Anmeldt af:Jesper Vestergaard

John StandingPhilip Emmenthaler
Matthew DelamereStorey Emmenthaler
Shizuka InohSimato
Vivian WuKito
Toni ColletteGriselda

I en mands billede

Den ældre belgiske rigmand Philip Emmenthaler har mistet sin kone. Det er i denne sammenhæng trist, fordi hun, i følge ham selv, var den eneste, der var kompatibel med hans penis. Den opfattelse skal hans søn Storey imidlertid hurtigt få lavet om på. Han vender hjem fra Japan, hvor han administrerer en række af faderens spillehaller, til faderens store tomme hus i Genève. Storey er en sand selvoptaget elsker, der ikke er bange for at kaste sig ud i udforskningen af alle seksualitetens aspekter. End ikke når det kommer til hans forhold til faderen. Han trøster faderen ved at ligge sig nøgen hos ham, og forsikrer ham om, at alt nok skal blive godt igen.

Det arketypiske harem
Storey tager faderen med i biografen til en visning af Frederico Fellinis , hvor Fellinis smukke kvinder vækker driften igen hos den gamle romantiker Philip.
Far og søn bliver nu enige om at benytte alle husets tomme værelser til kvinder af forskellig art. Den underliggende ide er at samle noget, der skulle være de klassiske arketyper for den mandlige seksuelle fantasi: 8 kvinder og en halv. De skal tjene dem i deres jagt på den rene nydelse. Det er utvivlsomt det mest mandschauvinistiske projekt, der længe er blevet præsenteret på film. Men det går dog heller ikke helt, som de to mænd forventer.

En kunstfilm
På trods af Peter Greenaways noget sære og ublufærdige form for humor er der rigtigt meget at hente i denne film. Ikke bare er faderen og sønnen, spillet af John Standing og Matthew Delamere, en herlig dynamisk duo, der udfolder stor charme alene såvel som i kraft af deres sammenspil. 8½ Women er også en rigtig kunstfilm. Et lidt slapt udtryk, men ikke desto mindre dækker det over, hvad denne film har at byde på. Filmen fornemmeste styrke er dens stramt komponerede billedsprog, hvor hver eneste indstilling er et kunstværk i sig selv.
Igennem et væld af mere eller mindre tydelige referencer til kunsthistorien kommenterer filmen litteraturens og billedkunstens udtryk for mandens forhold til kvinder. Og ikke mindst kommenterer den Frederico Fellinis mesterværk fra 1963. Udover at være det klare ophav til titlen, så er Fellinis film også grundlaget for filmens tematiske horisont. Fellini præsenterede i sin film noget, der skulle ligne 8½ arketyper for den mandlige seksuelle fantasi. Det er det materiale, Peter Greenaway arbejder videre på i sin film.

Ofringer for teorien
Filmen kan ikke karakteriseres som et mesterværk. Dertil er selve historien for løs. Der forekommer en del ofringer af de rent fortælletekniske kvaliteter til fordel for filmens teoretiske opbygning og intellektuelle stillingtagen. Ofringer som Peter Greenaway også er blevet kendt for at bringe i tidligere film som Tegnerens kontrakt fra 1982, Drowning by Numbers fra 1988 og senest The Pillow Book fra 1995.
At Greenaway mere er en kunstner end en fortæller fremgår kun alt for tydelig af hans værk. Derfor vil 8½ Women sikkert også blive husket og analyseret i lang tid fremover, som et intellektuelt og kunstnerisk værk med et væld af smukke og mesterligt komponerede billeder.

Hvad hedder George Clooneys onkel, der i 1950 havde sit livs rolle som Cyrano de Bergerac?