Anmeldelsesdato:13-02-2002
Sean PennMeserve
Don HarveyClark
John C. ReillyHatcher
John LeguizamoDiaz
Ving RhamesLt. Reilly

Moralske værdiers kollaps

Brian de Palmas første film efter succesen med De uovervindelige blev den grusomme og intenst spillede De kaldte os helte, der portrætterede krigens uhyrligheder med fokus lagt på de civiliserede moralværdiers kollaps i krigstid. En understregning af, hvad vi allerede vidste: At i kamp erstatter dyriske instinkter menneskets livsværdier, men denne gang reflekteret i lyset af en sand historie baseret på manuskriptet af Vietnam-vetaranen David Rabe.

Stadig våd bag ørerne
Dermed har man muligheden for at se Michael J. Fox i ganske uvante omgivelser som soldaten Eriksson, der som nyankommen grønskolling hurtigt bliver suget ind i den brutalt karismatiske sergeant Meserves’ (Sean Penn) ondskabsfulde rænkespil. Meserve og hans tre tro væbnere har været i kamp i måneder, og deres moralske standard har så tydeligt lidt et knæk. Således planlægger Meserve at kidnappe en ung, viatnamesisk pige natten inden gruppen skal ud på en længere rekognosceringstur, med den kolde og kyniske begrundelse, at hun kan fungere som tilfredsstiller af de unge mænds seksuelle behov på selve rejsen.
Eriksson nægter fra starten at deltage i den unødvendige tortur af pigen og er tydeligvis den eneste, tilskueren kan identificere sig med, når man er vidne til de foruroligende billeder af især Meserves holdning til pigen som et stykke kød. Men konflikten mellem de to – grønskollingen og veteranen – er uligevægtig. Dels fordi Meserve allerede kort tid forinden kidnapningen reddede Erikssons røv, og fordi Meserves aggressive lidenskab er utæmmet og uimodståelig. Hvad nytter det så at være en naiv og idealistisk soldat, der ikke har smagt krigens rædsler endnu, når ens befalingsmand på overfladen er en prægtig soldat med heroiske kvaliteter, i hvis indre der lurer rascistiske og psykotiske elementer?

Ingen retfærdiggørelse
Det er dog ikke den sagesløse vold, der er den centrale del i De kaldte os helte, men scenerne før og efter de voldsomme episoder. Hele filmen bliver fortalt i flashbacks set fra Erikssons perspektiv, mens han sidder i en bus en rum tid efter krigen og erindrer hele episoden ved synet af en viatnamesisk pige. Dette, sammen med filmens afsluttende retssalsdrama, tager nerven ud af filmen, og er hæmmet af dårlige manuskriptpassager, der fjerner fokus fra den magtesløshed, som er filmens mest interessante tema.
Brian de Palmas grusomme krigsdrama bliver især vakt til live af Sean Penns bestialske og energiske skuespil set i kontrast til en besværlig figur som Michael J. Fox’s underspillede, nuancerede svækling. Fox skal være den sympatiske ’good guy’ omringet af ondskab, man ikke betragter som svag, blot fordi hans bestræbelser på at redde pigen er nyttesløse. Her får man for alvor øjnene op for den lavstammede skuespillers dramatiske kvaliteter efter at have været vænnet til hans ellers drengede chare i komedier såsom Tilbage til fremtiden-filmene og TV-serien Blomsterbørns børn.
Dertil skal den vietnamesiske pige, Thuy Thu Le, også nævnes. Hendes stumme gennemlevelse af det ufattelige mareridt kunne let være blevet overspillet, men hun formår at blive en virkelig person, hvilket kun forstærker historien. På sidelinien bliver man dog fælt skuffet over bifigurernes stereotype udformning. De tre soldater, der slår følgeskab med Meserve, falder fint i rollerne som psykopat, svækling og uskyldig, og deres replikker er fælt klichéprægede.

Atypisk krigsfilm
Dehumaniseringen af soldaterne i De kaldte os helte og deres midlertidige retfærdiggørelse af vold bliver fint indhyllet i mesteren Ennio Morricones triste musik og bliver på kyndig vis dirigeret af Brian de Palma i den rigtige retning. At flashbackdelen og retssalsdramaet ikke fungerer, er ærgerligt, men hvis man har appetit på en krigsfilm med en lidt anden vinkling, bør man alligevel se denne til tider betagende, til tider fejlfyldte, kraftpræstation.

Set i lyset af, at Nordisk Film udvider deres 'back catalogue', kan man godt sætte forventningerne rimelig højt op. Teknisk set fejler DVD'en til De kaldte os helte da heller ikke noget, men ekstramateriale-afdelingenen er noget tynd. Featuretten 'Eriksson's War' er noget patospræget og diplomatisk, og derudover er der kun en håndfuld slettede scener, man kan fornøje sig med. Det kunne godt være gjort bedre, må man mene.