Anmeldelsesdato:28-05-2002
Geena DavisThelma
Harvey KeitelHal Slocumb
Michael MadsenJimmy
Christopher McDonaldDarryl
Brad PittJD

On the Road - Again

Det begynder med et billede af en øde landevej vej og et bjerg i baggrunden. Og sådan kunne det også være endt, for i det omfattende ekstramateriale, der følger med den lækre dvd-udgave af Thelma & Louise er der en alternativ slutning. Den er imidlertid langt fra så spændende og anderledes som man kunne forvente. Når man får denne dvd hjem, glæder man sig til den alternative slutning, plus alt det andet ekstra-materialet, men den største oplevelse var for undertegnede gensynet med filmen. Filmen om kvinderne og vejene.

Vejene
Med Thelma & Louise viderefører Ridley Scott en gammel amerikansk road-tradition, der startede i litteraturen og senere udviklede sig til roadmoviegenren. Hvorfor denne tradition er en amerikansk opfindelse, har Weekendavis-journalisten Tom Buk-Swienty givet et bud på i roadbogen 'Amerika Maxima – Et dansk roadtrip gennem Clintons USA' (1999):
"Amerikanerne har i hele deres historie konstant været undervejs, og denne bevægelseshistorie er værd at dvæle ved hvis man vil forstå amerikansk mentalitet og få en fornemmelse af hvorfor man selv gribes af længslen efter at drage ud on the road når man lever i USA. Bevægelsen er et af de dybest forankrede amerikanske karaktertræk: USA blev grundlagt af en bevægelse, nemlig udvandrernes rejse over Atlanten. Og da de ankom til det nye kontinent fortsatte mange af disse i forvejen rastløse, eventyrlystne og utilpassede eksistenser deres bevægelse mod vest...."

Huckleberry Finn og dem
Mark Twains 'Huckleberry Finn' (1884) anses for at være den første roadbog, også selvom rejsen forgår på Mississippi-floden. De grundlæggende karaktertræk er nemlig på plads allerede i denne bog: Huck og Jim er utilpassede og oprørske, derfor flygter de. Hver gang de går i land kommer de i vanskeligheder. Så længe de er i bevægelse ned ad floden er de i sikkerhed. Genrens hovedværk er vel Jack Kerouacs 'Vejene' ('On The Road', 1957), der beskriver den spirende amerikanske beat-generations lede ved 50’ernes konformisme. Bogen ramte en åre i tiden og gjorde Kerouac verdensberømt. Som William Burroughs skrev om bogen og tiden: "The alienation, the restlessness, the dissatisfaction were already there waiting when Kerouac pointed out the road."

On the Road - på film
Dennis Hoppers Easy Rider (1969) er en af de første regulære roadmovies. Bob Rafelsons Five Easy Pieces (1970) og Monte Hellmans Landevej USA (1971) var endvidere med til at etablere genren. Herefter er eksemplerne utallige: David Lynchs Vilde hjerter (1990) og Straight Story (1999) og Oliver Stones Natural Born Killers (1994) for at nævne blot et par.
En europæisk indvending mod denne filmhistoriske udlægning kunne være den, at Ingmar Bergmans Ved vejs ende (1957) i realiteten er en roadmovie – bare indspillet før man opfandt genrebegrebet. Det samme gælder flere af Jean-Luc Godards film, eksempelvis Manden i månen (1965).
Men uanset hvor genren så end stammer fra, så er dens succes uomtvistelig. Biler i bevægelse gør sig nu engang godt på film. Tænk bare på den engelsk-svenske instruktør Colin Nutley (Englegård m.fl.), der om nogen har 'voldfilmet' biler kørende ad smukt svungne svenske skovveje.
I amerikanske roadmovies bruges kontinentets voldsomme natur og åbne vidder ofte som baggrund. Friheden er øjensynlig, konkret og farlig i disse omgivelser.
Og for at komme tilbage til emnet, Ridley Scotts Thelma & Louise, så havner hovedpersonerne netop ude i ørkenen, efter at de er flygtet fra forstæderne.

Thelma & Louise
Thelma (Geena Davis) flygter fra et kedeligt ægteskab med en hidsig og dominerende mand (Christopher McDonald). Hvilke bevæggrunde der driver Louise (Susan Sarandon) er mere uklart. Noget er gået galt for hende engang i Texas. Så meget står klart. Kvinderne gør stop ved et Roadhouse og drikker sig halvfulde. Thelma flirter med barløven Harlan (Timothy Carhart). Det ender med et voldtægtsforsøg på parkeringspladsen. En bevæbnet Louise støder til og redder Thelma. Harlan får sagt de forkerte ord og Louise skyder ham. Herefter er kvinderne reelt på flugt, også selvom politiofficeren Hal (Harvey Keitel) prøver at få dem til at vende om og forklare sig overfor ham. Den slags gør man imidlertid ikke i denne genre. Derfor kører kvinderne afsted mod den slutning, som ingen ser og derefter glemmer. Undervejs bliver Thelma forført og lænset af den charmerende hustler J.D. (Brad Pitt), Louise forklarer flugtprojektets eksistentielle dybde for sin forstående kæreste (Michael Madsen), Thelma røver en købmandsforretning og sammen giver de en sexistisk lastbilchauffør en lærestreg for livet.