fra deres hjem, prøver OCP at få bygget de projekterede bydele – og folkets modstand bliver matchet af et forsøg på en fjendtlig overtagelse fra et japansk firma. Den økonomisk-politiske dagsorden fra de tidlige 90'ere slår igennem på manuskriptsiden, men det hjælper ikke filmen så meget.

Ny mand i helterollen
RoboCop er efterhånden kørt helt ud på et sidespor. I 3’eren går der en rum tid, inden han melder sin ankomst på skærmen, og efter Peter Wellers ”farvel og ellers tak” til producenterne, er det Robert John Burke (der havde gjort et stort indtryk i Hal Hartleys Simple Men), som udfylder pladerne og lægger kæbe til den firskårne cyborg-helt. En gruppe oprørere kæmper hårdt mod OCPs brutale behandling af beboerne i bydelen, og den retskafne Lewis (Nancy Allen, der er genganger fra de to første film) og hendes makker RoboCop slutter sig til disse lovløse kæmpere, der skjuler sig i kloakker og kirker. Lewis bliver dog dræbt meget tidligt i filmen – og nu er det ikke længere kun en retfærdighedsmission for RoboCop, det er også et personligt hævntogt.

Børnevenlig vold
Det mest forstemmende i RoboCop 3 er at se den sammensatte og komplicerede politimand reduceret til renskuret helt. Det er tegneserieforfatteren Frank Miller, der har stået for historien i både 2’eren og 3’eren, og han har med sikker hånd ændret omgivelserne i universet, så Verhoevens unikke vinkel på heltesagaen forsvinder. I stedet er der opstået en række tematiske sammenhænge, som desværre ikke fænger nær så effektivt. I 3’eren har instruktøren Frank Dekker tilmed valgt at skrue voldsniveauet betragteligt ned – og det var kun i et par europæiske lande, at censuren kastede sig lige så hårdt over den som over de forgående. Men vold eller ej – RoboCop fungerer kun middelmådigt som superhelt, han var betydeligt bedre som brik i det langt mere komplicerede puslespil, der blev lagt i RoboCop.

Kun en trailer for filmen.

Hvem af de følgende skuespillere lavede sin lettere afklædte filmdebut i softcore-filmen The Party at Kitty and Stud’s?