CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Bella Martha

Produktionsland:
Italien, Tyskland, Østrig, Schweiz

Produktionsår:
2001

Manuskript:
Sandra Nettelbeck

Producere:
Karl Baumgartner
Christoph Friedel

Fotograf:
Michael Bertl

Klipper:
Mona Bräuer

Komponist:
David Darling
Keith Jarrett
Arvo Pärt

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Gloria Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(21 stemmer)

Læs også...
Nyheder:
27-09-05:
Tyske Bella Martha amerikaniseres
24-01-03:
Egoyan i spidsen for Berlinale-juryen
14-01-03:
På halvvejen topper blandt lokale kritikere
12-12-02:
Trange tider for tyske film
09-12-02:
Almodóvar blev årets Europamester
 
Anmeldelser:
28-04-06:
Bliv hvor du er
08-03-04:
Goodbye, Lenin!
11-10-02:
Sidste kys
16-10-00:
Til salg
 
Artikler:
26-03-04:
Natfilm '04: Made in German
13-12-02:
Premiereinterview: Sandra Nettelbeck
 

Læs også...
I temaet Sandra Nettelbeck:
 
Premiereinterview: Sandra Nettelbeck

Bella Martha

Anmeldt af:Christian Hansen
Genre:Komedie/Romantik
Varighed:107 minutter
Instruktør:Sandra Nettelbeck
 
Premieredato:13-12-2002
Medvirkende:Som:
Martina GedeckMartha
Maxime FoersteLina
Sergio CastellittoMario
August ZirnerMarthas terapeut
Sibylle CanonicaFrida
Katja StudtLea

Hjerter i Hamburg
 
Martha går til psykolog. Hun ved ikke selv hvorfor. Hun mener ikke selv, hun har problemer, men hendes chef har tvunget hende til at gå. Vi præsenteres for Martha gennem en af disse samtaler, og det går hurtigt op for os, hvad det drejer sig om. Marthas lidenskab for madkunst overskygger simpelthen alle andre af tilværelsens aspekter. Hun lever og ånder for sit job som chefkok på en italiensk restaurant i Hamburg. Og som psykologen må sande, er maden Marthas måde at kommunikere med omverdenen på. Det er således ham, der gentagne gange må spørge Martha, om de ikke burde snakke om noget andet end mad.


Copyright:
Gloria Film
En almenneskelig historie frem for alt
At figuren Martha ikke falder på gulvet som en patetisk, selvhøjtidelig, arbejdsliderlig og ufrivilligt komisk konstruktion – men faktisk bliver et levende væsen med særheder og almenmenneskelige problemer – skyldes langt hen ad vejen Martina Gedeck. Vi tror på hende og Martha fra første scene. Instruktørens utvetydige solidaritet med sin hovedperson har også en andel i, at denne film til fulde lykkes.
Instruktør og manuskriptforfatter Sandra Nettelbecks lille genistreg er at lade noget ganske uventet ske i Marthas perfekte verden, hvor alt drejer sig om mad. Noget som Martha må tage stilling til, gøre noget ved og som derved forandrer alt.

Dødsfaldet
Marthas søster dør i en ulykke og den 8-årige datter Lina (Maxime Foerste) står alene tilbage (faderen bor vistnok et sted i Italien). Lina flytter ind hos Martha. Martha må forholde sig til Linas sorg oveni sin egen, og samtidig få hverdagen til at hænge sammen. Lina skal have mad, hun skal have et sted at sove og hun skal op og i skole hver morgen.
Det er i mødet med Lina, og de prosaiske udfordringer det medfører, at Martha træder i karakter og vel i sidste ende vokser som menneske. Det lyder banalt (og er det vel osse), men problematikken fremstilles så nænsomt, ægte og fuldstændigt uden sentimentale mislyde, at man rammes som tilskuer.


Copyright:
Gloria Film
Den italienske forbindelse
Først et godt stykke inde i handlingen går det op for en, at der også er tale om en kærlighedshistorie. I restaurationskøkkenet får Martha den talentfulde italienske kok Mario (Sergio Castellitto) som kollega og konkurrent. Men hvad der videre sker – og hvilken rolle Marthas underbo Sam (danske Ulrich Thomsen) spiller i historien – skal ikke røbes her. Man overraskes op til flere gange og Nettelbeck formår at styre udenom genrens værste klichéer. Historien om Martha og Lina flettes fint ind i den efterfølgende kærlighedshistorie og historierne er på en meget tilfredsstillende måde afhængige af hinanden.

Romantiske danskere
Bella Martha burde have en god chance hos det publikum, der faldt pladask for Susanne Biers Den eneste ene (1999). I Biers film bruger Niller (Niels Olsen) køkkenet som metafor for alting, hos Nettelbeck bruger Martha maden. Begge film tror betingelsesløst på kærligheden, og vi tvinges til at høre efter.
Man skraldgriner ikke af Bella Martha, men smiler snarere af omstændighederne. Filmen er underholdende, varm og solidarisk i sine menneskeskildringer. Måske kan den lune lidt i mørket og kulden her højt mod nord og ind under jul.
Filmen giver i hvert fald en lyst til et genhør med den atmosfæriske Keith Jarrett-komposition ”Country” fra albummet My Song (1978), som er ophøjet til ledemotiv på filmens lydside, hvor en række Arvo Pärt-kompositioner i øvrigt også er at finde.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Seneste kommentarer: (4 i alt - Læs alle)
 
ForfatterIndlæg
palle espersen, greve
5-11-2003 10:38
- en af de morsommeste og bedste tyske film, jeg har set...har siden premieren forgæves forsøgt at finde den på video.

Huda
10-2-2003 18:24
jeg synes at filmen er ret god. De to hovedpersoner er virkelige gode, især italieneren....

dorte fogh
26-12-2002 17:55
den er for fed

AM
23-12-2002 23:44
Martina Gedeck er en fryd for øjet, og filmen er velspillet, men særdeles forudsigelig.


 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
The Predator13/9
The Seagull13/9
Mod solnedgangen13/9
In the Aisles6/9
Den dag på stranden6/9
The Raft5/9
Ordets magt30/8
Mile 2230/8
De Utrolige 230/8
Lykke-Per30/8
Flere bio-anmeldelser
 
Peter Kanin3/9
Avengers: Infinity War31/8
Rampage Out of Control27/8
A Quiet Place24/8
Ready Player One17/8
Pacific Rim Uprising13/8
You Were Never Really Here10/8
Red Sparrow20/7
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Joel Schlesinger instruerede i 1971 den første større film, hvor de mandlige hovedpersoner kysser hinanden på læberne – hvad hedder filmen?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google