Anmeldelsesdato:09-04-2003
Jake GyllenhaalHolden Worther
Deborah RushGwen Jackson
Mike WhiteCorny
John Carroll LynchJack Field
Zooey DeschanelCheryl

Skal man ligge som man har redt?

På denne films hjemmeside refereres der til hovedpersonen, Justine, som 'en moderne Emma Bovary'. Filmen kan også sagtens ses om en moderne version af Gustave Flauberts roman 'Madame Bovary' (1857), som vakte skandale, fordi den omhandlede den sværmerisk romantiske Emma Bovary, der gifter sig med en landlæge, og som først for sent erkender at ægteskabet ikke er den svæven på lyserøde skyer, som hun havde ventet. Følgelig kaster hun sig ud i en affære, først med med een mand, siden med en anden, med fatale følger.

Trummerum
Denne handling er flyttet til Texas, cirka nu, og omhandler Justine (Jennifer Aniston), en 30-årig kvinde, der er så nedtrykt af sit kedelige arbejde i det lokale supermarked, Retail Rodeo, og over sit ægteskab med den hjertensgode, men sløve mand Phil (John C. Reilly), at al energi synes drænet fra hendes krop. En dag får hun øjenkontakt med kollegaen Holden (Jake Gyllenhaal), en tænksomt udseende ung mand med et lidenskabeligt blik. Under deres første samtale afslører han at hans forbillede er Holden Caulfield, den 16-årige fortæller i J.D. Salingers 'Forbandede ungdom' (eng. 'The Catcher in the Rye'), og selvom tilskueren kan finde denne oplysning ildevarslende, forhindrer det ikke Justine i at blive fascineret af den unge mand. I modsætning til hende har han stadig sine drømme og forhåbninger i god behold og snart begynder hun at opfatte ham som en billet ud af elendigheden.

En ulykke kommer sjældent alene...
De indleder en affære, som kun kan komme til udfoldelse under stjålne hyrdetimer på et snusket motel, og selvom Justine for en tid bliver vækket til live, er hun alligevel en pæn pige og samvittigheden nager. "Hvis jeg døde nu", tænker hun, "ville jeg dø som en hadefuld pige, en selvisk pige, en ægteskabsbryder, en løgner". Det begynder også at gå op for hende at Holden – som slet ikke hedder Holden – har et problematisk forhold til virkeligheden, og hendes problemer begynder for alvor at tårne sig op, da der viser sig et vidne til hyrdetimerne – et vidne, som tilmed truer med at gå til Phil, medmindre Justine er villig til at betale for tavshed.

Glansløs heltinde
En del opmærksomhed har samlet sig om det faktum at Jennifer Aniston spiller hovedrollen som Justine. Selvom hun før har prøvet kræfter med spillefilmen (f.eks. i Edward BurnsShe's the One (1996) og Nicholas Hytners The Object of My Affection (1998), er der dog langt fra disse films pyntelige piger til den nedslåede Justine. Det springende punkt er om man kan abstrahere fra Anistons alter ego, den friske Rachel Green fra Friends og fra at hun er en glamourøs person, der ses ved premierer i selskab med Brad Pitt. Men bare rolig – få minutter inde i filmen ser man hende kun som den traurige og desillusionerede Justine. Og hun er ikke den eneste, der gør indtryk: Jake Gyllenhaal leverer en af disse plagede præstationer, som han synes at have gjort til sit varemærke (jf. Donnie Darko), og både Mike White (forfatter af filmens manuskript) og Tim Blake Nelson er så overbevisende som hhv. en lettere slibrig bibelstærk kollega og som Bubba, Phils sløve padde af en ven, at man har svært ved at tro at de to i virkeligheden er to yderst kompetente forfattere! John C. Reilly – der efter mange små roller har været vældigt i vælten i nogle af årets mest omtalte film (The Hours, Gangs of New York og Chicago) leverer en vidunderligt underspillet præstation som den godhjertede og naive Phil. Endelig er der Zooey Deschanel, som spiller Justines kollega, og som har fået fornøjelsen af filmens morsomste replikker.

Lidenlund
Filmen er instrueret af Miguel Arteta, der efter debutfilmen Starmaps (1997) lavede Chuck and Buck (2000), om to barndomsvenner Chuck (instruktøren Chris Weitz) og Buck (Mike White), der mødes som voksne, hvorefter det går op for den tjekkede Chuck at hans gamle ven mentalt er som en 12-årig. Da han afviser ham, indledes en besynderlig form for chikane, som bla. består i at Buck iscenesætter et stykke, der tydeligvis handler om dem (rollen som Chuck i stykket er genialt besat af Chris Weitz’ bror Paul). Mental ubalance er et tema, som Arteta har taget op igen i The Good Girl i Holden, der ved første øjekast synes spændende, omend lidt drømmende, men ved nærmere eftersyn viser sig at leve i sin helt egen verden. Filmen behandler nu i lige så høj grad lillebylivet og henvender sig ikke til dem, der foretrækker følelser i overstørrelse. Yndere af film som You Can Count On Me og andre behandlinger af de problemer, som ganske almindelige mennesker kan blive kastet ud i, vil værdsætte The Good Girl for dens fine præstationer og det velvalgte country-prægede soundtrack.

1 trailer og intet andet - Vi er hverken imponerede eller fornøjede!