Anmeldelsesdato:07-05-2002
Ethan HawkeJake Hoyt
Scott GlennRoger
Snoop DoggSammy
Dr. DrePaul
Macy GraySandmans kone

Moralsk udfordring

Denzel Washington er så ubestridt en af sin generations største skuespillere, gang på gang har han imponeret med sin evne til at glide ind i vidt forskellige roller og få det maksimale ud af filmskabernes kreationer. De seneste år har han haft en tendens til at vælge meget ”korrekte” roller, gerne virkelige personer som bokseren Robert Carter i Hurricane og Herman Boone i Titans, men det bliver der sat et effektivt punktum for med Antoine Fuquas hårdtpumpede og næsten kompromisløse politithriller Training Day.

Dirty Alonzo
Ethan Hawke er den klejne betjent Jake Hoyt med en ambition om at gøre en forskel. Han er dybt forelsket i sin kone og sit nyfødte barn, men trangen til at spille en aktiv rolle i kriminalitetsbekæmpelsen i Los Angeles har lokket ham i armene på superstrømeren Alonzo; en uafhængig legende, der opererer i store cirkler udenom gældende politivedtægter – en moderne Dirty Harry.

En hurtig genvej
Jake bliver inviteret på optagelsesprøve af Alonzo. Hans lille specialstyrke består af tvivlsomme betjente, der gerne vil skyde en genvej til en position højt på politiets rangliste – og netop Alonzo er berømt for at skaffe sine mænd store forfremmelser. Jake skal med på en enkelt arbejdsdag og dér bevise, hvorfor netop han kan gøre en forskel – solen står op til den ultimative training day.

Næsten fuldendt
Selve filmens setup er planket direkte fra buddy-filmens univers, mest oplagt fra David Finchers betændte Seven, hvor vi også følger en ung, hvid betjents afmålte læretid hos en erfaren, sort kollega. Men Fuqua finder hurtigt sin egen vinkel på historien og gør et forbløffende godt arbejde med at skabe tvivl og forvirring hos både Hoyt og publikum, indtil kort før den lidt for tydeligt formulerede slutning, hvor godt og ondt pludselig skilles ad, så vi ikke behøver bekymre os om, hvem vi skal holde med.

Moralsk udfordring
Det er naturligvis ærgerligt, når resten af filmen formår at holde en intens balance mellem politiskolens lovbundne regler og gadens ubarmhjertige junglelov. Hoyts forhåbning om at bekæmpe narkohandlen med lovens lange arm bliver skudt effektivt i sænk af Alonzos helt anderledes realistiske indstilling til, hvordan livet på gaden bør leves, og som publikum tager man sig flere gange i at give den hårdkogte strømer ret – uden at skænke de moralske konsekvenser en tanke.

Effektiv underholdning
Det skaber effektiv og fortættet underholdning, når det på den måde lykkes at ryste tilskuerens etiske fundament. Godt hjulpet på vej af en Denzel Washington i absolut topform er Training Day tæt på at være en virkelig vellykket politithriller - actionscenerne er hårdtpumpede, stemningen er i udvalgte scener tommetyk – bl.a. bliver en simpel køretur ned af en belastet vej til en dunkel rejse på linie med flodrejsen i Apocalypse Now - og plottet på den ene træningsdag, som filmen handler om, dejligt uforudsigeligt.

En del af Training Days styrke var dens rå realisme, godt nok var filmen lækker og båret af en gennemført visuel side, men den havde også godt fat i L.A.'s barske bandemiljø. Den side af filmen bliver yderligere uddybet på den spændende DVD-udgivelse. Instruktøren Antoine Fuqua kommer selv fra den hårde del af Englenes by, og han har på den måde fået adgang til at filme i områder af byen, hvor normale filmhold aldrig ville turde sætte sine ben.

Det, og meget andet, kommer frem i det interessante "Making of"-program, som stammer fra HBO's First Look-serie, og hvis man ikke får nok information af det, så taler instruktøren informativt filmen igennem på et kommentarspor.

I den lettere ende af ekstramaterialet befinder sig et par musikvideoer og en ordentlig håndfuld slettede scener. De bliver godt forklaret, og der er ikke tale om små, løsrevne bidder, men hele scener, som man måske godt kan forstå, at instruktøren valgte at droppe, men som også er med til at tegne forholdet mellem Denzel Washingtons korrupte betjent og Ethan Hawkes grønne lærling skarpere op.

Så på alle måder en udgivelse, hvor ekstramaterialet støtter filmen og gør den endnu mere seværdig - og det er vel i bund og grund et ekstramateriales fornemmeste opgave.