Anmeldt af:Jesper Vestergaard

Jean-Pierre DarroussinPaul
Gérard MeylanGérard
Christine Br√ľcherViviane Froment
Jacques PieillerYves Froment
Alexandre OgouAbderramane

Mennesker i Marseille

Billedet af byen er stille i betragtning af hvor megen ydre dramatik, den franske instruktør Robert Gu√©diguian kunne have valgt at fokusere på i sin ensemble-fortælling fra hjembyen, havne- og millionbyen Marseille. Byen, der sprudler af fremmedhad, arbejdsløshed, vold, korruption, kriminalitet og stofmisbrug, er i stedet blevet rammen om rolige, realistiske og nænsomt sammenvævede portrætter af en række mennesker på hver deres vej i livet. Som tilskueren, er byen det tavse vidne, der kan følge og føle med karaktererne, men intet stille op.
I bedste socialrealistiske tradition, i familie med bl.a. landsmanden Laurent Cantet, briterne Ken Loach og Mike Leigh og også danske Per Fly, finder Gu√©diguian store fortællinger i det små og det uventede. Baggrunden er hverdagen og virkeligheden, men de personlige kampe, sejrene og nederlagene er mindst ligeså intense og gribende som i Hollywoods drømmeland.

Gloria Film
Trøstesløse Marseille
I en af de trøstesløse lejligheder i Marseille, der - hvis ikke det var for middelhavstemperaturen - næsten kunne forveksles med dem i Kieslowkis Dekalog, møder vi Mich√©le, der arbejder om natten og bruger dagen på at tage sig af sit barnebarn og sin narkoman-datter, mens hendes arbejdsløse, fremmedfjendske og generelt forsmåede mand drikker sig fuld og skælder ud.
Da datterens misbrug bliver så omfattende, at hun ikke engang kan fortsætte med at tjene penge ved at lægge krop til kvarterets mænd, tager Mich√©le fat med det sidste hun har. Hun kontakter sin ungdomskæreste, den desillusionerede bar-ejer G√©rard, der udover muligheden for at skaffe Mich√©le heroin til sin datters forbrug, har endnu mere fatale kontakter til underverdenen.

Terningerne er ikke kastede
Vi møder også 'afro-franskmanden' Abderramane (der som karakter selv har en lidt for tykt lag af politisk korrekthed), der netop er blevet løsladt og er klar til et nyt liv. Han kontakter sin tidligere musiklærer, der som en af de få har set hans talent. Hun savner til gengæld gnisten i ægteskabet med sin patetisk konservative venstrefløjsintellektuelle mand, der mener at terningerne for længst er kastede. Men terningerne er ikke kastede, og det er et af de centrale temaer i filmen. Nok ser det sort ud for de fleste, men de færreste er handlingslammede. Også den nyligt fratrådte værftsarbejder Paul, er fast besluttet på at gøre noget ved sin situation. Han kan leve med sine tidligere kollegers beskyldninger for skruebrækkeri, fordi han har købt en bil på afbetaling og nu er klar til køre taxa.
Heller ikke Paul slipper med lykken i behold. Det er der nærmest ingen i filmen der gør. Det interessante er imidlertid, den livsgnist man bliver præsenteret for, og den naturlighed, hvormed karaktererne træffer nogle af deres livs sværeste beslutninger.

Værdigheden i elendigheden
Gu√©diguian har selv skrevet manuskriptet sammen med sin faste medforfatter Jean-Louis Milesi, som også var med på Marius et Jeannette (1997) - den eneste af hans tidligere film, der har været i de danske biografer. Og det er netop den største styrke ved filmen, at Gu√©diguian både gennem historien og instruktionen forsyner karaktererne med en stærk aura af værdighed. At Mich√©le - der i øvrigt i høj grad også lever på Ariane Ascarides brændende præstation - vælger at ofre det sidste hun har for sin datters misbrug, er ikke et udtryk for dumhed, men et udtryk for stort mod og for at hun gør, hvad hun kan.
De let svævende sammenhænge mellem karaktererne, gør at man aldrig er helt sikker på, hvor filmen tager √©n hen, men de stærke skuespillerpræstationer, der præger hele galleriet sikrer, at man bare kan lade sig rive med. Få gange bryder Gu√©diguian med den nænsomt afdæmpede realisme, og lader lyse minder og en snært af drømme træde frem, mens Janis Joplins skærende stemme lider på lydsiden. Det lyser op i det dystre gruppe-portræt, men det er først og fremmest Gu√©diguians evne til at se værdigheden i elendigheden og det store i det små, der filmen til en stærk oplevelse.

Colin Farrell blev efter sigende en gang spurgt om han ikke ville med i et boyband - hvilket?