Viggo MortensenEddie Boon
Steve BuscemiCornell
Dominic WestJasper
Elizabeth PerkinsLily
Azura SkyeAndrea

Kampen mod de farlige vaner

Sandra Bullock har siden sit gennembrud i midten af 90’erne gjort sig til en af filmbranchen kæreste ejendele. De fleste af hendes film har gjort det godt ved billetlugerne, og frøken Bullock har gjort sig ekstremt populær hos publikum. Hun har dog ikke rigtig imponeret kritikerne - rent arbejdsmæssigt - for naturligvis elsker vi anmeldere også Sandra, andet ville være umuligt. Det er også hende, der totalt dominerer denne film, og uden hende, havde der ikke været så meget at komme efter.

Charmerende dranker
Gwen er typen, der drikker uden at skænke det en tanke – det er næsten en refleks for hende. Hendes ligeledes små-alkoholiske kæreste Jasper er lige så slem, så de er et passende par. Men til Gwens storesøster Lilys bryllup går det galt. Gwen og Jasper ankommer totalt bagstive til det nydelige selskab et eller andet fornemt sted i upstate New York. De vælter fulde rundt på dansegulvet, og fuldstændig ude af kontrol ramler Gwen ind i bryllupskagen. Havde hun ikke været helt så beruset, havde hun nok allerede opdaget den negative stemning, men Gwen kaster sig taktløs afsted for at finde en 'kagebutik' for at erstatte den ødelagte kage. Der går cirka 2½ minut, før hun selvfølgelig crasher flugtbilen. Ind over havenisse og blomsterbede, direkte ind i et pænt forstadshus. Det resulterer i direkte check-in på et afvænningscenter, hvor hun ifølge hende selv ikke passer ind, for hun har da ingen problemer med at drikke.

Ringe balancegang
Det er på afvænningcentret, at filmens store budskab bliver sømmet fast med syv tommers søm. Selvkontrol og kærlighed kan man ikke leve uden. Og hvor skal de mange festlige og charmerende mennesker meget igennem for at indse det faktum. I lighed med den geniale tv-serie M*A*S*H, blander 28 Dage drama sammen med komedie. En farlig balancegang, som den føromtalte serie magtede superbt, men 28 Dage klarer sig ikke lige så godt. Instruktøren Betty Thomas har godt nok en fortid indefor det menneskelige drama - hun spillede med i tv-serien Hill Street Blues, men som instruktør har hun mest lavet komedier, så de lidt tragikomiske mudrede tilstande i filmen, skal nok føres tilbage til hendes manglende erfaring med genren.

Holder nogenlunde
Der hjælper heller ikke på ’græde eller grine’-kombinationen, at Bullocks fremtræden er lidt vakkelvåren. Igen kan det skyldes manglende erfaring, men det skyldes snarere, at man simpelthen ikke har gjort sig umage nok med at holde den knugende stemning af smerte og frustration og samtidig få én til at bryde sammen af grin. Den usikre middelgrund er dog ikke fuldstændig at foragte. Filmen er bestemt ikke mislykket, bare lidt halvsjusket. Bullock er uden tvivl værd at se på. Hendes rolle er en underholdende personlighed, så man keder sig aldrig i hendes selskab.

Farverigt udvalg af charmetrolde
Hendes afvænningskompagnoner er også ganske charmerende. Naturligvis alle dybt forskellige, lidt ligesom Spice Girls, alle i biografsalen kan finde deres yndling. Det er først da Viggo Mortensens baseballpro gør sin entre i arenaen, at der kommer lidt gang i handlingen. Skal Gwen nu glemme alt om den trofaste, velmenende (og rædselsfulde) kæreste, eller skal hun kaste sig over nyankommende Eddie, der er lidt for charmerende for sit egent mentale bedste.