Tilbage til fremtiden
Et smukt sind
Men in Black 2
Blade 2

Anamorphic WideScreen, 1.85-1

Engelsk Dolby Digital 5.1EX, Engelsk DTS ES, Dansk Dolby Digital 5.1EX

Introduktion af Steven Spielberg, lydspor med live-udgaven af John Williams' musik, udviklingen og skabelsen af ET, Mødet, John Williams dirigerer orkestret, premieren på jubilæumsudgaven, rumkort, billedgallerier, trailer
E.T.

Genre:Sci Fi, Adventure
Varighed:112 minutter
Instruktør:Steven Spielberg

Anmeldelsesdato:23-10-2002
Dee Wallace-StoneMary
Henry ThomasElliot
Peter CoyoteKeys
Robert MacNaughtonMichael
Drew BarrymoreGertie
K.C. MartelGreg

Magi i luften

At lave en god børnefilm er en svær kunst, men et af de mest vellykkede eksempler er Steven Spielbergs charmerende og meget rørende E.T., der havde premiere i 1982. Nu er den klar i en 20-års-udgave, enkelte scener er restaureret med computerens kraft, og to helt nye scener er kommet med – men der er naturligvis ikke ændret ved selve beretningen om det lille rumvæsen E.T.’s ophold på Jorden.

Lillebror og rummanden
E.T. bliver i filmens indledning efterladt af sine medrejsende på en rummission, der har ført dem til vores planet. Alene og forladt i en stor skov søger rummanden mod lyset, i dette tilfælde forstæderne til Los Angeles, hvor Elliott, hans søster Gertie og broderen Michael bor. Børnene er blevet alene med deres mor efter forældrenes skilsmisse, og Elliott tumler med livet som lillebror til Michael, der har alle de sjove venner og pludselig er blevet hans mandlige forbillede.

A New Man in Town....
Men det ændrer sig, da E.T. ved et tilfælde gemmer sig i familiens skur. Elliott opdager i en ganske fremragende scene, at der gemmer sig noget i skuret - han sparker en bold derind, og ganske stille kommer den trillende ud igen; en fin demonstration af Spielbergs evne til at skabe spænding uden at ty til store voldsomme effekter. E.T. og Elliott lærer hurtigt hinanden at kende, der er nærmest et slags usynligt bånd mellem dem (som det også antydes af navnene), og efter lidt tid finder Elliott mod nok til at afsløre sin hemmelighed overfor Gertie og Michael.

En livgivende kraft
E.T. bliver hurtigt midtpunktet i deres liv. Mødet med det fremmede ukendte giver Elliott et skud energi, og det nære venskab udvikler sig til en overjordisk tilstand med så tætte bånd, at Elliott reagerer fysisk, hvis der sker noget med E.T. Men Paradis varer ikke evigt, og det viser sig snart, at Jordens klima er for hårdt for E.T. Som en sart plante begynder han at visne og miste sin livskraft – og Elliott får sit at se til i forsøget på at redde sin nye ven og sikre hans hjemrejse.

Et stærkt minde
Det er svært at være 100% objektiv og analyserende, når E.T. hører til blandt de første og kæreste minder fra biografens mørke. Naturligvis var gensynet ventet med spænding, måske var det kun i barndommens naive tåger, at historien om det umage venskab stod så stærkt, men heldigvis kan det konstateres, at Spielbergs mesterlige håndtering af filmen har haft langtidsholdbar effekt. Den er en ubestridelig klassiker og en film, som alle forældre burde unde deres børn et besøg til.

Nostalgisk rejse
Godt nok er E.T. et nostalgisk tilbageblik til en forstadsidyl i 80’erne, men det tager kun få øjeblikke, før man accepterer at være tilbage i en tid, hvor mobiltelefoner ikke fandtes og computerspillene endnu ikke havde indtaget børnenes fritid. Her måtte man selv ud og opleve eventyret, og filmen viser, hvordan benovelsen over pludselig at møde det kan være med til at ændre ens liv. Men den nostalgiske stemning i E.T. rækker længere end blot til en bestemt tidsperiode. Spielbergs fortælling rammer nemlig den universelle længsel efter barndommens uskyldige stunder, som voksne af og til kan forfalde til; længslen efter at genopleve det første skelsættende venskab, det første kys, den første afsked – alle de ting, der får betydning i skabelsen af et menneskes personlighed.

Både på dansk og engelsk
Filmen udkommer for første gang både i originalversionen med danske undertekster og en dansk versionering. Så der er fuld valuta for både børn og voksne, både foran fjernsynet og i de samtaler som bør være en naturlig opfølger på et besøg til E.T.. For det er lykkedes Spielberg at lave en børnefilm for alle aldre, hvor hans eminente tæft for mediet skaber den medrivende underholdning, og manuskriptets meget fine behandling af Elliotts udvikling fra lillebror til selvstændigt tænkende og handlende redningsmand altid fastholder en realistisk tone midt i den urealistiske historie. Derfor bliver der aldrig noget fremmedgørende eller underligt over, at der render en rummand rundt og prøver at forstå de underlige væsener, den er landet hos. Tonen rammes rent i hver eneste indstilling gennem samfulde to timer – og selvom den sidste stjerne nok mest gives af sentimentale årsager, så er E.T. en af de få film, som på den gode måde kan afsløre benhårde, analyserende kynikere som flæbende nostalgikere, når først John Williams fænomenale musik får varmet op under tårekanalerne.

Der er masser af magi i E.T. - også på DVD-udgaven. De to DVD'er er om ikke spækket med spændende ekstramateriale, så i hvert fald rigt udstyret.

På den første skive befinder sig ikke det kommentarspor med Steven Spielberg, som man godt kunne have håbet på. Han dukker op i en lille videoindledning og fortæller om kærligheden til filmen, og vi får tilmed en rimelig forklaring på, hvorfor han havde behov for at finde den frem igen til en repremiere.
I stedet må vi nøjes med et spændende lydspor fra den live-opførelse af John Williams orkester-score, som blev opført i Shrine Auditorium til 20 års-jubilæet. Der er en helt anden sammenhæng i musiksiden, når den får lov at spille i fulde to timer. Programmet, der går bag om begivenheden, er også ganske spændende.

På disc 2 er der en ordentlig stak interessante dokumentarprogrammer om arbejdet med filmen, samt en stak lir til de yngste. Hvorvidt gennemgangen af de enkelte planeter i vores solsystem med ET's knirkende stemme vækker jubel hos yngre tilskuere, ved jeg ikke, men grænseløst irriterende er det under alle omstændigheder. Langt mere spændende er til gengæld en lang række af de skitser og tegninger, som danner baggrund for den endelige udseende på filmhistoriens vel nok mest elskede rumvæsen. Et must for fans - og et ganske fornuftigt køb for alle andre.