Anmeldelsesdato:27-11-2002
Steven BrandMemnon
Kelly HuCassandra
Michael Clarke DuncanBalthazar
Grant HeslovArpid
Peter FacinelliTakmet

Schwarzenegger-light...

Det er helt OK at have paraderne oppe, når man ser Scorpion King, af flere årsager endda. Dels har det ikke været nogen hemmelighed, at filmen efter første tur på klippebordet var alt, alt for kort – og når filmholdet ligefrem bliver nødsaget til at gå ud og få flere skud i kassen, kan man godt tillade sig at være skeptisk. Dernæst er Scorpion King noget så kronologisk forvirrende som en prequel til to film, hvor den første var en remake af en 70 år gammel film. Og endelig er hovedrolleindehaveren ingen mindre end WWF-stjernen Dwayne Johnson, også bedre kendt som 'The Rock' – og markedsføringskanonerne har siden dag 1 været i position for at skyde ham op på stjernehimmelen som den næste Arnold Schwarzenegger.

Mission: Impossible?
Referencetitlen kunne derfor umiddelbart være Conan: The Barbarian, hvor gode, gamle Arnie for første gang lyste op på lærredet med sine olieindsmurte biceps. I Scorpion King befinder vi os i nogenlunde samme omgivelser, placeret i det antikke Mellemøsten længe før der overhovedet var tale om pyramider. Den onde Skorpion Konge, Memnon, bruger behændigt troldkvinden Cassandras spådomskræfter til at tilrettelægge sine kampplaner og har næsten udryddet alle sine fjender. Tre arkadiarer bliver hyret af de overlevende klaner til at slå Cassandra ihjel, så Memnon kan væltes fra sit grusomme styre – en af dem er lederen Mathayus.
Efter en tumultagtig tur gennem forræderi, kidnapning og andre letfordøjelige passager har Mathayus fået et par følgesvende, heriblandt den nubiske kæmpe Balthazar, en forsker med foruroligende godt tjek på opfindelser, som virker tidsmæssigt voldsomt malplaceret (såsom krudtet og katapulten) og en hestetyv udstyret med nasal vokal og dårligt skrevne jokes. Således kan kampen tages op mod Memnons horder med dertil hørende kampscener.

Begrænset ordforråd
Formen er defineret og prøvet før, og Scorpion King erkender dette fuldt ud. Fortællingen er fyldt af plothuller, mere eller mindre grinagtige special effects og replikker, der kun vil gå over i historien, fordi de vil blive parodieret af teenagedrenge i massevis.
Alligevel er filmen ikke uden underholdningsværdi, hvilket igen leder tankerne hen på netop Conan, der i sin tid blev slagtet af pressen – men alligevel viste sig at være mindeværdig nok til, at de fleste kan nikke genkendende til den i dag. Om end Dwayne Johnson ikke har helt samme fysiske fremtoning som Arnie, kan man godt forstå hans store popularitet i Wrestling-kredse; kvaliteten af hans one-lines er dog ikke præget af den store humor, og generelt set er dette Scorpion Kings største problem; en anelse mindre selvhøjtidelighed havde været velkommen.

Selvfølgelig kun til drengerøve
De idiotiske detaljer, som filmen svælger i, bliver nærmest afviklet med en selvfølgelighed for genrens akavede forhold til sund fornuft – og det er i sidste ende et charmerende træk. Her er intet fortænkt eller noget forsøg på at gå nye veje, og hvis man kan acceptere det uden at slå sit kritiske analyseapparat til – ja, så er Scorpion King mindst lige så underholdende som de to The Mummy-film. Mindre sjov, mere actionpræget – og med en måske gryende actionstjerne i en hæderlig debutpræstation.

DVD-udgivelsen af Scorpion King hører til den slags, der drager stor fordel af, at filmen ikke klarede sig så godt i biografen. En luksusudgivelse, der bugner af så meget ekstramateriale, at den er uundværlig, hvis man bare har lidt appetit på The Rock. Det sædvanlige arsenal af outtakes (scener, der går galt), slettede scener, redigerede versioner af hovedsekvenser og en mulighed for at se hele filmen inklusive de slettede scener i en såkaldt ’enhanced version’. Alt dette er om ikke andet med til at give et godt billede af, hvor usikker instruktøren Chuck Russell har været i sit arbejde.

Derudover finder man en pæn håndfuld featureprogrammer, hvor ’The Making Of’ overfladisk dækker arbejdet bag filmen, mens der er separate indblik i filmfolkenes arbejde med special effects, kostumer, produktionsdesign, kampsekvenserne og nærkontakten med dyr. Mest underholdende er dog, hvis man ikke er så meget til information om produktionsforhold, featuren om det ’nære’ venskab mellem Michael Clarke Duncan og Dwayne Johnson, som ser ud til at more sig storartet ved at lave en skodfilm sammen.

To kommentarspor er der også blevet plads på skiven, der jo ikke lider af at være tynget ned af en lang film. Ingen af dem er synderligt interessante, men igen: Hvis man er til amerikansk wrestling og virkelig vil dyrke The Rock, så er hans kommentarspor i hvert fald fuldt ladet med masser af testosteron og lidt insideinformationer om wrestlingsporten.
Endelig runder en musikvideo og lidt reklame i form af trailers og en trailer for videospilsudgaven af Scorpion King bonusmaterialet af, hvis man da ikke benytter sig af DVD-ROM-mulighederne, hvor man bl.a. kan få adgang til hele storyboardet.