Anmeldt af:Jesper Vestergaard

Anmeldelsesdato:16-05-2000
Jean RenoLeon
Natalie PortmanMatilde
Gary OldmanStansfield
Danny AielloTony

En menneskelig morder

Blandt Frankrigs mest markante filmskabere i løbet af de to sidste årtier, er Luc Besson den, der har bragt filmsproget flest fornyelser. Med film som Subway fra 1985 og Nikita fra 1990 lavede han noget så hidsigt som franske actionfilm. Indimellem havde han haft kæmpesucces med den storslåede fortælling om en mands forhold til havet og delfiner, der sagde ham mere end mennesker i Le Grand Bleu fra 1988. Siden har han forladt en stor del af opfindsomheden til fordel for kæmpestore produktioner som Det 5. Element i 1997 og senest Jeanne D’Arc i 1999.

Tilbage til lejemorderen
Med Leon vendte Luc Besson tilbage til det voldsprægede miljø omkring en lejemorder, eller ’cleaner’ med et mere fagbevidst udtryk, som også var udgangspunktet i Nikita. Men på samme tid indeholder filmen en stærkt følsom side. Leon (Jean Reno) er en lejemorder, der uden de store problemer passer sit job og ellers holder sig for sig selv. Da han pludselig en dag bliver konfronteret med omverdenen i form af en ung pige, der opsøger ham for at få hjælp, oplever han både kærligheden og de uoverskuelige problemer den kan medføre. Det bringer ham på konfrontationskurs med den korrupte politiofficer Stansfield, og i en storm af effektive og ekstremt velkoreograferede actionscener udfolder han sit talent for at beskytte pigen.

Næring til kærligheden
Som i Jim Jarmusch Ghost Dog: The Way of the Samurai, der siden har spillet på en del af de samme tangenter, er skurkerollerne let karikeret og helten en smule grinagtig. Det gør, at man kan more sig over figurerne, og det giver samtidig plads til en dybere mening i filmen, der ellers er stærkt præget af sin voldsæstetik. Som snigmorderen hos Jim Jarmusch er Leon en ensom mand, der er afskåret fra anden kontakt med omverdenen end en italiensk mellemmand, og de ofre der står på listen. Ghost Dog finder trøst hos sine duer, mens Leon er lidt mere heldig. Ud over det temmelig symbolske forhold til en stueplante, får han næring til kærligheden hos Matilde (Natalie Portman), der efter Stansfields brutale nedslagtning af hendes familie opsøger ham. De slår en handel af: Matilde skal lære ham at læse og skrive, mens Leon skal lære hende at ’cleane’, så hun kan få hævn over Stansfield, der tog hendes familie fra hende. Dermed opstår en yderst bemærkelsesværdig og øm kærlighedshistorie.

Flertydige ekstremer
Leon er i høj grad også Jean Renos film. Han spiller med en fin fornemmelse for alle rollens flertydige ekstremer: Den perfekte snigmorder, der nærmer sig sit bytte uden en lyd; den overmenneskelige actionkonge, der tager kampen op mod Stansfield og hans tropper; og sidst men absolut ikke mindst som en almindelig mand, der lever livet i ensomhed, total anonymitet og mangel på kærlighed. Hans spil overfor den dengang kun 13-årige Natalie Portman viser en tidligere uset side af hans talent og er dybt rørende. Man kunne heller ikke forestille sig en mere genial person i rollen som skurk end Gary Oldman. Han leverer rystende galskab til den Beethoveninspirerede voldsautomat Stansfield og gør figuren total utilregnelig.

Man kunne have valgt at lade Luc Bessons ’version integrale’ (directors cut) indgå på DVD’en, eller i det mindste at omtale den, så man havde haft en chance for at opleve, hvad han har måtte ændre for at tilfredsstille det amerikanske publikum. Det har man ikke gjort, ligesom ekstramaterialet er yderst sparsomt . Eneste plus er lydkvaliteten, der gør at kuglerne fyger igennem rummet, og Eric Serras lækre musik strømmer endnu flottere frem fra alle retninger.