Spider-Man
E.T.
Tilbage til fremtiden
Men in Black 2
Blade 2

1.78-1 Anamorphic WideScreen

Kommentarspor med instruktøren Ron Howard, kommentarspor med manuskriptforfatteren Akiva Goldsman, slettede scener med kommentarer af Ron Howard, interview med Ron Howard og Brian Grazer, Udvikling af manuskriptet, Møde med John Nash, Modtagelse af Nobelprisen, Casting af Russell Crowe og Jennifer Connelly, Processen med Aldersfremskridtet, Sammenligning af Storyboards, Skabelsen af Special Effects, Musikken til filmen, "Bag om kameraet"-program, Oscar, trailere
Et smukt sind

Anmeldt af:Peter Kamph
Genre:Drama, Romantik
Varighed:131 minutter
Instruktør:Ron Howard

Anmeldelsesdato:18-09-2002
Russell CroweJohn Forbes Nash
Ed HarrisWilliam Parcher
Jennifer ConnellyAlicia Nash
Christopher PlummerDr. Rosen
Paul BettanyCharles
Josh LucasMartin Hansen

Det geniale sinds sårbarhed

Instruktøren Ron Howard har med film som Apollo 13 (1995), Far and Away (1992), og Backdraft (1991) for længst etableret sig som stabil leverandør af kvalitetsunderholdning. Hans speciale er det medrivende drama, der både appellerer til hjerte og mellemgulv, og selvom Howard nok tilhører Hollywoods mainstream ligger hans film gerne i den høje ende af kvalitetsskalaen. Howard har stort set altid ulasteligt fortællemæssigt håndværk som sit adelsmærke – og dette gælder ikke mindst hans nyeste film, Et smukt sind, med en fremragende Russell Crowe som matematikeren John Forbes Nash, hvis geniale hjerne under den kolde krig viser sig at være et tveægget sværd.

Matematikkens styrende princip
Nash ankommer i 1947 til det hæderkronede Princeton University, på et legat som han har fået i kraft af sin ekstraordinære begavelse. Den lovende unge matematiker er imidlertid ligeså socialt inkompetent og akavet, som han er arrogant på vegne af sit overlegne intellekt. Han følger hverken kurser eller afleverer opgaver – at tærske langhalm på andres tanker lader han de øvrige studerende om. I stedet bruger han tiden på at udvikle sine egne idéer; især jagter Nash det 'styrende princip' bag alt fra duers flugt til de sociale spilleregler for menneskelig parringsleg. De selv samme sociale regler er i praksis nærmest lukket land for den singulært talbegavede Nash, og mens han på den ene side håner sine medstuderendes visionsløse små projekter, lider han samtidig voldsomt under manglen på fællesskab og anerkendelse.
Ikke desto mindre opnår Nash faglig succes med en revolutionerende teori, og headhuntes efter endt studietid til det famøse M.I.T. (Massachusetts Institute of Technology), der traditionelt har nære forbindelser til det amerikanske militær.

Koldkrigs-kodebrydning
Takket være sin enestående evne til at kunne se mønstre viser Nash sig da også at være en genial kodebryder, og han bliver derfor rekrutteret af agenten William Parcher til at bryde russiske koder. Imidlertid forelsker han sig i en ung kvindelig studerende, Alicia, og da de bliver gift, er han selvsagt nødt til at indlede en slags dobbeltliv, hvor hans arbejde for efterretningstjenesten forbliver en hemmelighed. Men Nash føler nettet strammes; han føler sig forfulgt og begynder at frygte for sin og Alicias sikkerhed. Hans geniale hjerne kan vise sig at blive fatal, både for ham selv og hans familie....

Fremragende forvandlingskugle
Når Et smukt sind er en så helt igennem underholdende oplevelse skyldes det især Russell Crowe, der som John Forbes Nash får lov at levere sin fineste vare: En imponerende kompleks og overbevisende blanding af en overlegen og arrogant begavelse, indkapslet i et hjerteskærende akavet hylster af mindreværd, tics og patetisk hunger efter at blive anerkendt. Også rent fysisk er Crowe en fascinerende forvandlingskugle af en skuespiller, det ene øjeblik er han en befippet sjokkende nørd med tykke briller og formelmappen svedigt knuget ind til sig; det næste øjeblik et respektindgydende strømlinet geni med smalt sort slips; så optræder han pludselig med en adræt farlighed, der får hans tunge korpus til at virke ret frygtindgydende, og det næste øjeblik er han et fedladent harmløst pjok med en lille drengs sårbarhed. Man har ganske vist allerede set noget lignende fra Crowes side i film som L.A. Confidential og især The Insider, men i Et smukt sind bliver hans ret enestående talent for psykologisk sammensatte, men samtidig solidt fysisk forankrede menneskeskildringer virkelig fuldt udfoldet.

At kunne se logikken
Men der er også andre glimrende præstationer; især er det (á propos) en genistreg at have en Ed Harris - med hele sin isblåøjede, rugende autoritet – til at yde Crowe kvalificeret med- og modspil. Og Jennifer Connelly løfter fint den ret store opgave det må have været overhovedet at gøre det troværdigt, at en ung kvinde skulle kunne se igennem hele panseret af nørdet genialitet og sociale handicaps, ind til et elskeligt menneske.
Et smukt sind er imidlertid også en stor oplevelse i kraft af et velskrevet og originalt manuskript, der blandt andet rummer en plotmæssig twist af dimensioner, som sætter filmen i stand til at fortælle sin historie, så tilskueren virkelig identificerer sig desto mere med personerne. Men også i kraft af sin fine og troværdige skildring af et genialt og netop derfor skrøbeligt sind, indefra. F.eks. hvordan verden ser ud, når man så at sige kan se logikken bag dens mekanismer, helt bogstaveligt.

(af -FAV)

En af årets mest helstøbte og omfattende DVD-udgivelser!

Så enkelt kan Et smukt sind-DVD'en beskrives, når man har været på rundtur i det omfattende ekstramateriale, som fordeler sig på to skiver. Filmen er resultatet af et ægte "labor of love", og det kan mærkes, når Ron Howard og forfatteren Akiva Goldsman fortæller vidt og bredt om arbejdet.

På den første af de to DVD'er ligger naturligvis selve filmen i flot format, og den bliver akkompagneret af to kommentarspor. Ét hvor Ron Howard i ro og mag dvæler ved sin egen og filmholdets præstation, samt et endnu bedre, hvor den unge manuskriptforfatter Akiva Goldsman begejstret beretter om hans hidtil største præstation. Der er også inkluderet en solid håndfuld af de scener, som blev klippet ud af filmen, da den i første omgang havde en spilletid på næsten 3 timer. De bliver ledsaget af kortfattede, men seriøse kommentarer fra Ron Howard, som gør det forståeligt, hvordan man kan blive nødt til at klippe sin yndlingsscene ud af en film, fordi den ødelægger rytmen.

På den anden DVD i pakken vælter det med ekstramateriale i et rent overflødighedshorn. Samarbejdet mellem Ron Howard og produceren Brian Grazer bliver uddybet i et fællesinterview, manuskriptarbejdet har sin egen lille sektion, hvor vi hører Akiva Goldsman fortælle yderligere om hans arbejdsteknikker og arbejdet med James Horners musik bliver gennemgået grundigt.

Vi kommer også med Ron Howard på besøg hos den rigtige John Nash og følger ham gennemgå komplicerede matematiske formler på en tavle, mens han fortæller vidt og bredt om sig selv og sine teorier. Den ægte vare optræder også i en mere formel udgave på klippet fra svensk tv fra nobelprisoverrækkelsen.

Valget af Russell Crowe og Jennifer Connelly virker indlysende, når man ser filmen, men på ekstramaterialet kommer man også med i produktionsfasen på det tidspunkt, hvor man stadig testede skuespillere. Vi følger makeupafdelingens komplicerede arbejde med at gøre Russell Crowe gradvist ældre og special effects-holdets mange små arbejdsopgaver, hvor det vigtigste mål hele tiden var, at man ikke måtte lægge mærke til effekterne.

Listen kunne fortsætte - det vigtigste er nævnt her, men næsten uanset om man var begejstret for filmen eller blot moderat tilfreds, så bør DVD-udgaven finde plads på hylden over afspilleren, for den repræsenterer i høj grad, det man godt kunne ønske sig af mange andre - høj kvalitet og relevant indhold.