Willem DafoeJohn Carpenter
Rita WilsonAnne Crane
Maria BelloPatricia
Ron LeibmanLenny
Michael E. RodgersDawson

Heltens fordærv

Paul Schrader er mest berømt for sine manuskripter til et par af Martin Scorseses bedste film, bl.a. Taxi Driver, Raging Bull og det undervurderede nattebillede af New York, Nattens skygger, men han har dog sideløbende også plejet en karriere som instruktør (American Gigolo, Affliction), og nu er han tilbage med et medrivende og intenst portræt af den elskede stjerne i tv-serien Hogans helte, Bob Crane.

Hvem ville ikke købe en brugt bil af ham?

Miracle
Sex, Sex, Sex
Vi følger Bob Crane fra den rolige start i 50’erne, hvor det perfekte familieliv bliver plejet ved siden af en karriere som populær radiovært. Hans agent sikrer ham på forunderlig vis hovedrollen i en ny tv-serie, Hogans helte (der kørte fra 1965 til 1971), som ingen troede på, fordi den tillod sig at lade handlingen udspille sig i en koncentrationslejr. Men den blev en enorm succes, og pludselig var Bob Crane kendt og hvermandseje. Mødet med den karismatiske hi-fi-entusiast John Carpenter (nej, ikke instruktøren) bliver skelsættende, for pludselig får Bob Crane øjnene op for det mere avancerede seksuallivs fristelser. Den gode Bob har hele tiden haft en umættelig trang til sex, som han har holdt i ave i det nok så klassiske værksted i garagen, hvor pornobladene efterhånden hober sig op, men Carpenter bliver vejviseren i en helt ny verden med swinger-parties og friske piger hver aften. Men efterhånden som sex-misbruget tager over, ryger de andre holdepunkter i tilværelsen, og derouten der følger var skræmmende forudsigelig, når man ser den portrætteret gennem Schraders kyniske øjne.

Overbevisende præstationer
Auto Focus er på alle måder en overbevisende film. Greg Kinnear leverer sin til dato vel nok bedste præstation i hovedrollen, en kompliceret opgave, der spænder fra de første års desperate forsøg på at leve i et glansbillede af en livsløgn, over den pirrede nysgerrighed til det solide sammenbrud på alle andre fronter end den rent lystbaserede. Fra familiemennesket over rollen som USA's elskede charmetrold til den afdankede hjemmepornograf, som med teknisk assistance fra den slibrige Carpenter optog sine utallige sex-seancer til det stadigt voksende videotek. Willem Dafoe er ikke overraskende et godt valg til birollen som Carpenter, der i bund og grund er en ensom og ulykkelig stakkel, der hægter sig på Bob Crane som en teknisk kompetent tæge. Paul Schrader følger sine hovedrollers præstationer op med et overbevisende tidsbillede og et bevidst og koncentreret stil, der uden at trænge sig på følger den vigende stabilitet i Bob Cranes liv, fra solide, stativoptagelser til rystet og nervøst håndholdt.

Bob Crane i kirken - men tankerne er hjemme i værkstedet

Miracle
Hvorfor?
Men uanset hvor velproduceret og spillet filmen er, så når den aldrig videre end det. Som biografisk film er det ikke nok, at der er masser af skandale i den portrætterede persons liv. Det skal også være noget mere at komme efter, en morale, en kerne i historien – en vinkel fra manuskriptets side. Bob Crane er blot en sex-oholiker, der kortvarigt havde fornøjelsen af at være massemediernes darling – og længere er den egentlig ikke. Hans nedtur sluttede, da han brutalt blev myrdet i sit hotelværelse – og der slutter filmen også. Det er nemlig ikke krimidramaet, der fulgte – og hvor John Carpenter i lang tid blev fremstillet som den skyldige – der interesserer Schrader; det er i stedet hele turen frem til mordet. Som historisk skildring af en periode, hvor kravet om at realisere sig selv og fokusere på egne drifter blev ført ud i livet i en ofte vanvittig grad, er den bestemt kompetent, men man slipper ikke for at sidde tilbage med det ganske relevante spørgsmål om, hvad man præcist skal bruge Bob Cranes triste historie til.