Tom HulceWolfgang Amadeus Mozart
Elizabeth BerridgeConstanze
Jeffrey JonesKejser Joseph II
Roy DotriceLeopold Mozart
Simon CallowEmanuel Schikaneder

Geniet i nye klæder

Genudgivelser og "director's cut" er populære fænomener, hvis væsentligste funktion har været at sende en masse af biografgængerne anno 2002 ind og se værker, hvis holdbarhed langt overskrider det korte tidsrum, der ellers er plads til dem i biograferne. Milos Formans Amadeus var i 1984 en overrumplende kraftpræstation fra den tjekkoslovakiske instruktør, som var kommet til Hollywood efter at have vundet anerkendelse i sit hjemland. Filmen vandt 8 Oscars, bl.a. for bedste film og instruktør. Visuelt og udtryksmæssigt en direkte modsætning til de forholdsvis rebelske film, som han havde indledt karrieren i USA med, men tematisk smukt på linie med titler som Taking Off, Hair og ikke mindst Gøgereden. I Amadeus er det også den rebelske og kontroversielle ener, som går stik mod systemet og dets regler - handlingen er blot henlagt til Wien i slutningen af 1700-tallet.

- det vulgære barn
Det gudsgivne talent
Ved det østrigske hof huserer hofkomponisten Salieri, italiener og højt agtet komponist, som godt nok forholder sig en anelse skematisk til de gældende regler for kompositioner, men som dog leverer præcis det Kejser Joseph II vil høre. Til Wien kommer supertalentet Wolfgang Amadeus, som allerede i en skræmmende tidlig alder havde færdige operaer stående på nodeblokken. Salieri er en gudfrygtig mand, som tidligt i sit liv indså, at han måtte have hjælp fra højere magter for at nå sine musikalske mål, og da der nu går forlydender om, at selveste Herren har valgt at lade sin musik flyde gennem det østrigske vidunderbarn, må hofkomponisten naturligvis have syn for sagen. Men hvad ser han? En forkælet, legesyg spradebasse, som forfører kvinderne, æder og drikker og kommer for sent til sin egen koncert - en dybt talentfuld klovn, som tilsyneladende slet ikke indser størrelsen af sit eget talent.

Hævn
Det bliver i spændingsfeltet mellem de to vidt forskellige komponister, at filmens nerve og gnist opstår. Mozart fastholder sin dekadente legelyst, mens Salieri synker ned i endnu mere barsk og rendyrket gudsdyrkelse, indtil tråden knækker, og han - opfyldt af et dybt og inderligt had til både den Gud, han føler har svigtet ham, og den nar, som langsomt stjæler opmærksomheden på den musikalske scene i Wien - vender sig mod dem begge med det ene mål at forårsage Mozarts død, og så er positionen som Kejserens nærmeste rådgiver i musikalske anliggender slet ikke så dårlig at besidde.

- den bitre gamle mand
Mere end historie
Amadeus er baseret på et skuespil af Peter Schaffer og må endelig ikke betragtes som den endegyldige sandhed om Mozarts mystiske død. Milos Formans ærinde er aldrig at levere en faktuelt funderet historielektion, men snarere at bringe en almengyldig pointe om kunstens uransagelige veje ud til så bredt et publikum som muligt. Mozart-figuren er kunstneren, som gennem en ekstrem rovdrift på sig selv og sin krop formår at skabe musik af en type, som aldrig har været hørt før. De nye klange støder naturligvis på uforstående flader af traditionsbundet tankegang, men for Mozart er det ikke et valg - han laver sin musik, og vi kan som publikum sidde med den historiske bagklogskab, når både Kejseren og hans uduelige rådgivere afviser nytænkningen som fjollet og umodent. Det umiddelbart klichétyngede i historien om den misforståede kunstners trængsler med at slå igennem bliver undgået, fordi Schaffer og Forman holder filmens vinkel så koncentreret på Salieris genfortælling af historien. Vi er på begge sider af konflikten, og man kan ikke bare vælge den ene fra.

Storslået spil
Tom Hulce leverer karrierens eneste reelle toppræstation som Mozart, som med sin karakteristiske skoggelatter og trang til at rage på kvindebryster får skabt en perfekt kombination af martret kunstner og leveglad charlatan; netop en person vi ikke kan undgå at elske for sin livslyst og hade sammen med Salieri for hans overlegne attitude, som måske bevidst, måske ubevidst stråler over hele hans tilværelse. Hvor Hulce er overgearet og storskrydende, så får Salieri til gengæld masser af afdæmpet, dæmonisk liv fra F. Murray Abraham (der faktisk vandt hovedrollen-Oscar'en det år "fra" Tom Hulce, som var nomineret i samme kategori), som dækker hele registret fra Salieri som forholdsvis ung komponist for første gang ser den fnisende Mozart til han som gammel mand sidder og fortæller hele historien til en i stigende grad chokeret præst, som blot troede, at han skulle høre endnu en vrøvlende bekendelse fra en indsat på sindssygehospitalet.
Når vi nu har fat i skuespillerlisten, så bør Jeffrey Jones også fremhæves for en ganske enkelt superb Kejser Joseph II, som konstant er splittet mellem de officielle krav til embedet og til hans holdninger og hans barneglade begejstring for den oprørske Mozart og hans påfund. "There it is" bliver et gyldent motto for en mand, som konstant er tvunget til at beslutte noget andet end han udstråler.

Mozart
Amadeus var en stor mundfuld tilbage i 1984, og den er ikke blevet mindre i den nye udgave, som angiveligt skulle være tættere på Formans oprindelige vision. Man får uddybet figurerne Salieri og Mozart mere, og flere af scenerne giver regulært nye vinkler på filmens hovedpersoner. I USA resulterede det kortvarige glimt af fru Mozarts blottede bryster, at filmen steg fra en blød censur til den hårde R-rating, men brysterne er så ganske uskyldige, og scenen er blot med til at åbne lidt tidligere for Salieris indestængte nedrighed.
Musikken er altdominerende, og filmkomponisten John Strauss har skabt et flot lydbillede, der naturligvis fletter Mozarts egen musik ind over billederne og filmens originalscore. Den biografiske historie forvandles til et storslået skæbnedrama, nogle gange druknedøden nær i Miroslav Ondriceks smukke billeder, så man ikke kan undgå at imponeres over, hvor gnidningsfrit de virkelige begivenheder dæmpes og forstærkes, så der opstår et dystert drama med to centrale brikker, fanget i en cirkel præget af misundelse og smålighed, som driver dem frem mod den tragedie, som også i virkeligheden satte et brat punktum for en af vor tids største komponister.
Mozarts musik kan karakteriseres ved at være ren, gennemtænkt og helstøbt ned til mindste detalje - og heldigvis følger Formans frie gendigtning nøjagtig disse karaktertræk.