Anmeldelsesdato:01-10-2002
Jared LetoHarry Goldfarb
Jennifer ConnellyMarion Silver
Marlon WayansTyrone C. Love
Christopher McDonaldTappy Tibbons
Louise LasserAda

De døende drømmes sidste suk

Hvis ikke Trainspotting allerede havde imponeret med sin umiddelbare og visuelt opfindsomme tilgang til at vise misbrug på film, så ville Requiem for a Dream nok have stået en tand stærkere, men det er også den eneste indvending, man umiddelbart kan finde mod Darren Aronofskys chokerende stærke og kompromisløse portræt af misbrugets vidt forskellige karakter.

Mors dreng
Vi følger to vidt forskellige misbrugsformer i historien om Harry, kæresten Marion, vennen Tyrone og moderen Sara. Harry, Marion og Tyrone er misbrugere af den slags, som med jævne mellemrum stjæler moderens fjernsyn for at få penge til det næste fix, men som altid sælger det hos den samme pantelåner, så moderen ved, hvor hun skal købe det tilbage. Men drømmen om at komme ud af hverdagens triste venten på den næste rus forvandler dem fra købere til sælgere, forhåbningen om den store gevinst strander på en række mislykkede handler, og pludselig er udsigten til en lys fremtid ude af miljøet forvandlet til et kulsort mørke, hvor misbruget eskalerer og pengene aldrig rækker langt nok.

Drømmen om tv-land
Samtidig sidder Sara i sit triste værelse på et ældrehjem og lader fjernsynet æde dagens timer, hvis hun da ikke tilbringer dem i solen sammen med de andre ældre damer. Hun elsker sin søn Harry over alt på jorden, og selvom hendes fjernsyn altid forsvinder sammen med ham, så kan hun næsten ikke holde ventetiden til hans næste besøg ud. Men en dag forandrer et tilfældigt telefonopkald hendes liv. Et casting-bureau, der samler deltagere til et tv-show, har tilfældigt ramt Saras nummer, og for en tv-junkie af Saras format er det næsten som et opkald fra himlen. Hele hendes tilværelse koncentreres om at blive klar til de få minutter i offentlighedens søgelys, og det første problem er at få festkjolen til at passe, for fyldte chokolade og lænestolen har sat deres præg på sidebenene.
Men Saras historie går bestemt heller ikke i den rigtige retning for doktoren giver hende nogle slankepiller, som skiftevis pepper hende op og sløver hende ned – og da tv-selskabet ikke ringer tilbage og kiloene ikke falder af i det rette tempo, så kaster den gamle dame sig ud i et blandingsmisbrug af livsfarlig karakter. Drømmen om en tv-optræden forsvinder i de forvredne hallucinationer og den menneskelige deroute er gennemført.

Filmisk virtuositet
Darren Aronofsky er en spændende, ung instruktør, som allerede i sin debutfilm, den meget independent-prægede Pi, viste stor visuel opfindsomhed. Det gør han også i Requiem for a Dream, hvor han hjælpes godt på vej af meget stærke skuespillerpræstationer samt et uhyre velkomponeret manuskript, som åbner og lukker filmen med en så stærk struktur, at man godt tør bruge udtrykket ”helstøbt”. Den visuelle opfindsomhed er tydeligst i de gentagne super-montager, hvor han visualiserer et fix i en række ganske korte klip, mens narkoen langsomt erstatter personernes normale liv, men også i Saras hallucinationer anvendes både special effects og kreativ klipning og kameraføring meget overbevisende til at understrege hendes situation. Men vigtigere end disse tydelige eksempler er den skjulte virtuositet, der gør oplevelsen af filmen til en nærmest besættende oplevelse, for sjældent er et så smerteligt budskab gledet så lækkert ned.

All the Way
En række af Hollywoods bedre navne lægger krop og sind til de skræmmende begivenheder. Ellen Burstyn er et tragisk eksempel på, hvordan misbrug ikke kun er et ungdomsproblem, og så hudløs i hendes maniske portræt af Sara, at det vel sagtens står som en af karrierens bedste præstationer. Men tilsvarende stærk er Jennifer Connelly i rollen som den smukke Marion, der tiltrukket af miljøet og den charmerende Harry (en uhyre velspillende Jared Leto) pludselig har ladet sig overtale til ydmygende sex-orgier for at skaffe penge til misbruget.

Nedtur i mol
Dødsmessen spiller tungt og ubønhørlig frem mod den slutning, som let kan tage modet fra selv de mest velfungerende. Aronofsky behøver ikke som i f.eks. Soderberghs Oscar-vindende narkofilm Traffic at åbne et lille vindue til sidst, så man trods alt kan tillade sig at håbe – og netop den kompromisløse indstilling er den eneste rimelige forklaring på, at Requiem for a Dream blev forbigået i Oscar-sammenhæng. Der er ingen lyspunkter i Aronofskys verden. Historien er skrevet med streng, asketisk fokus på smerten, længslen og de døende drømme, men der er ikke et øjeblik, hvor man ikke kan se logikken i personernes handlinger, for de bliver bragt ud i situationer, hvor der ikke findes rimelige alternativer til den vanvidsspiral, som de lader sig trække ned i.
Budskabet er klokkeklart: Narko dræber mennesker fra det øjeblik, man bliver afhængig. For når først de små drømme slukkes – og i denne film er drømmene på ingen måde store eller urealistiske – og fremtidsudsigterne bliver tilsidesat for simpel overlevelse, så går det kun én vej – og den følger Requiem for a Dream hele vejen. Det er smerteligt, overvældende og voldsomt deprimerende at overvære, og en af de filmoplevelser der bliver siddende længe efter.