Anmeldt af:Jesper Vestergaard

Premieredato:04-08-2000
Thomas MørkZak
'Yasmin'Nina
Morten GrunwaldKongen
Henning JensenKansleren

Langt langt herfra

Fra et sammenrend af en række af Europas bedste tegnefilmskabere har vi nu fået et storslået bud på en europæisk tegnefilm, der kan hamle op med de amerikanske. Abernes Ø er den franske Jean François Laguionies forsøg på at tilføre den energiske og flotte underholdningsskabelon lidt mere mening og dybde.

Woonkoerne og Laankoerne
Filmens eventyrlige univers er en ø langt væk fra den kendte verden. Her har en oversvømmelse mange år tidligere adskilt de to abestammer Woonkoerne og Laankoerne fra hinanden. De første lever højt oppe i trætoppene, mens de sidste lever på jorden. Zak, der er filmens yderst energiske helt er Woonko, men falder ved et dramatisk uheld ned til Laankoernes helt anden verden ved jorden. Hos Woonkoerne er Zak vant til at aber ikke går med tøj og frit kan hænge ud og hygge sig, mens de svinger sig i lianerne. Men da han vågner op som Jeppe i baronens seng, hos Laankoernes konge, finder han snart ud af, at der er andre måder at gøre tingene på. De lever nemlig i noget, der ligner et ’civiliseret’ samfund. Her vækker Zaks umiddelbare tilgang til tingene en hel del morskab, mens også uro hos den onde Kansler, der er godt i gang med at forgifte prinsessen og planlægge et attentat mod kongen. Zak får dog hjælp til at hjælpe kongen af den trofaste stuepige Nina, der kærligt guider ham gennem de værste blindgyder i de nye verden.

Disneys model
Selv om filmen blærer sig med at være det mest ambitiøse animationsprojekt i Europa til dato, så ses det tydeligt, at det stadig er Disney, der lægger linien i de store tegnefilm. Abernes Ø forsøger mange af de samme elementer, som Disney i årevis har været næsten egenhændige eksponenter af. Opdelingen af helte og skurke er stjerneklar, og der er masser af små sjove figurer, der er rappe i replikkerne. Figurerne er menneskelige, og de stærke streger står flot på de imponerende baggrundstegninger. Historien er fuld af dramatik og forløsning. Og så er det hele krydret med lystige sange undervejs.

En lysende pointe
Men heldigvis har filmen lidt mere at byde på. Som den fransk/senegalesiske tegnefilm Kirikou og troldkvinden, der kom til Danmark for nyligt, forsøger den også at hive lidt mere dybde og mening ind i sin fortælling. Som det tydeligvis er planen med historien kan de to stammer overføres til vores egen menneskelige verden. Woonkoerne repræsenterer et frit og romantisk primitivt samfund, hvor overtro og overleveringer fra en glemt tid skaber rammerne for verdensbilledet. Laankoerne repræsenterer så en moderne kultur, med alt hvad den indebærer af meningsløs tidsfordriv, intriger og hykleri, hvor det er magtens bagmænd, der udstikker rammerne for verdensbilledet. Den lysende pointe er så, at de to samfundsformer i stedet for at bekrige og fordømme hinanden blot fordi de er anderledes, skulle give slip på fordommene og indse, at de rent faktisk har ret meget at lære hinanden.

Symbolikken knirker
Desværre har man valgt at inddrage temaet i Abernes Ø i en sådan grad, at filmen bliver overlæsset og symbolikken kommer til at knirke gevaldigt. Den naturlige og utopiske harmoni, som historien arbejder hen imod. bliver aldrig ordentligt forløst, og den mytologi som bærer fordommene i fortællingen bliver aldrig hverken troværdig eller overbevisende afsluttet. De børn som er gamle nok til at forstå denne del af filmen vil blive skuffede over den manglende sammenhæng, mens de yngre ganske givet vil nyde filmen på linie med alt det andet, der ligner så godt. Alt i alt ødelægger det blandede udtryk en del for den ellers ganske smukke og energiske tegnefilm, der nok underholder, men taber for meget på sin usikre og overfyldte historie.

Hvilken af disse filmfolk har ikke et familiemedlem i branchen?

Søg på Google