Karl BilleTopper
Joachim KnopJohnny Rockett
Pernille SchrøderPip
Peter Oliver HansenPep
Bente EskesenMor/Moster

Milles mareridt og ønskedrøm

Producenten Regner Grasten satte sidste forår sin egen musical op i Glassalen i Tivoli. En stor succes med udsolgte forestillinger og lange køer ved billetlugerne. Kombinationen af de mest elskede unge ansigter i dansk tv og film og sceneshow med musik, dans og højt humør var en økonomisk gevinst, som med Filminstituttets noget unødvendige hjælp nu er omsat til en filmversion. Historien og musikken er den samme – og i lange passager minder filmen også om en optagelse af sceneshowet med sine tydelige kulisser og sært teateragtige spil. Men heldigvis får instruktøren Charlotte Sachs Bostrup også udnyttet filmmediet i forbindelse med stykkets mere fantastiske elementer.

Jamen, hun er da sød, som hun sidder der og synger så ensom og trist....
Buena Vista
De store drømme
Hovedpersonen Mille (Sofie Lassen-Kahlke) har haft en hård opvækst. Faderen var letmatros, som der i åbningssangens mundrette rim bliver fortalt, men han døde under krigen og efterlod kone og barn tilbage i storbyens mylder. Storbyen er New York, men det bliver aldrig formuleret tydeligere end da vi i et kort glimt skimter Frihedsgudinden i baggrunden, for stedet er ikke vigtigt, når man fortæller en eviggyldig historie. Moder (Bente Eskesen) og Mille vasker gulv i den lokale biograf, Mille drømmer om det søde liv sammen med filmstjernen Johnny Rockett (Joachim Knop), som hun hver aften ser kysse heltinden under ”The End”-skiltet, og da de en dag får arbejde i filmstudiet, som ligger ved siden af biografen, går drømmen om at møde ’filmflødebollen’ i opfyldelse. Inden har Mille dog mødt en ung mand (Karl Bille), som bliver kørt ned og dør for øjnene af hende med hendes billede og adresse knuget i hånden. Hvem er den mystiske fremmede mon?

Fra støvet til lærredet
Vi møder ham igen oppe i himlen, hvor han får en kølig velkomst af Sankt Peter (Claus Bue) og Ærkeenglen Gabriel (Henrik Prip). Hans navn er Topper, han lever for rock’n’roll, men bliver sendt til engleeksamen, hvor en tilfældigt udvalgt pige bliver hans opgave, hvis hun kalder på ham skal han sørge for at hjælpe hende videre i livet. Pigen er selvfølgelig Mille, og bare rolig, hun skal nok kalde.
Nede på jorden har Johnny Rockett nemlig forelsket sig godt og grundigt i Mille. Filmstudiet skal indspille historien om Askepot og kan ikke finde en kvindelig hovedrolle, så der skal holdes åbne prøver – og gør superstjernen sit til at overtale Mille. Den værste modstander er hendes egen kusine Viola (Xenia Lach-Nielsen), som ledsaget af sin mor (også Bente Eskesen) gør alt for at gøre livet surt for Mille og hendes mor. Milles mor har lånt penge hos sin søster til at åbne en mælkepop – et in-sted, hvor der serveres milkshakes til de hippe kunder. Forretningen går strygende, men på højdepunktet, hvor lånet skal betales endeligt tilbage, dør moderen i et trafikuheld, og så er Mille efterladt helt alene tilbage, kun ledsaget af englene Pip (Pernille Schrøder) og Pep (Peter Oliver Hansen), der har slået rod i mælkepoppen. Men med en filmstjerne som bejler og sin egen personlige skytsengel i Topper er der intet, der kan stoppe en ung pige med drømmen om en karriere på det hvide lærrede.

Topper har ingen problemer med himlen....og alle de dansevillige englebasser!
Buena Vista
Askepot med mælkeskæg
Det er faktisk en ganske sympatisk lille historie, som Regner Grasten under sit faste pseudonym Torvald Lervad får fortalt. Inspirationen er naturligvis eventyret om Askepot og for at få Mille helt ned på gulvet, før lykken vender, bliver hun udsat for et sandt bombardement af ulykker i løbet af filmens korte spilletid. Men der er altid en eftertænksom sang på læben, som lynhurtigt sætter tingene i perspektiv og bringer hende videre i livet. Vi befinder os i 50’erne, livet er ukompliceret og den gryende ungdomskultur er for første gang ved at definere sig i tomrummet mellem børn og voksne. Det er en spændende periode, og rammen til ordentlig fortælling forklædt som musical er faktisk til stede, men desværre kan hverken sangtekster eller dialog løfte materialet ordentligt. Især sangene har en slem tendens til at hænge fast i det hængedynd, hvor ”hjerte” altid vil rime på ”smerte” – og nok har intentionen været at hele familien skulle kunne følge med, men derfor behøver banaliteterne ikke ligefrem stå i kø, når de medvirkende åbner munden.

Fornuftig filmversion
Hvad filmen ikke har i dybde, har den til gengæld fået i overflade. Det er en tydelig studieproduktion, men det gør ikke så meget, for det har altid ligget godt til genren. Vi er på forhånd bevidst om det urealistiske i, at personerne bryder ud i sang midt i en sætning, så det betyder ikke det store, at omgivelserne også signalerer et brud med det realistiske – tænk bare på "West Side Story". Modvægten ligger i showværdien og de dynamiske og velkoreograferede sangsekvenser, hvor der danses og klippes med stor energi. Der performes bedre end der egentlig synges med undtagelse af Joachim Knop, der suverænt besidder forestillingens bedste stemme, men der er nu alligevel en ganske hyggelig stemning over at se de nationale darlings give den for fuld gas. Askepop kunne have været meget bedre både musikalsk og som historie, men det konkrete projekt med at føre en elsket teatermusical over til filmens verden er blevet udført fornuftigt og med snildt håndelag, og alle der i sin tid så den i Tivoli kan roligt løse billet igen for at få den ekstra dimension med.