Anmeldelsesdato:25-07-2000
Bruce Willisdr. Malcolm Crowe
Haley Joel OsmentCole Sear
Toni ColletteLynn Sear
Olivia WilliamsAnna Crowe
Donnie WahlbergVincernt Gray

Seks sanser er én for meget

Børnepsykologen Malcolm Crowe har succes med sit arbejde og er lykkelig med sin kone Anna, men en sen aften ændrer alt sig. Malcolm bliver konfronteret med en tidligere klient Vincent Grey, der nu som voksen stadig har de samme problemer, som Malcolm et årti tidligere ikke formåede at hjælpe ham med. Det bliver en skæbnesvanger aften for Malcolm, men det får ham også til at indse, hvor vigtigt han skal behandle sine lignende klienter.

Anden chance
Nogle måneder efter er han i fuld gang med en sag involverende en dreng, der minder meget om Vincent Grey. Den 9-årige Cole Sear viser tydelige tegn på social isolation, indelukkethed og humørsvingninger. Men den hemmelighedsfulde Cole er ikke meget for at snakke med Malcolm, der nægter at give op, og lidt efter lidt begynder Cole da også at stole nok på ham til at fortælle ham sin uhyggelige hemmelighed.

Kæmpesucces
Det er manuskriptforfatter og instruktør M. Night Shyamalans tredje film, hans første to er der ingen, der har hørt om, og havde han ikke haft så prominente navne med i Den sjette sans havde den nok også fløjet hen over hovederne på de fleste. Det gjorde den heldigvis ikke, og allerede i dens åbningsweekend i august måned sidste år strømmede amerikanerne i biografen for at se filmen. Fem uger i træk indkasserede gyseren næsten 30 millioner dollars. Den slags er fuldstændig uhørt, selv i landet hvor intet er umuligt. I dag er filmen USA's 12 mest indspillende film nogensinde. Det er lidt af et visitkort at have med sig til Europa.

Elegant og velfungerende
Den sjette sans’ enorme succes er fuldstændig velfortjent. Allerede fra åbningssekvensen starten uroen. Med James Newton Howards ildevarende lydspor er stemningen sat. I et jerngreb fastholder Shyamalan uhyggen hele filmen igennem. Men han veksler elegant mellem forventning og direkte spænding. Rastløst sidder man i sit sæde og føler sig aldrig sikker på noget tidspunkt. Selv de rolige øjeblikke mellem Malcolm og Cole er nervepirrende. Fremragende forståelse for den optimale udførelse af sit eget materiale er en velkommen egenskab som den spændende Shyamalan ligger inde med. Han har fornemt snirklet sig uden om både plothuller og selvforherligelse, og resultatet er en stram og velfungerende historie, der med snigende nøjagtighed går lige til sagen.

Oscarnominering til Osment tak!
Hans skræmmende historie byder også på velskrevne personer, man aldrig mister troen på. Bruce Willis som børnepsykologen er for en gang skyld temmelig farveløs, men han klarer fint opgaven som den triste læge, og rollen som Cole bliver spillet af en af Hollywoods mange talentfulde børneskuespillere. Haley Joel Osment er nok mest kendt for sin rolle som Forrest Gump’s søn, men han har lavet en masse andet, der hjælper til at gøre ham afslappet foran kameraet. Osment er fuldkommen vidunderlig, og han portrætterer Cole med sårbar indlevelse og hypnotisk skrøbelighed. Han gør Cole så ægte og troværdig, at man næsten selv kan mærke hans angst på sin egen krop og sjæl. Stort skuespil.

Vellykket kombination af de rette elemnter
Den sjette sans er ikke for folk med sarte nerver. Hvor det sidste stykke tids andre såkaldte gyserfilm har været proppet med humor og platte gags, er Den sjette sans den fuldendte gyser. Den sitrende atmosfære og den ubehagelige historie, der konstant overrasker og spreder uhygge, er så vellykket en kombination, at filmen også anden og tredje gang stadig er lige gribende og medrivende.

Ekstramaterialet på den pligtopfyldende DVD-udgivelse lever flot op til filmens værd. Der er en mængde af små interviews om alt muligt interessant om filmen, fra valget af skuespillerne, til slettede scener, om musikken og meget andet relevant for en bedre og dybere forståelse. Personligt havde jeg meget gerne set 'instruktørens kommentarer', men de mange fine interviews er en acceptable erstatning. Billed- og lydsiden får et ekstra løft på det digitale medie - og med en ordentligt teknik inde i stereoanlægget bliver gysene kun forstærket af det fine arbejde på lydsiden.