Anmeldt af:Kasper Christoffer Larsen

Diego LunaTenoch Iturbide
Maribel Verd煤Luisa Cort茅s
Ana L贸pez MercadoAna Morelos
Diana BrachoSilvia Allende de Iturbide
Mar铆a AuraCecilia Huerta

Tilbage til rødderne

Kommende instruktør af Harry Potter 3, Alfonso Cuar贸n, står bag denne sommerhede og sexede roadmovie om to mexicanske fløses udflugt med en spanierinde på bagsædet. Hvad der umiddelbart kunne tage sig ud som en fjollet og hormondrevet teenagefilm, ender som en sand tour-de-force-præstation af lun livsfilosofi og berusende, magisk fortælleglæde. I ...Og din mor! finder den mexicanske instruktør tilbage til rødderne i sit hjemland efter en lang udflugt i Hollywood (Great Expectations 1998, A little Princess 1995), og omgivelserne klæder ham bedre end nogensinde. Mexicansk film er igen med på den internationale scene med en rigtig publikumstræffer, der bærer sit coming-of-age-tema forfriskende. Som sex, is-kaffe og cigarillos midt i en hedebølge.

Gael Garc铆a Bernal ved rattet som Julio og Barndomsvennen Diego Luna (Tenoch) på bagsædet.
Drengerøvsduo
Gael Garc铆a Bernal, der præsterede en særdeles lovende rolle i sidste års mexicanske og ligeledes kloge Love is a Bitch, indfrier forventningerne og udgør med virkelighedens barndomsven Diego Luna filmens mandlige duo. Eller drengerøvsduo, rettere sagt, for mere er karaktererne Julio (Bernal) og Tenoch (Luna) ikke. De har begge lige sagt farvel (på lagnerne, selvfølgelig) til deres kærester, der skal sammen på ferie til Italien. Der var sikkert en lige så god historie i den tur, men vi bliver i Mexico ved drengene, der planlægger at nyde sommeren med lang formiddagssnuen og korte forhold til nye piger om aftenen. Sådan går det ikke. Til en familiefest hos Tenochs velhavende forældre, møder de Tenochs spanske kusine Luisa (Maribel Verd煤 - Belle Epoque), som de i kådhed inviterer med til den imaginære strand La boca del Cielo 鈥 Himlens Mund.

Hemmelighederne
Efter at have glemt alt om deres lille løgn, ringer telefonen alligevel hos Tenoch. Luisa er efter et besøg hos lægen blevet ringet op af sin mand, der indrømmer sit utroskab, og nu vil hun væk. Julio får fat i sin fars gamle stationcar og sammen bevæger de tre sig mod kysten og en strand, der kun måske eksisterer. Men tre er som bekendt enten 茅n for meget eller 茅n for lidt. Luisa er sammen med Tenoch, og en usagt balance er brudt. I desperation fortæller Julio til Tenoch, at han engang brød deres 鈥機harolastra-manifesto鈥 (鈥檚tjernecowboy-manifest鈥) og var sammen med Tenochs kæreste. Venskabet kommer på sin mest alvorlige prøve og Luisa, der selv bærer på en ubærlig hemmelighed og er blevet en del af drengenes liv, må overtage styringen i håb om at forsone det uforsonlige.

Tre er faktisk ikke altid 茅n for meget...
Hjemkomsten
Cuar贸n vender med ...Og din mor! ikke bare tilbage til sit hjemland Mexico, men også 鈥檅ack to basics鈥. Tilbage til ungdomstemaerne, og måske også endda tilbage til den kunstneriske frihed. En hjemkomst han ifølge Bernal, da CinemaZone.dk snakkede med ham tidligere på året, havde ventet længe på. Det forstås, når man lægger øjne og uundgåeligt indlevelse til hans nye film. Det kunne så nemt have været endnu en teenage-film i rækken. Om hormoner og sure forældre, om filipenser og stoffer, om kæresterier og den første gang. Men sådan er det ikke i hænderne på Cuar贸n, der gør den store forskel at tage sine karakterer og temaer alvorligt 鈥 og så er det på den ligefremme, humoristiske måde, der næsten synes at afsløre en smittende fortælleglæde ved at være på hjemmebane.

Bag om kulisserne
Det særligt finurlige ved Cuar贸ns lille perle er et ekstra lag, der med en afbrydende fortællestemme, lægger sig harmonisk over mange scener. Verden er nemlig større end Julio og Tenochs lukkede coming-of-age-univers, og det får man et næsten magisk-realistisk indblik i, når snakken går kådt om sex i bilen, og kameraet i stedet lader sig hvile ved et kors i vejkanten, og den tilnærmelsesvis Amelie..-agtige fortællestemme beretter om en mand, der nogle år forinden døde på samme sted i en tragisk trafikulykke. Når kameraet med sine lange gående one-takes bevæger sig om bag 鈥檏ulisserne鈥 til Tenochs familiefest og fanger herskabets bodyguards, der spiser rester ved bilerne på parkeringspladsen. Når man på en restaurant følger med tjeneren ud i familiekøkkenet, hvor bedstemor danser til radioen; når Tenoch tænker på, at de lige har passeret hans barnepiges landsby, som han aldrig har set eller kender noget til. På samme måde er balancen i samtalerne og ekskursionens stemning behændigt skruet sammen. Bag de kåde grin og den skruppelløse livsglæde som ungersvendene helst surfer ned af på livets landevej, lurer virkelighedens stenede sideveje, og til tider må de modvilligt køre bilen ud på dem 鈥 og punktere.

Og alting bliver aldrig helt det samme鈥
Man kunne godt rose Cuar贸n for sin elegante behandling af mange baggrundstemaer, såsom Mexicos markante klasseinddeling, forskellen mellem by og land, tilfældighedernes skæbne osv., men når Julio i slutscenen har bedt om regningen, og den dermed næsten fabel-lignende historie definitivt afsluttes; når lyset tændes i biografsalen igen, er det det hudløst inderlige og ligeså kærlige venskabsportræt fra den aldrig tilbagekommende ungdom, man husker bedst. En af den slags rammende skildringer, der for Mexicos ungdom kunne få samme hjerteplads, som vi i Danmark er vant til at give 鈥檔ationalskattens klassikere鈥 som Den kroniske uskyld og Tro, Håb og Kærlighed. Hvor befriende, at der stadig eksisterer historiefortællere som Cuar贸n, og hvor ærgerligt, han skal tilbage til Hollywood igen.

Indl脙娄g: