Die Another Day
Spioner, patroner og film-ikoner
Spy Game
At overleve en kold krig

16:9 Anamorphic 2.35:1

DTS 5.1; Dolby Digital 5.1

Kommentarspor med instruktøren Rob Cohen, slettede scener, Filmmaker's Diary, The Vehicles of xXx, Designing the World of xXx, Diesel Powered, The GTO is Back (reklameindslag for Pontiac), featuretter om de visuelle effekter, musikvideo med Gavin Rossdale,
'cast & crew trailer'
xXx

Genre:Action, Thriller
Varighed:119 minutter
Instruktør:Rob Cohen

Anmeldelsesdato:01-04-2003
Vin DieselXander Cage
Samuel L. Jacksonagent Gibbons
Asia ArgentoYelena
Marton CsokasYorgi
Michael Roofagent Shavers
Richy MüllerMilan Sova

Bond i nye klæder

Det har længe været på tide med en opdatering af Bond-universet, og da MGM-folkene ganske tydeligt hverken har fantasien eller viljen til at gøre det, så er det velkomment med et bud fra andre dele af Hollywood. Efter den overvældende succes med The Fast and the Furious var det oplagt, at instruktøren Rob Cohen og skuespilleren Vin Diesel måtte gentage samarbejdet – og tanken om at lave en moderne spionfilm virker helt rigtig.

Lovløs helt
xXx – Xander Cage - er en lovløs, en ægte desperado. I hans egen Robin Hood-inspirerede verden gør han gode gerninger, men som altid har et demokratisk samfund ikke øje for de små fisks heltegerninger, og da han efter at have stjålet en senators bil og smadret den bliver taget til fange, står han til livsvarigt fængsel ifølge loven om, at tre lovovertrædelser giver maksimal straf.

Prag anno 2002
Men præcis samtidig har NSA – sikkerhedstjenesten – et problem i Midteuropa, nærmere betegnet Prag, hvor deres bedste agent netop er blevet dræbt i forsøget på at få fat i en vigtig himstregims. Filmen åbner med billeder af Prag i de mest ny-gotiske klæder, hvor vi ser NSA-agenten iklædt smoking (en direkte hilsen til Bond-figuren) blive aflivet under en heavy-koncert med småsataniske undertoner. Der er sandelig sket noget siden der blev udvekslet trusler på livet over velblandede cocktails ved swimmingpool’en, men xXx finder forholdsvis hurtigt tilbage i mere velkendte rammer.
Xander Cage får valget mellem fængsel eller et undercoverjob for NSA med destination Prag og til opgave at infiltrere gruppen Anarchy99, der naturligvis har store planer om at ændre verden, som den ser ud i dag. Han accepterer og tager af sted under ledelse af agent Gibbons (Samuel L. Jackson), og så kan det klassiske spionplot ellers gå i gang.

I Bonds fodspor
Den helt åbenlyse ændring i forhold til Bond-serien er naturligvis, at vores hovedperson er en kriminel, hvis sidste chance her i livet er at påtage sig et job, som han afskyr som pesten. Hvor Bond var på banen for Gud, Dronning og Fædreland, så er Xander der kun for redde sin egen røv; på den måde snarere en maskulin variant af Nikita fra Luc Bessons stilsikre film af samme navn. Men xXx tør aldrig som film tage det samme spring væk fra Bond-serien. Den udnytter slet ikke det potentiale, der ligger i at have en så fundamentalt anderledes hovedperson til rent faktisk at lave en nyskabende Bond-film. I stedet gentager Xander samtlige vandede vittigheder og dumsmarte replikker, som Bond har vadet rundt i de sidste par film, hopper ud i de samme stunts og tér sig i store træk fuldstændig som den figur, man så gerne vil lægge afstand til.

Haltende start på filmserie
Det er tydeligt, at Cohen & co. fra starten har tænkt i en decideret filmserie, og det er slet ikke umuligt, at de kommende film kan bygge et stærkere image op. xXx er slet ikke en dårlig film, godt nok er nogle af de centrale effekter en anelse tvivlsomme i kanten, og tempoet er katastrofalt i den første times tid, men da først den obligatoriske skiscene sætter gang i den afsluttende jagt for at redde Prag, kan man mærke, at vi har at gøre med folk, som sagtens kan begå sig i genren. Men det er tydeligt, at der på manuskriptplan skal tages en beslutning; enten skal man gå efter rent faktisk at lave en alternativ spionfilm, der udnytter de ekstreme facetter, som Xander Cage-figuren og Vin Diesel har (hans eneste reelle berettigelse for at spille den nuværende udgave er hans fysik), eller også skal man blankt erkende, at man hellere vil spille på den sikre Box Office-succes, som xXx på alle måder har haft, og lave en ren Bond-film, hvor det blot er frisuren, musikken og heltens mangel på situationsfornemmelse, som adskiller sig.

Gerne lidt mere rå
Derfor ender xXx med at være en utrolig harmløs omgang ramasjang-underholdning lavet med de amerikanske censurmyndigheder og dem, som får røde knopper af en smoking, for øje, og når man tager den attitude, som vi i filmens brutale åbning får aflivet den gamle smokingklædte myte med, i betragtning, burde det slet ikke have været det endelige resultat. Robert Rodriguez har allerede afdækket det børnevenlige Bond-territorium med sine Spy Kids-film, så behovet for flere indslag i den afdeling er overskueligt. Så man kan kun håbe, at agent X vælger at sælge lidt mindre ud i den 2’er, som allerede er under produktion, så Bond kan få den konkurrence, han efterhånden trænger ganske alvorligt til – og måske burde Robert Rodriguez og Rob Cohen overveje at skifte filmserie; Rodriguez ville med garanti kunne dreje en benhård og rå udgave af Xander Cage, og Rob Cohens småhellige indstilling til vold på film ville passe godt ind i børnespionernes univers.

Dvd-udgivelsen spreder sig over to tætpakkede skiver, og der er masser af guf for fans af filmen, som brænder for at vide mere om effekter, biler og filmholdets arbejdsbetingelser under optagelserne i Tjekkiet.

På den første dvd ligger selve filmen og det begejstrede kommentarspor med instruktøren Rob Cohen. Han er en god fortæller, men det er selvfølgelig begrænset, hvor meget mere interessant han kan gøre filmen ved at fortælle om optagelserne.

På den anden dvd er der generelt tale om klassisk dvd-ekstramateriale, et par harmløse ture bag kameraet og en del høflige kommentarer om kollegerne. Tættest på noget, der kunne minde om en virkelighed, er de to Filmmaker's Diary, hvor vi følger optagelserne af et par filmens centrale scener. Mere overfladisk, men stadig ret interessant er featuretterne om filmens biler og fartøjer, filmens udseende og det visuelle effekter.

Decideret latterligt er til gengæld de to sidste indslag. Det ene er 7 minutters uforbeholden kyssen røv på Vin Diesel - måske i et spagt forsøg på at få lov til at være med i hans næste film - og det andet er et 3 minutters rent reklameindslag for Pontiac med masser af lækre billeder af deres nye bil. Som de selv siger i indslaget er Pontiac fuldstændig som xXx, høj fart og spænding....javel, ja - men hvis man lige har betalt forhøjet pris for en 2-dvd-udgivelse, så er det næppe reklameindslag af den type, man har lyst til at blive underholdt med.

Men på sin egen, ufrivillige måde er xXx et perleeksempel på kommercialiseringen af den store underholdningsfilm: desto mere du kan få finansieret af andre instanser og stadig få publikum til at betale fuld pris, desto mere ender du med at tjene selv.