Anmeldelsesdato:18-06-2002
Bob HoskinsSancho Panza
Isabella RosselliniThe Duchess
Vanessa L. WilliamsDulcinea/Aldonza
Lambert WilsonThe Duke
Amelia WarnerAntonia

Når drømmene udleves

Produktionsselskabet Hallmark er i gang med et umiddelbart fascinerende projekt, hvor en række af de store fortællinger filmatiseres. I første omgang som tv-serier, men mange af disse finder i sammenklippet version vej til det danske videomarked. For nylig drejede det sig om In the Beginning, som på trods af gode skuespillernavne ikke levede op til forhåbningerne blandt andet på grund af en spilletid på den helt forkerte side af to en halv time.

Anakronistisk ridderlighed
I dette tilfælde er det den legendariske Don Quixote, der har fået
æren af at blive filmatiseret. Og igen er der tale om en ret lang film men med gode skuespillernavne. Forskellen er blot, at der her er tale om et projekt, der lykkes. For de uindviede så er Don Quixote i virkeligheden blot en ældre señor fra en almindelig spansk by, men efter i mange år at have læst og læst om de gamle ridderdage, sætter Alonso Quixada sig for at drage på en ridderrejse sammen med sin tro væbner Sancho Panza. Dette lyder jo som en glimrende idé, bortset fra at Alonso/Don Quixote lever i en tidsalder langt fra ridderidealerne og simpelthen er blevet vanvittig. Når han tror han overvinder kæmper, er han i virkeligheden i færd med at slås mod vindmøller og så fremdeles. Men den tro Sancho Panza er til stede for at passe på ham.

Fremragende skuespil
Det er ikke ligefrem første gang, at historien fortælles på lærredet, ikke
mindre end 15 gange før er mere eller mindre perifære produktioner dukket op prydet med Don Quixotes navn. Men det er svært at forestille sig en mere perfekt castet Quixote end John Lithgow (Cliffhanger, Shrek, tv-serien Mælkevejen første til højre). Lithgow forener både det lurende vanvid og den fantastiske stolthed og selvsikkerhed som den noble ridder Don Quixote besidder. Det er intet mindre end fremragende skuespil. Og der følges godt op af Bob Hoskins (Mermaids, Enemy at the Gates, Noriega), der er den let naive og ukløgtige, men helt igennem ærlige og redelige Sancho Panza, der lokkes med som væbner på de forbløffende eventyr, der eksisterer i Don Quixotes hjerne; en rolle, der ligger helt naturligt til Hoskins. En af de ting, der desuden lykkes til fulde, er at skabe klarhed over, hvornår vi er vidner til Quixotes snørklede fantasier og hvornår vi er tilbage i den virkelige verden, som Panza, og alle vi andre befinder os i.

Tv-serier er længere end film
Historien om Don Quixote indeholder udover det umiddelbare eventyr også lidt filosofisk substans i spørgsmålet om hvor meget, vi kan tillade os at drømme, og hvor meget vi må indordne os under normerne. Ikke et spørgsmål, der bliver gjort frygtelig meget ud af i Don Quixote, men det bliver antydet, og mere behøver man heller ikke gøre ved det. Det ene grundlæggende kritikpunkt, der støder mod filmen er såre simpel, nemlig at Don Quixote er en historie, der kan fortælles på mindre end 2 timer og 20 minutter. Grunden til at den ikke er skåret helt til benet er såre simpelt: der er tale om en tv-serie, der bedre kan tillade sig at bruge denne tid. Selvom tv-serien er god, er det ikke forbudt lige at bearbejde materialet før det bliver til film. Så ville oplevelsen ikke bare være god, men rigtig god.

Vurdering af ekstramaterialet har ikke været mulig, da distributøren ikke har stillet anmelderkopi til rådighed.

Hvad var ”Sonny” Corleone’s fornavn?