Anmeldelsesdato:08-10-2002
Dennis ChristopherEddie Kaspbrak
Richard MasurStan Uris
Annette O'TooleBeverly Marsh Rogan
Tim ReidMike Hanlon
John RitterBen Hascom

Klovnen og rutschebanen...

Det er svært at blive totalt overvundet af filmatiseringen af Stephen Kings monstrøst store bog 'It', der handler om syv børns kamp mod et ondt væsen, der truer med at udrydde dem alle – både i deres barndom og tredive år senere i deres voksenliv. Som det var tilfældet med romanen, halter filmens historie lidt for meget.

De unge år
Stephen King's It er produceret som en miniserie til tv, der varer lige under de tre timer, og som sådan er der tid nok til at bevæge sig rundt i det litterære værk, som Stephen King har skabt forud for filmatiseringen. Tre timer er lang tid, men den første halvdel af filmen, eller første del af serien om man vil, glider stille og roligt i et behageligt tempo. Her følger vi de syv hovedpersoner som børn, og her oplever vi deres første møde med det væsen, der står bag mordet på et antal mennesker, mest børn, i den lille by Derry i 1960’ernes USA. Væsnet viser sig at være en klovn med overnaturlige kræfter, som dukker op i byen hver 30. år for at føde på befolkningen i en lille by. Og det ubehagelige er, at det kun er børn, der kan se ham. Kun børnene er i stand til at ryste den forbandelse, der ligger over byen, af deres rygge og forsøge at bekæmpe det onde, inden det dræber dem alle. Det er et spændende præmis, der i bogen bliver kombineret med en generel svælgen i barndommens magi – et element, som desværre ikke bliver udforsket helt tilstrækkeligt i filmen.

Jeg hader voksne
Livet som voksen er ikke let, og det er det heller ikke for vores syv venner, der ellers hver især (med en enkelt undtagelse) har succes på deres respektive fronter. Alligevel er de, uden rigtig at vide hvorfor, neurotiske, nervøse og forfaldne til livets laster. I deres voksenliv er der ikke plads til klovnen Pennywise (der spilles af Tim Curry), og det er kun den efterladte Mike Hanlon, der bibeholder minderne om den frygtelige tid, da de udkæmpede deres kamp mod dæmonen. Det er i den rolle, han 30 år efter opgøret må ringe til de seks kammerater og fortælle dem, at Pennywise igen er tilbage, og det nu er tid til at holde deres fælles løfte om altid at vende tilbage for at bekæmpe dæmonen, hvis den skulle dukke op igen. Og så ruller bolden endnu en gang, og mens det naturligvis er anderledes at se de syv som voksne, forfalder de ret hurtigt til deres gamle mønster og deres gamle roller, hvilket desværre også resulterer i, at historien i store dele gentager sig selv.

Rystebuks
Desværre synes filmen, ligesom dens hovedpersoner, ikke at kunne håndtere skiftet mellem barndom og voksenliv, og det er på trods af ganske hæderlige præstationer fra de mange skuespillere. Instruktøren Tommy Lee Wallace forsøger at holde styr på historien og de mange hovedpersoner, men det hele løber lidt fra ham, og forsøget på at favne over det hele drukner i sidste del af filmen i instruktørens godmodige forsøg på at lade alle komme til orde. Det er lidt trist, for filmen har mange gode takter og spændende øjeblikke, hvor historie og skuespil når et fælles, og rimeligt højt, plateau. Der er scener, hvor filmens skurk, klovne-dæmonen Pennywise, formår at skræmme livet af både vokse hovedpersoner og tilskuere, og så er der øjeblikke, hvor man tager sig til panden og græmmer sig over enten trist dialog eller pludselige sløve momenter. Det gør det til en lang affære at være en del af filmens afsluttende time, og det er synd og skam, at det skal ødelægge, hvad der ellers er en ganske fornuftig film...

Den dobbeltsidede dvd rummer ikke andet end filmen og et kommentarspor, som ongle steder er en træg oplevelse, men som andre steder er vældig interessant, fordi instruktør Tommy Lee Wallace bidrager med nogle fornuftige reflektioner over filmens åbenlyse fejl og mangler. Han er ærlig og fornuftig at høre på, og han forfalder ikke nær så let som de skuespillere, der er med på sporet, til at tale om gamle dage og om, hvorledes de spiste middage sammen inden filmoptagelserne. Men ud over kommentarerne er der ikke rigtig noget at hente på denne front.