Anmeldelsesdato:28-05-2003
Kim BasingerStephanie Smith
Brittany MurphyAlex
Mekhi PhiferDavid Porter/Future
Eugene ByrdWink
Omar Benson MillerSol

The Rapper Kid

Umiddelbart var der al mulig grund til at frygte et projekt som 8 Mile. Hvor ofte har vi ikke set musikstjerner ende i ulideligt selvcentrerede film, som kun tjente et formål: at udvide stjernens popularitet og måske aflede opmærksomheden fra et faldende pladesalg? Derfor er det en stor fortrøstning af se en af de mest succesrige kunstnere fra 2002, rapperen Eminem, ramme noget nær plet i samarbejdet med den rutinerede Curtis Hanson i fortællingen om Jimmy 'Rabbit' Smith (pudsigt nok næsten samme navn som hovedpersonen havde i 90’ernes bedste musikfilm, Alan Parkers The Commitments fra 1991) og hans kamp for at overleve og prøve at finde en vej ud af Detroits slum.

De to store drømme i Jimmy Rabbits liv: at give rivalen en verbal røvfuld på scenen....

Mens vi venter på livet
Det er ikke historien om Eminems liv, der fortælles i Scott Silvers noget uopfindsomme manuskript, men den ligger tæt på, og flere scener er opstået efter samtaler med Eminem om hans egen opvækst. Vi befinder os på den forkerte side af 8 Mile Road i Detroit, gaden der adskiller trailerslummen med resten af byen, stedet, hvor Jimmy er vokset op sammen med sin mor og lillesøster. I filmens begyndelse flytter han hjem til moderen efter at have droppet kæresten. Han er rastløs, utilfreds med sit liv og hele tiden på udkig efter den rette kontakt til musikbranchen sammen med vennerne Future (Mekhi Phifer), Cheddar Bob (Evan Jones) og Sol George (Omar Benson Miller). Men mens snakken går i gruppen af venner, flyver dagene forbi med hårdt arbejde og tomme aftener, hvor der lægges urealistiske planer og drømmes over en joint. Men Jimmy vil mere end det. Future er vært ved rap-battles på den lokale The Shelter, hvor unge fra området mødes til kampe på ord, rim og rytme, og hvor den fysiske vold er erstattet af fornærmelser og attitude i rigelige mængder. Jimmy bliver opfordret til at deltage men går i stå i dysten mod den regerende mester. En ydmygelse af rang, og et kæmpe slag for Jimmy.

Katalysator i netstrømper
Livet hos moderen er ikke til at holde ud. Alkoholiseret og uden kontrol over sit eget liv har hun kastet sig over en ung fyr på Jimmys egen alder. Forholdet er koldt og kynisk, sex er genvejen til at glemme virkeligheden et kort øjeblik, men moderen glemmer også sine børn, både Jimmys lillesøster og Jimmy selv. Han må derfor tage affære, være til stede for søsteren, tjene penge på fabrikken og frem for alt mobilisere mod nok til at komme tilbage til The Shelter og demonstrere sin kunnen. Den væsentligste ledsager på den rejse bliver pigen Alex (Brittany Murphy), som han møder i rapmiljøet, og som deler den samme ambition som Jimmy om at komme væk fra slummen gennem en modelkontrakt i New York. Hun tror på Jimmy, og selv om lykken ikke kan vare evigt, når der er tjenester, der skal betales tilbage, så er hendes tro på hans evner den drivkraft, som får ham på rette spor.

.....og Brittany Murphy

Fra slummen
Det er den klassiske sportsfilm, som er blevet let omskrevet og tilpasset rap-miljøet. Outsideren, som tidligt i filmen mister grebet, og som bruger små to timer på at overbevise sig selv om, at det godt kan lade sig gøre – hvilket det naturligvis også gør. Se The Karate Kid - og skabelonen er skåret. Men det gør ikke 8 Mile til en dårlig film, for i instruktøren Curtis Hansons hænder kommer vi godt rundt i Detroits fattigste kvarterer, og nok er den sociale indignation overraskende i en film, som uden problemer kunne have valgt at være et rent, overfladisk popprodukt, men den er også velkommen og er med til at give den forudsigelige historie ekstra dybde. Kameraet er håndholdt, vi er med i bilerne, når der cruises og skydes med splattergun efter bygningerne – og når endelig, der kommer gang i The Shelter, gynger hele filmen med. Der spilles intenst og indadvendt af Eminem i en præstation, som måske ikke kan kaldes stor kunst, men som er effektiv og præcis for figuren Jimmy. Han fungerer godt i de forskellige scenarier, som den unge dreng, der pludselig må være både far og mor i et hjem, der er brudt sammen; som den mutte og fremmedgjorte del af et slæng af venner og endelig som stjernen, der har formatet til at se sine egne svagheder i øjnene på scenen og med den karakteristiske Eminem-sans for brudte rim er klar til at nedgøre enhver, som udfordrer ham i en battle.

En åben dør....
Det overordnede tempo i filmen er adstadigt, og hvis man forventer en lang række sammenklippede musikvideoer bliver man slemt skuffet – det er faktisk først i filmens sidste 20 minutter, at vi rigtig er på scenen til de afgørende opgør – men som en tidstypisk variant af den klassiske historie om svaneungen, der var så grim som ælling, som vores egen H. C. Andersen opfandt, og som Hollywood har skabt en industri på at genfortælle, er 8 Mile et glimrende bud. Men vi forlader ællingen netop som han har opdaget de første svanefjer, og man savner resten af historien, som vi fik om navnefællen Jimmy Rabbitte i The Commitments - om vejen til tinderne og det ligeså hurtige fald tilbage igen. I 2003 kan vi åbenbart ikke tåle at tænke på, at tiden på toppen kan være urimelig kort og ubarmhjertig hård, så vi fryser billedet, når vejen er blevet banet – og så kan vi hver især flygte ind i vores egen drøm om en happy end.

Musikken er vigtig i 8 Mile, og det er man ikke i tvivl om, når man kigger nærmere på ekstramaterialet.

Det ganske korte "Bag kameraet"-program er ikke meget bevendt, men det viser da Eminem som et ganske fornuftigt og afslappet væsen - og det kan jo være rart nok at få bekræftet. Anderledes interessant er beretningen om, hvordan Curtis Hanson og filmholdet holdt de mange statister i The Shelter beskæftiget under de lange optagedage. Der blev nemlig arrangeret en konkurrence, hvor de tre bedste battlere fik lov til at komme på scenen og dyste mod selveste Eminem.

Der er også skruet en ganske glimrende præsentation af filmens musik sammen, hvor man kan se de to soundtracks, der er udgivet til filmen, og fra det ene af dem vælge at se de scener i filmen, hvor de enkelte numre bliver anvendt. Der er også mulighed for at hoppe direkte til de enkelte battles, som man kunne have lyst til at gense.

Så alt i alt en glimrende udgivelse, der rummer fin respekt for filmens kvaliteter - og så er et lydspor i DTS-kvalitet jo heller ikke et dårligt argument for at investere i udgivelsen.