Anmeldelsesdato:11-03-2003
Jane BirkinLouise Bourget
Lois ChilesLinnet Ridgeway/Doyle
Bette DavisMarie Van Schuyler
Mia FarrowJacqueline De Bellefort
Jon FinchJames Ferguson

Ægyptens plager

Døden på Nilen markerer den meget alsidige Peter Ustinovs debut som en af Agatha Christies mest elskede detektiver, Hercule Poirot, som han inkarnerede i alt tre gange. Filmen er instrueret af John Guillermin, som også stod for nogle af 1970’ernes kendteste katastrofefilm, King Kong og Det tårnhøje helvede.

Forladt og forbitret
Unge Jackie (Mia Farrow) er vildt forelsket i Simon (Simon MacCorkindale), men de er begge ludfattige og Jackie overtaler sin stenrige (og smukke) veninde Linnet (Lois Chiles, måske bedre kendt som Holly Goodhead fra Moonraker) til at ansætte ham som forvalter. Men hun bliver grusomt svigtet, da Simon og Linnet et år senere gifter sig, en begivenhed, der – grundet Linnets umådelige rigdom – kan læses som sladderstof i mangen en avis. Linnet og Simon tager på bryllupsrejse til Ægypten, men idyllen forstyrres af den forbitrede Jackie, der forfølger dem, hvor de end går. Et af deres sammenstød betragtes på afstand af den excentriske belgier, Hercule Poirot, der også ferierer i Ægypten.

Mange motiver
Højdepunktet på deres ferie består i en idyllisk sejlads ad Nilen i hjuldamper. De er naturligvis ikke de eneste, der har fået det indfald, og de befinder sig snart i selskab med en række ikke videre nuancerede figurer. Udover Poirot og den overspændte Jackie er der den forelskede tjenestepige Louise (Jane Birkin), den retskafne Oberst Race (David Niven), den uhæderlige Pennington (George Kennedy) – der også er Linnets værge og advokat, den smykkeglade snob fru Van Schuyler (Bette Davis) og dennes spydige anstandsdame frk. Bowers (Maggie Smith), den flamboyante romanforfatterinde Salome Otterbourne (Angela Lansbury) og hendes smukke datter Rosalie (Olivia Hussey), den tyske læge Ludwig Bessner (Jack Warden) og endelig den kapitalisthadende idealist Ferguson (Jon Finch). Men det er ikke en tilfældig samling personer. De fleste har nemlig læst notitsen om brylluppet i avisen og har deres helt egne grunde til at befinde sig der, hvor Linnet er. Og da hun en morgen findes skudt i sin kahyt og der er langt til politiet, får Poirot til opgave at opklare, hvem der kan have begået mordet. Snart viser det sig, at alle har et motiv – skønt nogle motiver må siges at være mere søgte end andre.

Typisk Christie
Der er med andre ord tale om en klassisk Agatha Christie-historie. Via Poirots samtaler med de forskellige ombordværende kastes mistanken snart på den ene, snart på den anden, indtil den obligate sidste scene, hvor alle samles og Poirot kan udpege den skyldige. Man skal nok være inkarneret Christie-fan for at værdsætte filmen, for den fungerer fint som filmatisering af hendes bog, bortset fra at Christies mange vittige observationer går tabt i omarbejdelsen fra bog til film. Til gengæld fungerer Poirots udlægninger af, hvad der kunne være sket i og for sig bedre på film, fordi man nemt og i få billeder kan vise de forskellige forslag, frem for at skulle igennem lange beskrivelser. Det er vanskeligt at blive grebet af filmen, selvom den er mildt underholdende, for dertil er gådens løsning for søgt og personerne for karikerede. Det hjælper betragteligt, at rollerne er besat med så glimrende skuespillere. Angela Lansbury er anstrengende (og skal også være det) som en Madame Castafiore-lignende udgave af Barbara Cartland (hun tiltaler Poirot som ‘Hr. Porre’), Maggie Smith er ganske morsom som den kaustiske Bowers, Mia Farrow spiller lidt samme nervøse rolle som i Rosemary’s Baby, og Ustinov gør et udmærket stykke arbejde som Hercule Poirot, som også i bøgerne er krukket og excentrisk. Desuden er den smukt optaget med Ægyptens seværdigheder (navnlig templet i Luxor) som baggrund. Der er gjort meget ud af genskabe 1930’erne i kostumer og interiører – og filmen vandt faktisk også en Oscar for bedste kostumer i 1979.

Ekstramatrialet rummer, ud over tre trailere, fire arbitrært udvalgte biografier (Ustinov, Niven, Chiles og Birkin). Der er ikke noget i vejen med dem, men det virker pudsigt, at vi får Birkins biografi, skønt hendes rolle er en af de mindste, men ikke f.eks. Farrows eller Smiths. Derudover er der to interviews, et med Ustinov og et med Birkin, men udbyttet af dem er begrænset, medmindre man er spanskkyndig, for journalisten taler spansk. Ustinov svarer efter bedste evne på spansk, mens Birkin nøjes med sit modersmål.
Bagom-filmen-programmet er en udmærket britisk produktion med interviews med John Brabourne, Ustinov, Niven, Finch, Kennedy, scenografen Peter Murton og co-producer Richard Goodwin om filmens figurer, arbejdet med at opbygge en hjuldampermodel, der blev brugt til de optagelser, der foregik om natten osv.

Brad's Status14/12
Stalins død14/12
Vinterbrødre7/12