CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Abril Despedaçado

Produktionsland:
Brasilien

Produktionsår:
2001

Manuskript:
Karim Ainouz, Sérgio Machado, Walter Salles efter roman af Ismaïl Kadaré

Producere:
Arthur Cohn

Fotograf:
Walter Carvalho

Klipper:
Isabelle Rathery

Komponist:
Ed Cortês
Antonio Pinto [II]
Beto Villares

Censur:
Tilladt for alle over 11 år

Distributør:
Walt Disney Studios Motion Pictures

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(14 stemmer)

Læs også...
Nyheder:
01-10-03:
Jennifer Connelly i mørkt vand
07-10-02:
Brasiliansk overraskelse i Rio
 
Anmeldelser:
27-08-04:
Motorcykel Dagbog
 
Artikler:
19-05-04:
Cannes '04: Brasiliensk roadmovie om Che Guevara
 


Bag solen

Anmeldt af:Karsten Christian-Laursen
Genre:Drama
Varighed:92 minutter
Instruktør:Walter Salles
 
Premieredato:04-10-2002
Medvirkende:Som:
José DumontFather
Rodrigo SantoroTonho
Rita AssemanyMother
Ravi Ramos LacerdaDreng/Pacu
Luiz Carlos VasconcelosSalustiano
Flavia Marco AntonioClara

Når far vil have blodhævn
 
Navnet Walter Salles vil nok ikke umiddelbart sige de fleste noget, men lægger man landet Brasilien og filmen Central Station oveni, vil en del nikkende hoveder nok begynde at give sig til kende. Den brasilianske Oscarnominering fra 1999 vandt ganske vist ikke guldstatuetten – der i stedet gik til Roberto Benignis Livet er smukt - men historien om drengen Josué og den gnavne Doras venskab kan alle stadig huske. Brasilien kom med på filmverdenskortet igen. Sidste år - tre år efter succesen - skulle instruktøren så møde verdens forventninger. Udspillet Bag Solen er nu kommet til Danmark og selvom forberedelsestiden var både lang og resulterede i en charmerende billedforfører af de sjældne, mangler historien desværre det mod, man havde turdet håbe på.


Copyright:
Buena Vista
Den brasilianske højslette 1910
Salles forlader med Bag Solen nutidens sociale realisme fra Central Station og springer til den brasilianske højslette i 1910 og et lidt stereotypt familieportræt, hvor personerne først og fremmest er moralens aktanter. Det kunne ellers ligne et sikkert træk, for handlingen er adapteret til Brasilien fra den allerede anerkendte roman Ufuldendt april af albaneren Ismail Kadaré, men Salles har desværre ladet sig beruse af sine egne svimlende billedfortolkninger. Istedet svælges der i ofrenes uskyld og filmen får aldrig stillet helt skarpt på det vigtigste - temaet. Det handler om blodhævn. Historiens fortæller er den mindreårige Dreng – han hedder bare Dreng, fordi ingen har bekymret sig om at navngive ham – og som han siger til de indledende billeder af en blodplettet skjorte, er det historien om ham selv, hans bror Tonho og en skjorte i vinden.

”I de blindes land betragtes de enøjede som gale”
Drengen og Tonho bor i ødemarken med deres betydningsløse mor og nådeløse far, der kun har familiens ære og blodhævn i tankerne. Deres tredje bror er blevet dræbt af nabofamilien grundet nogle landstridigheder, og når hans blodplettede skjorte er størknet gul, er det Tonhos pligt at inddrage øje for øje. For ”i de blindes land betragtes de enøjede som gale”. Tonho påtager sig modvilligt sin skæbne og beder forgæves om våbenhvile. Han vil aldrig kende følelsen af at elske en kvinde, siger den ligeså nådesløse nabo, men kan Tonho stikke en pind i skæbnens hjul, da den gudindeskønne gøgler Clara kommer forbi og gør verden lidt mere udholdelig?


Copyright:
Buena Vista
Flottere bliver det ikke
Der tales som regel med store billedeord, når fotografen sætter det brede cinemascopeformat for filmgourmeter i kameraet. Bag Solen er ingen undtagelse og har først og fremmest retfærdiggjort sin adaption fra bogen til lærredet med fejende, forrygende og exceptionelt flotte billeder. Tak til Salles’ hoffotograf Walter Carvalho for de mættede stemninger i rørsukkerbrune farver, der bliver lige så stinkende og kvælende, som det er nødvendigt for portrætteringen af skæbnens uretfærdighed i både postkortskønne og uudholdelige omgivelser. Bag Solen kan ses og anbefales alene for dem og for skuespillerne, der fylder dem ud.

I solen – ikke bag
Desværre kommer vi aldrig rigtig bag om karaktererne eller selve blodhævntemaet i filmen. Faktisk aldrig rigtig ’bag solen’, der bager skånselsløst på den grusomme far, så man kan se års slid og fornedrelse i hans ansigts furer. Vi sveder og pruster gerne med, men får aldrig det afgørende indblik i de mørke pletter, der sammen med de gamle mænds blindhed må være årsag til dette blodhævnsvanvid. Denne galskab, der har hærget verden over, fra vores eget fortidige Nord som beskrevet i de islandske sagaer, til nutidens Østen og dagens daglige historieskrivning i Palæstina/Israel-konflikten. Ikke mindst derfor havde det været så meget mere interessant at få lov at kigge ned i afgrundens mysterium. At spørge hvorfor. At komme bag om faderen, naboen og deres meningsløse kamp. I stedet giver Bag Solen kun et medfølende blik fra ofrenes eviggyldige synsfelt, så vi kan stille os lige så uforstående og uretfærdigt behandlet som dem. Det kommer der ikke så meget nyt ud af, men meningen – eller underholdningen om man vil - er god nok.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Hjertelandet20/9
BlacKkKlansman20/9
Bare Juliet20/9
The Predator13/9
The Seagull13/9
Mod solnedgangen13/9
In the Aisles6/9
Den dag på stranden6/9
The Raft5/9
Ordets magt30/8
Flere bio-anmeldelser
 
Peter Kanin3/9
Avengers: Infinity War31/8
Rampage Out of Control27/8
A Quiet Place24/8
Ready Player One17/8
Pacific Rim Uprising13/8
You Were Never Really Here10/8
Red Sparrow20/7
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvem var IKKE i med i overvejelserne, da man skulle caste hovedrollen til Dirty Harry?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google