Anmeldt af:Kim Dorff Hansen

Al PacinoTony D’Amato
Dennis QuaidJack Rooney
Jamie FoxxWillie Beamen
Cameron DiazChristiana Pagniacci
James WoodsMandrake

Sports- eller krigsfilm?

Hvad der skulle have været den ultimative hyldest til amerikansk fodbold og en formaning om, at sporten skal vende tilbage til de gamle dyder, er i stedet blevet til en 165 minutters kaotisk, kalejdoskopisk og (desværre ganske) kedelig affære. Oliver Stone har en tendens til at fokusere på død, vold og korruption (JFK, Platoon, Nixon, Natural Born Killers), og med Any Given Sunday får vi alle 3 elementer blandet sammen med en kommentar om sportens forfald.

Funklende stjernebesætning
Rollelisten er lige så stjernespækket som en klar nattehimmel. Som træner for holdet Miami Sharks ser man Al Pacino i rollen som Tony D'Amato, der med over 20 års erfaring kan mærke, at han er ved at miste grebet om og kontakten med sit hold. Denne følelse forstærkes , da den 38-årige quarterback Jack "Cap" Rooney (Dennis Quaid) bliver skadet, og den unge, egocentrerede og selvsikre Willie Beamen (Jamie Foxx) overtager hans plads. Pludselig vendes der op og ned på holdets nedtur, og D’Amato kan mærke holdets direktør, Christina Pagniacci (Cameron Diaz), ånde ham i nakken, på jagt efter en ny og mere tidssvarende træner. Hun slår sig sammen med holdlæge Mandrake (James Woods) for at holde Jack Rooney på bænken og den unge Beamen inde i varmen.

Respekter de gamle
Dette fører til et kultursammenstød af dimensioner mellem D’Amato, der tror på sammenhold og ’team spirit’ og Beamen, der kun er sig selv og sin pengepung nærmest. Langsomt men sikkert åbenbares den kynisme, som har gennemsyret amerikansk fodbold for seeren; spillerne tager unødvendige chancer for at opfylde sponsorernes krav, og direktøren blander sig i holdopsætningen for at tiltrække investorer. Any Given Sunday er et effektivt eksempel på Stones hang til håndholdt kamera og lynhurtige MTV-agtige klip. Seeren får en fornemmelse af at være midt i det hele, når man i lynhurtige klip farer rundt på banen – forvirrende og frydefuldt på én gang. Desværre er filmen så optaget af amerikansk fodbold, at det er en stor fordel, hvis man rent faktisk har forstand på sporten – for uden denne viden forsvinder meget af filmens kærlige og loyale stemningskulisse.

Smuk men svag
Stone prøver på at behandle emner som sex, race, kommercialisme, dopingmisbrug og mediernes tyranni, samtidig med at han ophæver fodbold til en religion, hvor mænd gladeligt ofrer deres helbred for at være med i spillet. Desværre svæver hans hyperaktive kameraføring let hen over alle disse tunge emner og efterlader skuespillerne nytteløse tilbage uden mulighed for at få fat i publikum. Hverken Cameron Diaz, James Woods eller Al Pacino formår at hæve den ellers velskrevne dialog mærkbart, og kun unge Jamie Foxx skaber glød og intensitet i rollen som Beamen. Så på trods af klippernes hårde arbejde, de smukke billeder og den tydelige kærlighed til amerikansk fodbold, som Stone lægger for dagen, fungerer Any Given Sunday aldrig som mere end et potpourri af lækkerbiskener for kendere.