Anmeldelsesdato:03-12-2002
Donnie Wahlberg2nd Lt. Carwood Lipton
Ron LivingstonCapt. Lewis Nixon
Matthew SettleCapt. Ronald Speirs
Rick Warden1st Lt. Harry Welsh
Frank John HughesS/Sgt. 'Wild Bill' Guarnere

Destilleret krig

Hvis du ikke fangede Band of Brothers, da den blev sendt på tv under titlen 'Kammerater i krig', er DVD jo et vidunderligt medie, hvor man uden at skulle optage flere hyldemeters plads med videokassetter kan havde adskillige timers god underholdning liggende. Og god underholdning er netop hvad Band of Brothers er - uden at forfalde til forfladigende spekulation i krigens rædsel er den et stærkt og medrivende førstehåndbillede af livet for en gruppe unge soldater under landgangen i Normandiet. Budgettet for tv-serien lå på $120 millioner, hvilket matcher en 3-4 pæne Hollywood-produktioner – og det kan mærkes i de hyppige krigsscener, hvoraf et par stykker er åndeløst flot forløst – både teknisk og rent filmisk.

En ren fortælling
Efter at have udholdt pinslerne på hjemmefronten under den selvretfærdige Captain Herbert Sobel (Venners David Schwimmer i en modigt valgt rolle) bliver 5. kompagni (eller Easy Company) sendt til Europa i et forsøg på at gøre livet lidt lettere for de allieredes troppers kamp mod Hitlers vaklende krigsmaskine, men de store politiske forklaringer er ikke relevante for de tyve faldskærmssoldater, vi kommer til at følge. Alene gjorde de ingen forskel, og selv om de reelt nok ved, at de sammen med de mange tusinde mand, der fulgte, var de en vigtig brik i de sidste måneders kamp, så er det hele tiden det lille univers umiddelbart omkring dem og de nære forhold, som er i centrum. Det er en flot og konsekvent linie, der trækkes fra første afsnits hårde træning i Staterne til tiende afsnits afslutning på rædslerne, og historiens fine fokus på det nære i forholdet mellem soldaterne overrasker en del, når to af bagmændene er Steven Spielberg og Tom Hanks, der i den på mange andre måder mesterlige Saving Private Ryan fra 1998 i højere grad dyrkede den lidt for store og patriotiske historie. I Band of Brothers, der er baseret på de virkelige begivenheder beskrevet i Stephen E. Ambroses historisker bøger, drager tropperne ikke ind i Frankrig for at redde en navngiven helt og opnå heltestatus, men blot for at overleve og forsøge at få styr på en fjende, som de nok kender fra nyhedsbulletinerne, men som ikke giver megen mening for dem på forhånd.

En leder træder i karakter
Fjendebilledet bliver anderledes konkret, da de først får fransk jord under fødderne, og under ledelse af den tavse og uerfarne Lieutenant Richard Winters (Damian Lewis) møder både den ægte fjende og de indre problemer, der helt naturligt melder sig, når unge mænd, der ikke har andet tilfælles end et statsborgerskab i et af verdens mest umage sammensatte lande, bliver placeret i samme situation. Både lederen og de ledte formes under det fysiske og psykiske pres, der er krigens hverdag, og netop ét af ’ stærkeste træk er dens personskildringer, der for en tv-serie står usædvanligt stærkt. Vi dækker hele spektret af personligheder, fra den rapkæftede storbydreng William Guarnere (Frank John Hughes) til den rolige knægt fra landet, Carwood Lipton (Donnie Wahlberg, Den sjette sans), men mest markant tilbage står dog Damian Lewis (der har en af hovedrollerne i Lawrence Kasdans Stephen King-filmatisering Dreamcatcher) i rollen som Richard Winters, der i samarbejde med Captain Lewis Nixon (Ron Livingston, Swingers og Office Space) tager hele turen fra løjtnant til major og undervejs får bevist for skeptikerne i Easy Company, at han er fuldt ud kvalificeret til at lede dem.

Spillefilm af natur
Hvert afsnit af Band of Brothers er bygget som en delvist afsluttet helhed, typisk koncentret omkring en særlig fremtrædende træfning, som også har givet afsnittet dets titel. Der er anvendt forskellige instruktører og forfattere, men den fælles kontrol af seriens stil og flow har været tilstrækkelig stærk til at udviske markante forskelle, og derfor er det i den afdeling mest interessant, at danske Mikael Salomon har bidraget ved at stå bag kameraet, som instruktør, på to af afsnittene. Målet med Band of Brothers har tilsyneladende været at lave en endegyldig beretning fra det slag, som har fyldt så uendeligt meget i den amerikanske selvbevidsthed de seneste snart 60 år, men der bliver næppe tale om et punktum for krigsfortællinger fra det vel nok sidste, ægte heroiske slag, som amerikanerne har været involveret i. Dertil hjælper nok så megen filmisk tæft og kompetente produktionsbudgetter ikke noget. Men mindre kan vel også gøre det, og Band of Brothers indtager i hvert fald foreløbig pladsen som en af de største og mest imponerende tv-serier produceret til dato. Spillefilm af natur – men produceret til det lille format, som efterhånden ikke føles så småt og ubetydeligt endda.

DVD-udgaven kommer på 6 DVD'er. De 5 inderholder seriens ti afsnit, den sidste rummer ekstramaterialet, der kommer vidt omkring i forsøget på at beskrive tilblivelsen af den storslåede tv-serie.

Størst af ekstramaterialet er dokumentarfilmen We Stand Alone Together: The Men of Easy Company som over 80 minutter lader os møde de virkelige mænd fra Easy Company og får fortalt deres historie. Det er et meget amerikansk program, som nok svælger i det storslåede og patriotiske i deres heltedåd, men det holder samtidig en sober tone, hvor det primært bliver dem selv, som fortæller historien uden for mange unødige illustrationer og irrelevante klip.

Kortere og mere fokuseret på Band of Brothers er "Making of Band of Brothers - et halvtimes program, der især lægger vægt på den tekniske side af sagen. Skuespilleren Ron Livingston har fået til opgave at optage en videodagbog fra skuespillerne mødes for første gang, til optagelserne er i kassen. Det er underholdende på hans karakteristiske, underspillede måde, men hvis man vælger at se alle 12 afsnit i dagbogen i sammenhæng irriterer det, at man skal have den samme indledning gentaget 12 gange.

Endelig er der en glimrende oversigt over mændende i E Company, hvor man udover navn og alder også får et par korte klip fra serien. Det er perfekt som introduktion, f.eks. efter første afsnit, til lige at få skuespillernes ansigter slået helt fast, inden man begiver sig ud i de resterende ni afsnit - og der er ingen store spoilere i de klip, som ledsager dem, så man behøver ikke frygte afsløringer.

Endelig virker det helt upassende, at bilfirmaet Jeep har fået plads til en reklame på en DVD-udgivelse, som vi i forvejen skal betale en rigelig sum for.

For på bundlinien må overvejelsen være, om man er villig til at lægge næsten 1000,- for en flot metalæske med 6 DVD'er. Den tekniske kvalitet er helt i top og serien er blandt det bedste lavet til tv-mediet, men med prisen taget i betragtning placerer den sig alligevel blandt de mere eksklusive samleobjekter.