Anmeldelsesdato:28-01-2003
Ben ChaplinSam Kennedy
Ryan GoslingRichard Haywood
Michael PittJustin Pendleton
R.D. CallCaptain Rod Cody
Chris PennRay

Bullock på morderjagt

Originaltitlen på Barbet Schroeders nyeste thriller, Murder by Numbers, er noget mere rammende end den danske titel, Iskoldt mord, for det er netop mordets og morderens psykologi, som det slet ikke uefne manuskript af Tony Gayton (The Salton Sea) sætter fokus på, men desværre skal filmen samtidig fungere som karrierejustering for den søde superstjerne Sandra Bullock, der nok får aflagt sit 'naboens pige'-image og træder i karakter som hårdkogt og traumatiseret betjent, men som også kommer til at stå i vejen for filmens mest interessante personer, mordermakkerparret Justin og Richard.

Intelligente mordere
Med denne viden i baghovedet kan man dog roligt gå ind til Iskoldt mord, der nok er en typisk sommer-thriller, hvor øjeblikkelig spænding er den største attraktion, men også en lidt atypisk en af slagsen. De to highschool-elever Justin og Richard har fundet sammen i et usundt venskab, hvor pseudo-filosofiske tanker om forbrydelsens nødvendighed skaber et bånd, som fører til død og ødelæggelse. Begge kommer fra rigmandsforældre, der aldrig har haft tid til at tage sig af dem, og netop den mangel på opmærksomhed har skabt et behov for at gøre sig bemærket. Men deres forbrydelser er ikke blot affekthandlinger. Udfordringen for de to seriemordere ligger i at bevise deres overlegne intelligens ved at studere politiets metoder og forhåbentlig styre uden om alle faldgruber og begå den perfekte forbrydelse.

Den kvindelige hyæne
På den anden side står betjenten Cassie Mayweather (Sandra Bullock), der er kendt og berygtet blandt kollegerne som "hyænen". Selvstændig, utilregnelig og næsten umulig at være sammen med bliver hun en stor mundfuld for den nystartede Sam (Ben Chaplin), der sammen med publikum langsomt trænger ind på Cassie, som selvfølgelig bærer på et stort, personligt traume under det hårdkogte ydre. Intet nyt under solen i den konflikt, men filmen skal bestemt roses for at tegne et nuanceret billede af Cassie og hendes situation.

En producer og to seriemordere
Det problematiske opstår i sammenstødet mellem de to historier, der aldrig bliver til en brugbar helhed. Filmen er co-produceret af Sandra Bullock, der har kastet sin kærlighed over historien, fordi den byder på en chance til at ændre publikums opfattelse af hende. Bullock, som efter gennembruddet i action-filmen Speed overfor Keanu Reeves, har charmeret sig igennem selv de mest dystre historier som cyber-thrilleren Nettet eller alko-dramaet 28 Dage, gør en overbevisende indsats som strømeren, der konstant holder sig på toppen af situationen for overhovedet at kunne overleve. Cassie Mayweather er en handlekraftig kvinde, der styrer både kolleger og elskere med hård hånd, og som samtidig er blændende dygtig til sit job, men hvis overvægt på den psykologiske bagage udgør et større og større problem.
Overfor hende bliver Richard og Justin i højere grad postulater, dels fordi deres figurer er hentet mere rent fra kataloget over klassiske filmforbrydere, men også fordi instruktørens opmærksomhed er ulige fordelt. Ryan Gosling, der var så blændende i independent-filmen The Believer, er type-castet på grænsen til det kriminelle som Richard; en glat psykopat, som holder facaden selv når han bryder sammen, mens Michael Pitt er langt mere skræmmende som Justin, der går med det skræmmende baby-face og tumler med så store tanker og filosofiske teorier, at hans verdens- og menneskesyn er brudt sammen. Deres motiver for at begå den perfekte forbrydelse er spændende, og man aner flere gange deres betændte historie, men så vender instruktøren tilbage til Cassie og hendes situation.

Sommerspænding
Trådene bliver selvfølgelig snøret fornemt sammen til sidst, hvor de tre hovedpersoner støder sammen, først under kontrollerede former i Cassies verden og derefter langt mere brutalt i ungersvendenes skjulested på kanten af en høj skrænt. Barbet Schroeder iscenesætter slutningen ganske som resten af filmen, gammeldags og uden antydningen af lyst til at tage chancer. Det er ikke opfindsomt eller væsentlig filmkunst, men det er to timers forsvarlig sommerunderholdning, hvor Sandra Bullock får taget et væsentlig skridt i sin karriere.

Vurdering af ekstramaterilet har ikke været mulig, da distributøren ikke har stillet anmelderkopi til rådighed.